• 1
  • 2
2008-02-07, 20:06
Medlem
Snelhest1234s avatar
Hej, jag håller på att installera linux gentoo men kommer inte särskilt långt...
När jag skriver in "fdisk /dev/sda" så står det bara "Unable to open /dev/sda".

Vad är felet?

Jag har en Sun Ultra10 och hårddisken är från en extern samsung 80GB som jag plockade ur.

Jag har aldrig hållit på med det här innan.
Tack på förhand!
Citera
2008-02-07, 20:10
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snelhest1234
Hej, jag håller på att installera linux gentoo men kommer inte särskilt långt...
När jag skriver in "fdisk /dev/sda" så står det bara "Unable to open /dev/sda".

Vad är felet?

Jag har en Sun Ultra10 och hårddisken är från en extern samsung 80GB som jag plockade ur.

Jag har aldrig hållit på med det här innan.
Tack på förhand!

Nu kommer väl Gentoo killarna att hoppa på mig men om du inte hållt på med GNU/Linux innan så är inte Gentoo den bästa startdistron IMO då den kräver en del kunskaper om GNU/Linux.

VAd är det för filformat på den externa disken, kan det måhända vara NTFS?!?
Citera
2008-02-07, 20:12
Medlem
Snelhest1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Nu kommer väl Gentoo killarna att hoppa på mig men om du inte hållt på med GNU/Linux innan så är inte Gentoo den bästa startdistron IMO då den kräver en del kunskaper om GNU/Linux.

VAd är det för filformat på den externa disken, kan det måhända vara NTFS?!?

Okej, ja det är NTFS.
Citera
2008-02-07, 20:32
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snelhest1234
Okej, ja det är NTFS.

Då måste du till en början kompillera stöd för ntfs.
Citera
2008-02-07, 20:47
Medlem
Alfaslangs avatar
Nämen sluta. "kompilera stöd för ntfs"? Han ska ju installera på disken, inte montera den som den är just nu. Vilket filsystem den har för närvarande är ju inte ett dugg intressant.

Eftersom du sa att du plockat ur den ur ett externt diskkabinett och satt den i en Ultra10 så antar jag att det är en IDE-disk. Då heter den troligtvis /dev/hda, inte /dev/sda. Prova med det istället.

EDIT: Usch vad sur jag lät. Det var onödigt. Jag har haft en lång och jobbig dag och ber således om ursäkt.
Senast redigerad av Alfaslang 2008-02-07 kl. 20:50.
Citera
2008-02-07, 21:03
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Nämen sluta. "kompilera stöd för ntfs"? Han ska ju installera på disken, inte montera den som den är just nu. Vilket filsystem den har för närvarande är ju inte ett dugg intressant.

Eftersom du sa att du plockat ur den ur ett externt diskkabinett och satt den i en Ultra10 så antar jag att det är en IDE-disk. Då heter den troligtvis /dev/hda, inte /dev/sda. Prova med det istället.

EDIT: Usch vad sur jag lät. Det var onödigt. Jag har haft en lång och jobbig dag och ber således om ursäkt.

Lugnt, jag missuppfattade hans fråga, trodde han ville komma åt hårddisken
Citera
2008-02-07, 21:05
Medlem
Snelhest1234s avatar
Citat:

Jag provade med /dev/hda och det gav samma resultat. Har det någon betydelse om det om det står "livecd~#"innan där jag skriver?
Citera
2008-02-07, 21:11
Medlem
Alfaslangs avatar
Jag har faktiskt en Ultra5 (samma innanmäte) stående här, fast ingen skärm inkopplad. Jag har lagt in gentoo på den en gång för länge sen, men jag skulle ju kunna se hur det ser ut med en modern live-skiva. Om herrn behagar vänta ett tag, alltså.
Citera
2008-02-07, 21:16
Medlem
Snelhest1234s avatar
Citat:
Jag har faktiskt en Ultra5 (samma innanmäte) stående här, fast ingen skärm inkopplad. Jag har lagt in gentoo på den en gång för länge sen, men jag skulle ju kunna se hur det ser ut med en modern live-skiva. Om herrn behagar vänta ett tag, alltså.

Okej, det vore väldigt snällt!
Citera
2008-02-07, 21:26
Medlem
krijgenics avatar
fdisk -l för att se vilka diskar den hittar.
Citera
2008-02-07, 21:30
Medlem
Snelhest1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krijgenic
fdisk -l för att se vilka diskar den hittar.
Okej, den hittar ingen alls...
Citera
2008-02-07, 22:11
Medlem
Alfaslangs avatar
När du startar upp datorn, tryck AVBRYT+A så att du får en "ok"-prompt.

Där kör du "probe-ide". Om du inte hittar hårddisken där så är något väldigt fel. Har du byglat disken till master? Vissa hårddisktillverkare struntar i att sätta dit pinnarna för bygeln på diskar som ska användas externt. Hör du ifall disken spinner upp? Kan du testa med en annan IDE-kabel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in