Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-08, 18:49
  #13
Medlem
Darwins avatar
Den simpla designen (mustasch och overall) härrör från "Donkey kong", där grafiken var så begränsad att det blev tvunget med en så enkel figur som möjligt. Namnet härrör (vad jag har hört) från när "Donkey kong" skulle marknadsföras i USA; amerikanarna ville amerikanisra namnen på figurerna i spelet (i japan kallades Mario för "Jumpman"), och det blev mario eftersom vaktmästaren på kontoret (som var från Italien och hette Mario) liknade spelfiguren.

Rörmokeriet tror jag härrör från det tidiga Mario spelet "Mario Bros" där mario och luigi härjar runt i avlopp och slåss mot sköldpaddor.
Citera
2008-02-08, 19:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWOY
Och hans svar var: "Liksom man käkar en svamp och blir stor och stark?". Kan det vara så att snubbarna på Nintendo har dunkat lite mushrooms och fick spelkonceptet till Mario?
Jag kan inte mycket av svampar, men hur många av dom har hallucinogena effekter på skala 1-10???

Dessutom är ju den svampen som gör en stor och stark, röd. Flugsvamp? Kanske är dold dödspropaganda för barn. Den gröna som ger +1 liv ser inte heller för mysig ut.

Glöm heller inte bort att Mario + Luigis färger, röd+grön bildar lila. Och lila är just den färgen svampen har som man dör av.

Mario, anagram för Moria. "Khazad-Dûm", av de goda alverna kallad "Moria (Det svarta djupet)".

Luigi är en variant av Louis, ett namn med med franskt, tyskt och germanskt ursprung. Ett hedniskt ondskefullt namn som betyder "känd krigare". Dom uppmanar alltså med dolda budskap, små ungar att kriga för att bli berömda och omtyckta. Mario betyder ju också manlig. Är det super-mario som föder mobbare?
Citera
2008-02-08, 21:39
  #15
Medlem
DWOYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenFantasi123
Jag kan inte mycket av svampar, men hur många av dom har hallucinogena effekter på skala 1-10???

Dessutom är ju den svampen som gör en stor och stark, röd. Flugsvamp? Kanske är dold dödspropaganda för barn. Den gröna som ger +1 liv ser inte heller för mysig ut.

Glöm heller inte bort att Mario + Luigis färger, röd+grön bildar lila. Och lila är just den färgen svampen har som man dör av.

Mario, anagram för Moria. "Khazad-Dûm", av de goda alverna kallad "Moria (Det svarta djupet)".

Luigi är en variant av Louis, ett namn med med franskt, tyskt och germanskt ursprung. Ett hedniskt ondskefullt namn som betyder "känd krigare". Dom uppmanar alltså med dolda budskap, små ungar att kriga för att bli berömda och omtyckta. Mario betyder ju också manlig. Är det super-mario som föder mobbare?


du är kommit längre än oss lekmän =) kanske bäst att dom skickar oss till "konspirationer"
Citera
2008-02-09, 13:48
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWOY
du är kommit längre än oss lekmän =) kanske bäst att dom skickar oss till "konspirationer"
Ja, bitarna faller på plats. Nu måste vi bara hitta en judisk koppling till det hela så är det fulländat.

Glömde också dra parallellen mellan röd svamp = må bra.. Vikingarna sägs det skall ha ätit små mängder flugsvamp för att kunna kriga, slakta, våldta och plundra människor i fjärran länder. Det är givetvis en myt, men det visste tydligen inte spelskaparen.
Citera
2008-02-09, 15:04
  #17
Medlem
roccs avatar
Det som förbryllar mig mest med det första super mario bros är
det faktum att det finns goda svampar... och onda svampar!
Jag menar det blir ju alldeles för komplicerat

För alla konspirationsteoretiker så borde ni kanske ta en extra
titt på vilken färg stjärnan har som Mario hissar upp i forten
han tar över.
Citera
2008-02-09, 15:06
  #18
Avstängd
Fireflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenFantasi123
Ja, bitarna faller på plats. Nu måste vi bara hitta en judisk koppling till det hela så är det fulländat.

Glömde också dra parallellen mellan röd svamp = må bra.. Vikingarna sägs det skall ha ätit små mängder flugsvamp för att kunna kriga, slakta, våldta och plundra människor i fjärran länder. Det är givetvis en myt, men det visste tydligen inte spelskaparen.
myt 1: att man mår bra av svamp
Myt 2: att vikingarna plundrade och våldtog. Enligt senaste rönen var de duktiga handelsmän.
Citera
2008-02-09, 15:14
  #19
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWOY
serien var inte animerad. det var "riktigt" folk som spelade =)


Den var väl både teckand och skådespelare om vartannat?
Citera
2008-02-09, 15:35
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Myt 2: att vikingarna plundrade och våldtog. Enligt senaste rönen var de duktiga handelsmän.
Ja, det har tvistats en del av det. Den japanske skaparen är iaf en romantiker som gillar hednisk brutalitet.


Citat:
För alla konspirationsteoretiker så borde ni kanske ta en extra
titt på vilken färg stjärnan har som Mario hissar upp i forten
han tar över.
Det ante mig. Spelet är influerat av kommunism-marxism-leninism-stalinism. Dom flesta kommunister var judar, Marx, Stalin, Lenin osv... Mario bör bojkottas. Länge leve Sonic!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback