2009-06-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenofix
Utsätt dig för pinsamma situationer ofta till slut
skäms du inte för nått ergo inga röda kinder...

Om du behöver förslag till pinsamheter står
jag gärna till tjänst

Kan du inte skriva några i denna tråden, tråden är trots allt inte bara till för TS, utan alla andra som har problem. Dessutom blir tråden lite roligare att läsa (dessutom får jag lite idéer till daredevil-tävlingar)
Citera
2009-06-17, 15:59
Medlem
Alltså rodnad för mig iaf betyder väldigt starka känslor som bubblar upp till ytan. Jag har kommit fram till att jag bara rodnar när jag känner mig pressad, det kan vara utav många anledningar. Ofta handlar det om gamla saker som "triggas" av något. För mig handlar rodnad om skam och/eller irritation. Jag kan rodna ibland i kassor t.ex när det står massor av folk bakom en och man får lite problem med betalningen och man kan nästan höra hur folk himlar med ögonen och suckar och tänker att man är en jävla sopa bakom en.
Citera
2009-06-17, 16:16
Medlem
rodnad

Jag försöker skilja den sk genansrodnaden (blushing)du talar om från värmerodnad (flushing)

Själv genansrodnar jag sällan men ofta fäckigt röd eller helt röd av ex värme, stress, alkhol etc.

Jag skulle gärna byta ut flushing till blushing. Tur att inderal fungerar för mig och såpass låg dos...
Citera
2009-06-17, 18:34
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Skaffa dig en solbränna. Har dy blek hy så är huden mer transparent än om huden är mörk, och då syns kraftiga blodansamlingar under huden mycket tydligare.
Citera
2009-06-17, 18:41
Medlem
Frimodigs avatar
På det viset vore det soft att vara neger. Aldrig såna här problem.
Citera
2009-06-17, 20:38
Medlem
Herr_Oins avatar
OT raderat och tråd flyttad.

Relationer och samlevnad -> Medicin och hälsa

/Mod
Citera
2009-06-21, 05:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frimodig
På det viset vore det soft att vara neger. Aldrig såna här problem.

Jag önskar jag var neger bara för detta problem..
Citera
2009-06-21, 05:22
Medlem
wAkE-uPs avatar
get high?
Citera
2010-02-05, 04:12
Medlem
Mandic!s avatar
Inderal för livet!
Citera
2010-04-19, 22:31
Medlem
Inderal är totalt överskattat. Det hjälper inte ett dugg mot flushing eller blushing. Finns inget i medicinen som förhindrar detta. Det enda det gör är att bromsa ditt hjärta från att dunka som en trumma vid stress. Blodkärlen i ditt ansikte kan fortfarande hetta även om du känner dig lugn i övrigt. Det räcker med att du rodnat en gång med Inderal i kroppen för att Inderal ska bli totalt verkningslöst för rodnad. Jag ska inte säga totalt, men näst intill faktiskt.

Testa Klonidin (clonidine) istället, om du får tag på det vill säga. Den används bl a av kvinnor i klimakteriet som får flushings och många som lider av ansiktsrodnad har fått stor hjälp av den.

www.sjukguiden.se
Citera
2010-04-19, 22:47
Medlem
Jag håller inte alls med dig. jag tar ca 160-200 mg inderal (propranolol) om dagen och för mig funkar det till 95%. Självklart om stressen är hög, värmen i rummet eller andra faktorer så kan flushing ske.
Ofta hjälper en extra 40mg tablett mot det. det bästa är att ta dem regelbundet. för mig ca var 5e timme. Dock tycker jag de har svårt att stoppa sk alkoholflushing även om de hjälper något.

Jag skulle säga att de hjälpt mitt liv till att bli "normalt". Flushing är ofta stressrelaterat vilket innebär att en sänkning av blodtrycket är önskvärd. Men vad jag förstått så är det individuellt. Vet att det inte funkar för vissa men då kanske man kan testa en annan betablockerare.

Jag rekommenderrar alla som har flushingproblem att testa det några veckor. ofta märker man av resultatet omgående och biverkningarna som kalla fötter, kallt ansikte ev. potenssänkning..alla dessa biverkningarana försvinner ganska snabbt.

Vad ni än gör - gör ingen ETS eller esb, det är bara skit. hört att man får mer problem. Inderal verkar inte hjälpa mot den sk blushingen. dvs kort och intensiv men det skite rjag i för det är mer naturligt att bli röd i 5sek än att gå med ett ständigt rött ansikte, hals och bröst.

Lycka till!
Citera
2010-04-19, 23:19
Medlem
Jag är glad för din skull att det fungerar! Om det slutar fungera, testa då "Klonidin" då det är ett vanligare hjälpmedel mot just flushing.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in