Citat:
Ursprungligen postat av bbking
Vettefan om det här är rätt forum, men jag undrar om någon har ett knep för
att inte börja rodna? Så fort jag är det minsta nervös börjar hela ansiktet hetta - vilket resulterar i att jag ser mycket mer nervös ut än vad jag är - och det i sin tur gör mig mer nervös. Det kan komma i de flesta situationer, utan att jag är nämnvärt nervös. Allt från tråkiga middagar där jag tycker stämnigen är tryckt och jag helst vill resa mig upp och dra till när jag ska upp på en scen (det händer rätt ofta).
Jag lider inte av någon brutal scenskräck, men så fort jag känner en liten spänningskänsla i magen/bröstet så börjar kinderna flusha! Det borde ju finnas något mentalt knep för att förhindra detta. Typ... något jävla mantra att rabbla eller vad som helst. För har ansiktet en gång börjat hetta går man runt som en tomat resten av kvällen! Det ser inte så fräckt ut varken på scen eller någon annanstans.
Ett djupt andetag precis innan man känner att det börjar bli varmt hjälper att hålla nere rodnaden ibland. Rodnaden måste ju vara direkt kopplad till nervositet, men samtidigt så upplever jag att jag kan se ut som en tomat utan att ens vara uppspelt/nervös! Känns fan som att jag får för mig att "nu ska jag rodna" omedvetet, ungefär...

Jag tror att du lider av något som kallas för "Social fobi i samband med rodnad". Detta betyder ju inte att du är skraj för att prata hela tiden, utan att du oroar dig ofta för att rodna.
Jag lider själv av skiten och kan rekommendera "kognitiv beteendeterapi (KBT)", samt ESB operation. I Esb så klipper dom inte av några nerver som någon skrev tidigare (det är ETS), utan dom sätter dit titanklips på en nerv. Detta resulterar i 90% av fallen till stor hjälp. Det kommer inte försvinna helt, men ska tydligen hjälpa väldigt mycket. (ska själv opereras nästa månad) =)
Pm: a mig om du vill fråga nåt.