[quote=prettygirl]
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Jag vet inte om det brister i din svenska eller vad det rör sig om men att sätta etikett på någonting är just att benämna det. Du tar dess namn, sätter det på en självhäftande bit papper och fäster det på föremålet. Alltså det vi sysslar med dagligen. Nörd, sexig, tuff, snygg, ful, osv. Tolkningarna av dessa benämningar är individuella, vilket är pragmatiken.
Jag undrade om du menade etikett som i sociala regler eller etikett som att sätta namn på saker och ting. Jag trodde inte du menade etikett som i benämning då det skulle vara ett ganska korkat argument. Ja man sätter namn på saker och ting precis som i dina exempel. Enligt ditt resonemang skulle man då kunna ifråga sätta alla etiketter, exempelvis det finns inget ful, snyggt, elakt, snällt, varmt, kallt, blött, torrt m.m då dessa bara är tröttsamma etiketter. Då kan man egentligen ifrågasätta vad man ska med definitioner till överhuvudtaget.
Citat:
Tre kön, du glömde hermafroditerna. Vad har man för sexualitet om man tänder på androgynitet?
Oj hjälp, en hundradelspromille av befolkningen, förlåt att jag glömde dom.
Citat:
Eftersom folk uppenbarligen har problem med att sålla in sig själva i dessa sexualitetsfack så är de inte tillräckliga. Vad det beror på kan vi diskutera i dagar. Finns mängder av människor som haft sex med båda könen, hånglat med samma kön (på fyllan föredragligen), som enligt definitionerna faller in under ett särskilt fack, men personligen ser de sig själv inte i enlighet med dessa sexualiteter.
Låter snarare som att det är du som fått nys om att det finns en så kallad vetenskap som kallas lingvistik och upprepar det mantrat oavbrutet...
Att de har problem med att "sålla" in sig beror nog snarare på normer än definitioner då dessa tre benämningar är helhetstäckande. Att vara något annat än hetero har ju setts som ganska illa varför det fortfarande finns en viss bismak med att vara homo/bi.Då kan det vara lättare att komma med ordförvrängningar eller filosofiska utläggningar om vad som menas med att vara homo/bi.
Jag kan tända på och knulla barn men neka till att jag känner igen mig i definitionen av en pedofil, det gör mig inte mindre till pedofil.
Och återigen så är det inget fack eller en identitet man delas in i du verkar ha svårt att fatta det, betona diskursiven. Behandlar du sexualiteten som en identitet så blir det också en identitet, sen spelar det ingen roll vad du tycker om den som att du väljer att motsätta dig den.
Tycker du illa om den så blir DET en identitet, som i ditt fall att kalla sig etikett lös, och du bryter inga fackindelningar utan snarare bygger på den. Varför det är meningslöst att försöka bryta den institutionalisering som råder, vad gäller synen på sexualitet som en identitet genom att förhålla sig till sexualiteten som en identitet.