2008-02-08, 09:33
Medlem
Tjena,

Jag skulle vilja dela ut internet via min macbooks ethernet till en pc. Jag har satt p internetdelningen p macbooken men fungerar fortfarande inte. Ngon som vet om jag behver ngot ytterligare program p pc:n eller vad som kan tnkas vara felet?
Citera
2008-02-08, 12:52
Medlem
Om du menar den inbyggda internet-delningen i OS X s vet jag inte om den r kompatibel med PC. Om du inte fr svar hr kan du ju alltid hra dig fr p 99mac.se, sjukt bra forumdel (ven om denna inte r fel s har de ungefr 1341334 gnger fler anvndare).
Citera
2008-02-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bootliner
Om du menar den inbyggda internet-delningen i OS X s vet jag inte om den r kompatibel med PC. Om du inte fr svar hr kan du ju alltid hra dig fr p 99mac.se, sjukt bra forumdel (ven om denna inte r fel s har de ungefr 1341334 gnger fler anvndare).

Ok, tack fr tipset. Ska prva dr

Men om nn FBare har svaret fr ni grna skriva det
Citera
2008-02-09, 08:39
Medlem
snousers avatar
Du mste anvnda en korsad kabel mellan datorerna, om du har missat de s funkar det inte.
Citera
2008-02-09, 10:02
Medlem
StyleWarss avatar
Det gr hur bra som helst. Jag delar ut internet frn min iMac till en wii, ipod touch, en MBP och tv PC-burkar samtidigt ibland. Funkar hur bra som helst.

Jag frutstter att du talar om internetdelning via airport?
Citera
2008-02-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars

Nej, via kabel.... Det som r kruxet.

Men med korsad kabel s ska det fungera utan problem?
Citera
2008-02-09, 13:13
Medlem
emriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Du mste anvnda en korsad kabel mellan datorerna, om du har missat de s funkar det inte.

om man har en 100 r gammal dator s r det s
Citera
2008-02-09, 15:23
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emrik
om man har en 100 r gammal dator s r det s
Jass, d har jag kanske lrt mig fel.
Hur men hur funkar det om Tx och Rx ligger p samma i bda datorerna, d r de lite svrt att ta imot information. En ny switcher fixar detta vet jag, men en dator klarar inte av de vad jag vet, om du inte motbevisar mig
Citera
2008-02-09, 18:40
Medlem
Durkslags avatar
Citat:
Det gr hur bra som helst. Jag delar ut internet frn min iMac till en wii, ipod touch, en MBP och tv PC-burkar samtidigt ibland. Funkar hur bra som helst.

Fr man frga hur du gjorde?
Jag har kopplat in en Ethernet frn routern till min MBP och delat ut "Via Ethernet till andra datorer som anvnder AirPort" och sitter nn meter frn datorn med min iPod Touch.
Str att jag har full signalstyrka och jag ansluter p en sekund men nr jag ska gra ngot online som att hmta aktier, kolla vdret eller surfa i Safari str den bara och laddar med den dr snurrsaken hgst upp i menyraden, bredvid indikatorn om att jag r ansluten till ett WLAN med full signalstyrka.

Att surfa p Internet p MBP'n fungerar utmrkt och har ingen brandvgg p varken i routern eller i OS X.

Blir galen p detta, funkade en gng att gra ngot och det var nr jag kollade vdret d den uppdaterades och visade rtt, men det var ven enda gngen det funkade.
Var hemma hos mina frldrar i veckan och d funkade WLAN'et utmrkt frn en router.
Citera
2008-02-09, 19:20
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Fr man frga hur du gjorde?
Jag har kopplat in en Ethernet frn routern till min MBP och delat ut "Via Ethernet till andra datorer som anvnder AirPort" och sitter nn meter frn datorn med min iPod Touch.
Str att jag har full signalstyrka och jag ansluter p en sekund men nr jag ska gra ngot online som att hmta aktier, kolla vdret eller surfa i Safari str den bara och laddar med den dr snurrsaken hgst upp i menyraden, bredvid indikatorn om att jag r ansluten till ett WLAN med full signalstyrka.

Att surfa p Internet p MBP'n fungerar utmrkt och har ingen brandvgg p varken i routern eller i OS X.

Blir galen p detta, funkade en gng att gra ngot och det var nr jag kollade vdret d den uppdaterades och visade rtt, men det var ven enda gngen det funkade.
Var hemma hos mina frldrar i veckan och d funkade WLAN'et utmrkt frn en router.
Det r inte min iPod Touch, men det r bara att vlja mitt ntverk (det r helt okrypterat, hehe) och off you go on the internets! Jag har inte gjort ngot alls egentligen, frutom att kra utan skerhet.

Jag kan tnka mig att det har ngot att gra med att du fr internet frn en router? Den slpper inte ut ngot annat n din dators internettrafik per automatik kanske...
Citera
2008-02-09, 19:29
Medlem
Durkslags avatar
Citat:
Det r inte min iPod Touch, men det r bara att vlja mitt ntverk (det r helt okrypterat, hehe) och off you go on the internets! Jag har inte gjort ngot alls egentligen, frutom att kra utan skerhet.

Jag kan tnka mig att det har ngot att gra med att du fr internet frn en router? Den slpper inte ut ngot annat n din dators internettrafik per automatik kanske...
Kan kanske vara nt snt, men jag testade att g in p ngra sidor i Safari, Google och hejbilist.nu funkade perfekt, men resten inte .h.t

Tack iaf, ska kolla ver allt igen och se om jag hittar nt.

Edit:Tydligen fler som har problem, verkar vara liknande det jag har.
http://discussions.apple.com/message...sageID=5958317

Funkar tydligen om man har Tiger.
Senast redigerad av Durkslag 2008-02-09 kl. 20:16.
Citera
2008-02-10, 21:28
Medlem
emriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Jass, d har jag kanske lrt mig fel.
Hur men hur funkar det om Tx och Rx ligger p samma i bda datorerna, d r de lite svrt att ta imot information. En ny switcher fixar detta vet jag, men en dator klarar inte av de vad jag vet, om du inte motbevisar mig

vet inte riktigt hur lnge det har fungerat. men har krt ihop min och en kompis dator direkt med en rak kabel (= bdas datorer r vl ifrn 2003 eller nt snt. men alla sger att det mste vara korsade fast det tror jag brjar bli en gammal myt som gr runt numera bara. motbevisa vet jag inte riktigt hur jag ska gra. men prova sjlv! r vl det lttaste
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in