2008-02-10, 22:20
Medlem
Mondobabys avatar
Har inga fakta på detta, bara min uppfattning av det hela.

Bisexuell= någon som gillar att ha sex med båda könen.

Heterosexuell= sex med motsatt kön.

Hetero= någon som blir kär i motsatt kön.

Homo= någon som blir kär i sitt eget kön.

Men bara för att man gillar att ha sex med båda könen säger inte det per automatik att man är Homo.
Eller Bi.

Det nya är väl att man är exprimentell?

Så länge du mår väl av det skit i vad det kallas, säg vad du tycker låter bra.
Citera
2008-02-10, 23:23
Medlem
Tigresss avatar
Jag tycker att den här tråden är väldigt intressant. Själv är jag sexuellt attraherad av båda könen, har inget emot att ha sex med både tjejer och killar, men däremot blir jag bara förälskad i män.
...så vad skulle jag klassas som? Bisexuell, men heteroamorös?
Citera
2008-02-10, 23:26
Bannlyst
vad är jag då????

jag tänder på tjejer... en del killar är attraktiva, dock vältränade och rakade... bara smeka dem kanske onanera av dem dock inte längre....

men tjejer gillar jag mest... kanske finns en 20 killar jag gillar....
Citera
2008-02-11, 01:23
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vesis88
vad är jag då????

jag tänder på tjejer... en del killar är attraktiva, dock vältränade och rakade... bara smeka dem kanske onanera av dem dock inte längre....

men tjejer gillar jag mest... kanske finns en 20 killar jag gillar....
Vad du är? Kräsen.
Citera
2008-02-11, 05:51
Medlem
alcatrazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Sen är det intressant att alcatraz m fl säger att det bara finns två kön och därmed basta. Tekniskt sett är det naturligtvis så, men jag undrar om ni befunnit er under en sten de senaste 20 åren och totalt missat hela HBTQ-diskussionen?

Ja jag är medveten om de diskussioner som förts angånde att det skulle finnas fler än två kön. Dessa är dock inget som tagits på allvar inom de akademiskakretsarna utan är förpassad till en liten skara feministiska queerteoretiker som enligt min åsikt mest sysslar med önsketänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av Tigress

Jag tycker att den här tråden är väldigt intressant. Själv är jag sexuellt attraherad av båda könen, har inget emot att ha sex med både tjejer och killar, men däremot blir jag bara förälskad i män.
...så vad skulle jag klassas som? Bisexuell, men heteroamorös?

Jag skulle kalla dig bisexuell men heteronormativ.
Tänder du på båda könen men enbart kan tänka dig att leva med män så är det förmodligen pga att det måste vara en av motsatt kön enligt gällande normer. Som jag skrev tidigare, ganska vanligt bland unga kvinnor.
Citera
2008-02-11, 06:28
Medlem
alcatrazs avatar
[quote=prettygirl]
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Jag vet inte om det brister i din svenska eller vad det rör sig om men att sätta etikett på någonting är just att benämna det. Du tar dess namn, sätter det på en självhäftande bit papper och fäster det på föremålet. Alltså det vi sysslar med dagligen. Nörd, sexig, tuff, snygg, ful, osv. Tolkningarna av dessa benämningar är individuella, vilket är pragmatiken.

Jag undrade om du menade etikett som i sociala regler eller etikett som att sätta namn på saker och ting. Jag trodde inte du menade etikett som i benämning då det skulle vara ett ganska korkat argument. Ja man sätter namn på saker och ting precis som i dina exempel. Enligt ditt resonemang skulle man då kunna ifråga sätta alla etiketter, exempelvis det finns inget ful, snyggt, elakt, snällt, varmt, kallt, blött, torrt m.m då dessa bara är tröttsamma etiketter. Då kan man egentligen ifrågasätta vad man ska med definitioner till överhuvudtaget.

Citat:

Tre kön, du glömde hermafroditerna. Vad har man för sexualitet om man tänder på androgynitet?
Oj hjälp, en hundradelspromille av befolkningen, förlåt att jag glömde dom.

Citat:

Eftersom folk uppenbarligen har problem med att sålla in sig själva i dessa sexualitetsfack så är de inte tillräckliga. Vad det beror på kan vi diskutera i dagar. Finns mängder av människor som haft sex med båda könen, hånglat med samma kön (på fyllan föredragligen), som enligt definitionerna faller in under ett särskilt fack, men personligen ser de sig själv inte i enlighet med dessa sexualiteter.

Låter snarare som att det är du som fått nys om att det finns en så kallad vetenskap som kallas lingvistik och upprepar det mantrat oavbrutet...

Att de har problem med att "sålla" in sig beror nog snarare på normer än definitioner då dessa tre benämningar är helhetstäckande. Att vara något annat än hetero har ju setts som ganska illa varför det fortfarande finns en viss bismak med att vara homo/bi.Då kan det vara lättare att komma med ordförvrängningar eller filosofiska utläggningar om vad som menas med att vara homo/bi.
Jag kan tända på och knulla barn men neka till att jag känner igen mig i definitionen av en pedofil, det gör mig inte mindre till pedofil.

Och återigen så är det inget fack eller en identitet man delas in i du verkar ha svårt att fatta det, betona diskursiven. Behandlar du sexualiteten som en identitet så blir det också en identitet, sen spelar det ingen roll vad du tycker om den som att du väljer att motsätta dig den.
Tycker du illa om den så blir DET en identitet, som i ditt fall att kalla sig etikett lös, och du bryter inga fackindelningar utan snarare bygger på den. Varför det är meningslöst att försöka bryta den institutionalisering som råder, vad gäller synen på sexualitet som en identitet genom att förhålla sig till sexualiteten som en identitet.
Senast redigerad av alcatraz 2008-02-11 kl. 07:00.
Citera
2008-02-11, 07:57
Medlem
Tigresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcatraz
Jag skulle kalla dig bisexuell men heteronormativ.
Tänder du på båda könen men enbart kan tänka dig att leva med män så är det förmodligen pga att det måste vara en av motsatt kön enligt gällande normer. Som jag skrev tidigare, ganska vanligt bland unga kvinnor.
Det är en intressant tanke, men jag tror du har fel här. Jag skulle teoretiskt sett inte ha något emot att bo med en kvinna, att dela mitt liv med någon av samma kön, absolut inte. Skulle varken skämmas eller tycka att det kändes underligt eller fel.
Däremot har jag aldrig blivit förälskad i en kvinna. Har träffat kvinnor som är mer eller mindre intressanta, men förälskelsen har aldrig funnits där. (Dock bör tilläggas att jag är i tidiga 20-årsåldern, det kan vara så att det inte hunnits med än, heh.) Jag tror inte hjärtat styrs av normer, hur invanda de än är.
Citera
2008-02-11, 22:19
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Jag undrade om du menade etikett som i sociala regler eller etikett som att sätta namn på saker och ting. Jag trodde inte du menade etikett som i benämning då det skulle vara ett ganska korkat argument. Ja man sätter namn på saker och ting precis som i dina exempel. Enligt ditt resonemang skulle man då kunna ifråga sätta alla etiketter, exempelvis det finns inget ful, snyggt, elakt, snällt, varmt, kallt, blött, torrt m.m då dessa bara är tröttsamma etiketter. Då kan man egentligen ifrågasätta vad man ska med definitioner till överhuvudtaget.

Det som är korkat är väl snarare att du tror att jag talar om sociala regler när jag uppenbart vänder mig mot universala tolkningar av diverse fenomen. Definitioner funkar i vissa sammanhang och är nödvändiga för att man ska kunna förhålla sig till saker och ting men det rigida tankesätt du ger uttryck för lämnar inte plats för några som helst avvikelser och det är vad jag tror man skulle kalla för trångsynthet. Vad jag tycker är blött kanske någon annan anser vara fuktigt. Gränsdragning är något som alltid bör problematiseras. Allting är inte svart eller vitt så som du försöker påstå. Att du sedan förkastar allt vad genusforskning och dylikt heter är ju ett kapitel för sig.

Citat:
Att de har problem med att "sålla" in sig beror nog snarare på normer än definitioner då dessa tre benämningar är helhetstäckande. Att vara något annat än hetero har ju setts som ganska illa varför det fortfarande finns en viss bismak med att vara homo/bi.Då kan det vara lättare att komma med ordförvrängningar eller filosofiska utläggningar om vad som menas med att vara homo/bi.
Jag kan tända på och knulla barn men neka till att jag känner igen mig i definitionen av en pedofil, det gör mig inte mindre till pedofil.

Och återigen är det inget fack eller en identitet man delas in i du verkar ha svårt att fatta det, betona diskursiven. Behandlar du sexualiteten som en identitet så blir det också en identitet, sen spelar det ingen roll vad du tycker om den som att du väljer att motsätta dig den.
Tycker du illa om den så blir DET en identitet, som i ditt fall att kalla sig etikett lös, och du bryter inga fackindelningar utan snarare bygger på den. Varför det är meningslöst att försöka bryta den institutionalisering som råder, vad gäller synen på sexualitet som en identitet genom att förhålla sig till sexualiteten som en identitet.

Homosexualitet och bisexualitet är något som funnits lika länge som människan har funnits så den negativa synen på det hela är förmodligen något som funnits i kortare tid än själva fenomenet. I många kulturer ingår vissa initieringsriter med homosexuella inslag som enligt de som sysslar med detta inte har ett dugg md homosexualitet att göra utan just identitet. Så det är inget snack om saken att synen på sexualitet är något som varierar oerhört, dels inom olika kulturer, dels på individplan.

Vad du anser att sexualitet är, eller hur stor del av din personlighet den utgör skiter jag fullständigt i. Det som är problematiskt är att dessa tre benämningar inte är heltäckande, utan snarare fördomsfulla och väldigt onyanserade. Ungefär som du.
Citera
2008-02-12, 00:02
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Homosexualitet och bisexualitet är något som funnits lika länge som människan har funnits så den negativa synen på det hela är förmodligen något som funnits i kortare tid än själva fenomenet. I många kulturer ingår vissa initieringsriter med homosexuella inslag som enligt de som sysslar med detta inte har ett dugg md homosexualitet att göra utan just identitet. Så det är inget snack om saken att synen på sexualitet är något som varierar oerhört, dels inom olika kulturer, dels på individplan.

Vad du anser att sexualitet är, eller hur stor del av din personlighet den utgör skiter jag fullständigt i. Det som är problematiskt är att dessa tre benämningar inte är heltäckande, utan snarare fördomsfulla och väldigt onyanserade. Ungefär som du.

Instämmer. Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2008-02-12, 00:12
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Suck. Etiketter.

Ett annat ord för bisexuell: överkåt.

Så om en kille gillar att då och då trycka en annan kille i tarmen så skulle du bara kalla honom "överkåt"?
Citera
2008-02-12, 00:18
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Så om en kille gillar att då och då trycka en annan kille i tarmen så skulle du bara kalla honom "överkåt"?

Jag vet inte vad man ska kalla honom, vet bara att många "bisexuella" är väldigt kåta och glada i sex, i stort sett med vem som helst.
Citera
2008-02-12, 09:37
Medlem
Janne-Taikons avatar
Citat:
Jag vet inte vad man ska kalla honom, vet bara att många "bisexuella" är väldigt kåta och glada i sex, i stort sett med vem som helst.

Du känner inte nån personligen som är bisexuell va?

För det där stämmer inte, visst kan de vara kåta och glada i sex, men sex med i stort sett vem som helst...icke.

Bara för att de kan tänka sig från båda könen så innebär det inte att det är fritt fram för vem som helst, samma faktorer som styr hur du själv väljer vem du ska ha sex med, spelar in för en bisexuell med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in