Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-08, 09:33
Medlem
Tjena,

Jag skulle vilja dela ut internet via min macbooks ethernet till en pc. Jag har satt på internetdelningen på macbooken men fungerar fortfarande inte. Någon som vet om jag behöver något ytterligare program på pc:n eller vad som kan tänkas vara felet?
Citera
2008-02-08, 12:52
Medlem
Om du menar den inbyggda internet-delningen i OS X så vet jag inte om den är kompatibel med PC. Om du inte får svar här kan du ju alltid höra dig för på 99mac.se, sjukt bra forumdel (även om denna inte är fel så har de ungefär 1341334 gånger fler användare).
Citera
2008-02-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bootliner
Om du menar den inbyggda internet-delningen i OS X så vet jag inte om den är kompatibel med PC. Om du inte får svar här kan du ju alltid höra dig för på 99mac.se, sjukt bra forumdel (även om denna inte är fel så har de ungefär 1341334 gånger fler användare).

Ok, tack för tipset. Ska pröva där

Men om nån FBare har svaret får ni gärna skriva det
Citera
2008-02-09, 08:39
Medlem
snousers avatar
Du måste använda en korsad kabel mellan datorerna, om du har missat de så funkar det inte.
Citera
2008-02-09, 10:02
Medlem
StyleWarss avatar
Det går hur bra som helst. Jag delar ut internet från min iMac till en wii, ipod touch, en MBP och två PC-burkar samtidigt ibland. Funkar hur bra som helst.

Jag förutsätter att du talar om internetdelning via airport?
Citera
2008-02-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars

Nej, via kabel.... Det som är kruxet.

Men med korsad kabel så ska det fungera utan problem?
Citera
2008-02-09, 13:13
Medlem
emriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Du måste använda en korsad kabel mellan datorerna, om du har missat de så funkar det inte.

om man har en 100 år gammal dator så är det så
Citera
2008-02-09, 15:23
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emrik
om man har en 100 år gammal dator så är det så
Jasså, då har jag kanske lärt mig fel.
Hur men hur funkar det om Tx och Rx ligger på samma i båda datorerna, då är de lite svårt att ta imot information. En ny switcher fixar detta vet jag, men en dator klarar inte av de vad jag vet, om du inte motbevisar mig
Citera
2008-02-09, 18:40
Medlem
Durkslags avatar
Citat:
Det går hur bra som helst. Jag delar ut internet från min iMac till en wii, ipod touch, en MBP och två PC-burkar samtidigt ibland. Funkar hur bra som helst.

Får man fråga hur du gjorde?
Jag har kopplat in en Ethernet från routern till min MBP och delat ut "Via Ethernet till andra datorer som använder AirPort" och sitter nån meter från datorn med min iPod Touch.
Står att jag har full signalstyrka och jag ansluter på en sekund men när jag ska göra något online som att hämta aktier, kolla vädret eller surfa i Safari står den bara och laddar med den där snurrsaken högst upp i menyraden, bredvid indikatorn om att jag är ansluten till ett WLAN med full signalstyrka.

Att surfa på Internet på MBP'n fungerar utmärkt och har ingen brandvägg på varken i routern eller i OS X.

Blir galen på detta, funkade en gång att göra något och det var när jag kollade vädret då den uppdaterades och visade rätt, men det var även enda gången det funkade.
Var hemma hos mina föräldrar i veckan och då funkade WLAN'et utmärkt från en router.
Citera
2008-02-09, 19:20
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Får man fråga hur du gjorde?
Jag har kopplat in en Ethernet från routern till min MBP och delat ut "Via Ethernet till andra datorer som använder AirPort" och sitter nån meter från datorn med min iPod Touch.
Står att jag har full signalstyrka och jag ansluter på en sekund men när jag ska göra något online som att hämta aktier, kolla vädret eller surfa i Safari står den bara och laddar med den där snurrsaken högst upp i menyraden, bredvid indikatorn om att jag är ansluten till ett WLAN med full signalstyrka.

Att surfa på Internet på MBP'n fungerar utmärkt och har ingen brandvägg på varken i routern eller i OS X.

Blir galen på detta, funkade en gång att göra något och det var när jag kollade vädret då den uppdaterades och visade rätt, men det var även enda gången det funkade.
Var hemma hos mina föräldrar i veckan och då funkade WLAN'et utmärkt från en router.
Det är inte min iPod Touch, men det är bara att välja mitt nätverk (det är helt okrypterat, hehe) och off you go on the internets! Jag har inte gjort något alls egentligen, förutom att köra utan säkerhet.

Jag kan tänka mig att det har något att göra med att du får internet från en router? Den släpper inte ut något annat än din dators internettrafik per automatik kanske...
Citera
2008-02-09, 19:29
Medlem
Durkslags avatar
Citat:
Det är inte min iPod Touch, men det är bara att välja mitt nätverk (det är helt okrypterat, hehe) och off you go on the internets! Jag har inte gjort något alls egentligen, förutom att köra utan säkerhet.

Jag kan tänka mig att det har något att göra med att du får internet från en router? Den släpper inte ut något annat än din dators internettrafik per automatik kanske...
Kan kanske vara nåt sånt, men jag testade att gå in på några sidor i Safari, Google och hejbilist.nu funkade perfekt, men resten inte ö.h.t

Tack iaf, ska kolla över allt igen och se om jag hittar nåt.

Edit:Tydligen fler som har problem, verkar vara liknande det jag har.
http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=5958317

Funkar tydligen om man har Tiger.
Senast redigerad av Durkslag 2008-02-09 kl. 20:16.
Citera
2008-02-10, 21:28
Medlem
emriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Jasså, då har jag kanske lärt mig fel.
Hur men hur funkar det om Tx och Rx ligger på samma i båda datorerna, då är de lite svårt att ta imot information. En ny switcher fixar detta vet jag, men en dator klarar inte av de vad jag vet, om du inte motbevisar mig

vet inte riktigt hur länge det har fungerat. men har kört ihop min och en kompis dator direkt med en rak kabel (= bådas datorer är väl ifrån 2003 eller nåt sånt. men alla säger att det måste vara korsade fast det tror jag börjar bli en gammal myt som går runt numera bara. motbevisa vet jag inte riktigt hur jag ska göra. men prova själv! är väl det lättaste
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in