• 1
  • 2
2008-02-07, 11:55
Medlem
Humlans avatar
Tjabba
Har tänkt att inhandla mig en systemdigital och skulle behöva lite tips och råd.
Det står just nu mellan en EOS 40D, vilket verkar vara en mycket bra kamera och en 450D som ännu inte släppts.
Jag har fotat en del innan, bla fotokurs i skolan samt lite på jobbet, men aldrig haft en egen systemkamera.

40D är vad jag förstår en "semi-proffskamera" vilket kanske låtar finare än det är. Men det jag har läst mig till är att den ska vara mycket bra.

Hur håller sig nya 450D mot 40D?
Optiken ska tydligen vara bättre i 450 än sina föregångare, men når den upp till 40D?

Kommer jag som ändå är nybörjare på foto att kunna nyttja 40'n på ett sätt som inte 450 klarar?

Att priset skiljer sig ett par tusenlappar kan vi bortse från just nu, tänker mer på tekniken.
Lite erfarenheter, tips och råd mottages tacksamt
Citera
2008-02-07, 13:28
Medlem
Humlans avatar
Gick inte att redigera inlägget.
Det behöver naturligtvis inte vara en Canon, jag har bara använt dom mest.
Nikon har säkert bra kameror i runt 10 000kr-klassen, så tipsa gärna om det också.
Citera
2008-02-07, 13:56
Medlem
Seatims avatar
Canon eller nikon? Modell? Se bara till att du köper lite roliga objektiv från vidvinkel till rejäl tele... Dyr kamera med ett standardzoom på tröttnar du fort på... Det är gluggarna som gör kameran... Det var min mening, och mitt bästa tips till dig är faktiskt att gå in på ett annat forum www.fotosidan.se

lycka till, berätta vad det blev sen...
Citera
2008-02-07, 14:29
Medlem
503s avatar
Nu har ju inte 450D kommit ut än så jag har inte riktigt koll på exakta specifikationer, men det ser faktiskt ut som om den ärvt mycket från 40D.
Med all säkerhet är 40D nog ändå en bättre kamera.
Men visst, i början kommer du kanske inte, som du skriver, kunna nyttja allt det spexia med 40D men i gengäld så får du en kamera du kan utvecklas med, så att säga.
Dvs. du kommer förmodligen inte vilja byta efter ett år.

Jag hade en 350D förut och har en 30D nu, den mest märkbara, och underbara, skillnaden är storleken och vikten.
30D och 40D känns mer "riktiga" och ligger helt perfekt för mig vilket gör mycket på sig.
Men, det är ju olika från person till person så där får du helt enkelt sticka ut och känna själv.

Men det är inte fel att köpa en 450D först och sedan uppgradera sig.
Förmodligen är den inte svår att få sålt när du ska köpa nytt och optiken passar till bägge kameror så du kommer inte behöva byta ut alla gluggar.
Citera
2008-02-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humlan
Optiken ska tydligen vara bättre i 450 än sina föregångare, men når den upp till 40D?

Alright, mitt inlägg blev visst raderat. Men jag tar om det, dock lite mer seriös. Vad menar du med optiken? Du köper ett kamerahus. Till det köper du olika objektiv, kamerahuset har ingen egen optik.
Citera
2008-02-07, 22:32
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humlan
Tjabba
Har tänkt att inhandla mig en systemdigital och skulle behöva lite tips och råd.
Det står just nu mellan en EOS 40D, vilket verkar vara en mycket bra kamera och en 450D som ännu inte släppts.
Jag har fotat en del innan, bla fotokurs i skolan samt lite på jobbet, men aldrig haft en egen systemkamera.

40D är vad jag förstår en "semi-proffskamera" vilket kanske låtar finare än det är. Men det jag har läst mig till är att den ska vara mycket bra.

Hur håller sig nya 450D mot 40D?

Kommer jag som ändå är nybörjare på foto att kunna nyttja 40'n på ett sätt som inte 450 klarar?

Att priset skiljer sig ett par tusenlappar kan vi bortse från just nu, tänker mer på tekniken.
Lite erfarenheter, tips och råd mottages tacksamt
Som redan skrivits har ju 450D inte kommit ut ännu, så hur den är vet bara Canon själva än så länge. Specarna verkar ju dock lovande.

Men... 40D är en större, mer robust kamera med en ergonomi som passar de flesta med normalstora händer eller därutöver. Dessutom med imponerande 6,5 bps. Delvis vädertätad dessutom. Och snabbare autofokus. I mitt tycke den perfekta kameran (för rimliga pengar) för den som fotar sport t ex.

Sen var ju Mirek redan inne på det; vad menar du med att 450D har bättre optik? Själva grejen med en systemkamera är att du själv väljer optik. Gissar att du menar nåt annat med "optik". Typ bildkvalitet.

Du har inte nämnt nåt om budget och om den inte är nåt bekymmer hade jag valt en 40D. Du kan absolut använda 40D som nybörjare och du har något att växa i under en lång tid.

Och kom ihåg; förutom dina egna färdigheter som fotograf är det snarast objektiven som är det viktiga. Först på tredje plats återfinns huset, iaf i min lilla värld.

Förutom Canon kan du ju kolla på Nikon. Tycker personligen bara det är är Canon och Nikon som erbjuder fullständiga system. Vilket man väljer är en smaksak. London eller Paris? BMW eller Mercedez? Ja, du fattar...
Citera
2008-02-07, 22:39
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RigorMortis
Förutom Canon kan du ju kolla på Nikon. Tycker personligen bara det är är Canon och Nikon som erbjuder fullständiga system. Vilket man väljer är en smaksak. London eller Paris? BMW eller Mercedez? Ja, du fattar...

Pentax har ju ett rätt stort objektivprogram de också, om än inte lika stort som Canon och Nikon.
Citera
2008-02-12, 04:43
Medlem
Diamanten_s avatar
Jag har var inne på att köpa Canon eos 400D ett himla tag nu, men har väntat för att jag inte var helt hundra på den.
Nu släpps ju Canon eos 450D så det kommer självklart bli den som köps. Den är en bättre kamera och dessutom har den bättre grepp än 400D hade, som många klagat på. Fast jag är ju bara en tjej så jag hade nog klarat greppet kanon på 400D.
Men jag är vän med en fotograf och pratade med honom om vilken kamera jag ska köpa. Han säger 450D. Och sa massa grejer varför den var bättre.

Så jag tycker det är Canon eos 450D som du ska införskaffa dig isf .
Citera
2008-02-13, 11:38
Medlem
Tinnituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamanten_
Jag har var inne på att köpa Canon eos 400D ett himla tag nu, men har väntat för att jag inte var helt hundra på den.
Nu släpps ju Canon eos 450D så det kommer självklart bli den som köps. Den är en bättre kamera och dessutom har den bättre grepp än 400D hade, som många klagat på. Fast jag är ju bara en tjej så jag hade nog klarat greppet kanon på 400D.
Men jag är vän med en fotograf och pratade med honom om vilken kamera jag ska köpa. Han säger 450D. Och sa massa grejer varför den var bättre.

Gått runt i precis samma tankar :P Tänkte köpa en 400, men såg att dom släpper 450ien om en månad, så det får bli att vänta...
Känner många som använder sin kamera dagligen i arbetet, och fortfarande kör 300 eller 350 och du behöver inte snegla in i "proffsfacken" för att få en digital systemkamera som tar sjukt bra bilder.
Citera
2008-02-13, 20:27
Medlem
bästa du kan göra är kolla alla kameror (hus) som ligger i din budget och testa alla,kanske du upptäcker ngt bra.
Citera
2008-02-13, 22:32
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Pentax har ju ett rätt stort objektivprogram de också, om än inte lika stort som Canon och Nikon.
Jo, det är helt rätt. Jag var en smula fyrkantig i mitt svar. Jag tycker dessutom det är kul att Pentax är med i matchen igen. Ett klassiskt kameramärke som förtjänar ett bättre öde än glömska. Att man dessutom pressar Canikon med vädertätning och inbyggd stabilisering är riktigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamanten_

450D lär nog inte göra många besvikna. Den kommer säkert visa sig vara en utmärkt kamera. Dock kan knappast din vän veta, oavsett hur mycket proffsfotograf han är, hur kameran verkligen är när den sätts på prov. Nu tror jag som sagt iofs ändå att din vän har helt rätt; 450D kommer nästan garanterat vara en sjukt bra instegskamera.

Dock tror jag ändå inte att den kommer att slå 40D på fingrarna, vilket ju trots allt är var vad trådstartaren frågade. Faktum är att jag nästan kan garantera att Canon inte låter sin instegskamera vara bättre än sin prosumermodell.
6,5 fps mot 3,5 fps, mer gediget hus, vädertätning (nåja) och avsaknaden av brus på höga ISO gör Canon EOS 40D till ett mycket bra köp.

Hade jag dock behövt hålla mig till en budget har jag svårt att se att man kan få så mycket bättre kamera för pengarna än att köpa en 400D just nu. 5490 inklusive kitglugg. Det är ett riktigt bra pris...
Citera
2008-02-16, 22:20
Medlem
Grishnacs avatar
Jag började med en 400D och har nu uppgraderat mig till en 40D.

Utan att vara proffs så märker jag först och främst tyngden och greppet som skiljer dom två åt.
När man sedan tar bilder så är ju knapparna lite annorlunda mot instegskameran, på 40D är det som de större modellerna en ratt med valknapp istället för pilknappar.
När man fotar första gången så ger ljudet den första "ojdå"- känslan. Det är ett helt annat ljud i 40D jämfört med 400D, det låter mer robust och gediget - snabbheten är också imponerande. Faktum är att om man kör på bildsekvens så hinner jag ofta inte släppa utlösaren innan kameran tagit minst två bilder om ljuset är ok.

Displayen är ju också lite större vilket gör sitt till om man vill se över sitt material innan man kommer hem.

Jo, jag är nöjd med uppgraderingen och känner klart att jag kan växa i den här kameran, men den behöver förstås ett par bra objektiv för att komma till sin rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in