Citat:
Ursprungligen postat av Spikböjaren
Jag har nu lyckats få ihop de 100.000 som behövs för att starta mitt AB.
Så vad jag undrar är om jag får köpa min egen bil av mig själv för en del av aktiekapitalet?
Är detta möjligt och isåfall, finns det någon lista över vad bilens marknadsvärde är någonstans. Jag vill göra allt rätt mot skatteverket och så.
Ja, fullt möjligt för dig att "sälja" din bil till ditt bolag. För att göra är så måste du få ett skarpt (korrekt) marknadsvärde på din bil. Det får du lämpligen genom att låta en eller två bilfirmor värdera bilen. Får du olika värderingar så blir priset du säljer bilen till ditt bolag lämpligen genomsnittet av de två värderingarna. Visst har bilhandlarna listpriser på bilar men dom håller inte som värde för din del eftersom det bara är riktvärden. Du måste kunna redovisa värdet på din bil och i det skick den är i.
När man tänker på insatsen till ett aktiebolag tänker man ju att man måste lägga in pengar i aktiekapitalet. Men det är inte nödvändigt eftersom det är fullt tillåtet att räkna in annat än pengar i de 100 000 du satsar. Det blir så kallad apportegendom. Den värderade bilen blir då en del av den insats du satsar i aktiebolaget. Detta förutsätter i och för sig att din revisor godkänner detta men det är inga problem om du gjort en korrekt värdering av bilen.
Vilket lösning du än väljer är väl i princip hugget som stucket!
Så om din bil är värd 100 000 kr så kan man ju säga att du ju har 200 000 att driva ditt aktiebolag = 100 000 i kontanter och lika mycket i bilens värde.
Citat:
Ursprungligen postat av Spikböjaren
Sen har jag förstått det som att jag kan använda firmabilen till privatärenden högst 100 mil/år och eller 10 tillfällen/år beroende på vad som inträffar först?
Du får använda bilen privat hur mycket som helst. Men om du använder den mer än det du anger så beskattas du för bilförmån. Hur mycket den är beror på vilken bil du har och ett antal andra regler. Men för en Volvo V70 140 hk 2007 så räknas det som inkomst på 44 000 kr/ år eller 3 675 kr/månad. För en löntagare/anställd motsvarar en ökad skatt på cirka 1 200 kr/månad vid 33% marginalskatt.
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Sticker in en frågeställning här vad gäller firmabil/företagsbil.
Om man vill:
1. Slippa förmånsvärde
2. Att företaget ska äga bilen och stå för alla kostnader (både bensin, service o.s.v.)
3. Ha möjlighet att dra hela momsen på kärran
Vad är det som gäller? Vilka bilar finns att välja på och/eller vilka krav finns? Måste den ha flak eller måste den vara reg. som lätt lastbil, får den vara 4-sitsig?
Du skriver det inte men jag antar och utgår från att du är företagsledare och att det är ditt företag som du äger helt eller delvis. Om du bara är anställd i ett bolag men utan något ägarinflytande så gäller ju delvis andra villkor.
Först och främst måste det ju finnas ett behov av en bil i verksamheten. Sedan gäller ju att svaren på fråga 1 och 2 hänger ihop. För att drabbas av förmånsbeskattning för en bil måste ju företaget äga bilen och stå för kostnaderna för inköp och drift. Den som äger bilen privat förmånsbeskattas ju inte.
Men även om företaget äger bilen så kan man undvika förmånsbeskattning genom att visa att man inte använder bilen privat. Det i särklass vanligaste sättet är ju att föra körjournal som redovisar företagskörningarna och var bilen nattparkeras. Ett annat bevis är att bilen är utrustad eller beskaffad på något sätt att det är svårt att nyttja den privat. Till exempel att den är belamrad med verktyg, reservdelar eller liknande.
Dessutom måste företagaren eller dennes familj ha en användbar bil som denne kan disponera och med vilken denna kan köra privat med.
Vad gäller möjligheten att dra av moms på personbilar är den mycket begränsad. De flesta företag får alltså
inte dra av någon moms vid inköp av vanliga personbilar.
Halva momsen på leasingavgiften får dras av om bilen leasas. Bilen måste dessutom ha varit "momsad" tidigare, alltså ägd av någon som har rätt att dra av moms.
Hela momsen kan dras av om
bilen har flak, eller är en (tung)
lastbil (totalvikt över 3 500 kg) eller en
lätt lastbil (totalvikt under 3 500 kg). En lätt lastbil måste dock ha flak eller också måste förarhytt och skåp vara separerade med en luftspalt. Exempel på sådana bilar är så kallade pickuper som till exempel, Nissan King Cab, Toyota HiLux och VW Transporter (med flak). Leasas denna typ av bilar får förstås hela momsen på leasingavgiften dras av. Dom bilarna finns ju i flera varianter och
oberoende av antalet sittplatser så är
hela momsen avdragsgill.
Bilhandlare, biluthyrare, taxi, likbilar och bilskolor får dra av
hela momsen för bilinköp.
Citat:
Finns det någon möjlighet att "slippa" föra körjournal?
Ja, som jag skrev ovan om att bilen måste vara utrustad eller beskaffad på något sätt som försvårar privat nyttjande eller om du kan visa på något sätt att privat nyttjandet inte är lämpligt/möjligt. Ett företag som transporterar avlidna och gör det i en typisk likbil behöver ju inte föra körjournal för den bilen.
Citat:
Vi har 2 enheter i samma bolag med 13 mil däremellan och denna sträcka körs ToR varje vecka, vilket ju blir 260km*50 per år, detta bör ju räcka för att motivera själva innehavet av en firmabil? Tillkommer en del uppdrag där vi fakturerar milersättning...
Ja, förmodligen. Men det som är betydligt viktigare är ju att ni behöver bilen i verksamheten. Då får man ju dra av kostnaderna även om man bara har en enda enhet.
Citat:
Hur går man tillväga för att få in privata mil i denna bil på ett snyggt sätt? Det är ju till syvende och sist finessen med det hela. Annars kan man ju lika gärna plocka milersättning till sin privata bil för tjänstekörda mil även fortsättningsvis.
Ja, om den är utrustad eller beskaffad på något sätt som försvårar att använda bilen privat så behöver man inte göra något annat än att köra.

Men det kanske inte är så stor vinst med en så bil. Inte särskilt kul att köra med den.....
Bortsett från detta finns det bara ett sätt att få in privata mil i företaget. Men det förutsätter att man är lite förslagen och att man inte har så mycket skrupler.....
I bilens körjournal ska ju alla tjänsteresor skrivas in. Mätarställning, sträcka besöksställen, syften med resan och klockslag. Den som vill köra bil privat och göra det helt och hållet på företagets bekostnad behöver ju bara hitta på så mycket tjänsteresande att det täcker upp det man kör privat. Alltså ljuga eller bluffa i körjournalen.
Simsalabim så har du kraftigt reducerat dina kostnader för privat bilkörning.