Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-07, 06:32
Medlem
Neffins avatar
Funderar på en sak, Jag har lock för öronen och det värker lite. Kom precis efter en extrem förkylning och jag undrar hur stor risken för öroninflammation är.

Vågar jag tryckutjämna(Hålla för näsan och försöka utandas genom näsan ändå) för att få locken att släppa? Eller ökar detta risken för öroninflammation på något sätt?

Snabba svar tack :<
Citera
2008-02-07, 07:01
Medlem
Tryckutjämna så mycket du kan. Så slipper du spräcka trumhinnan som undertecknad lyckats göra 11 gånger (manligt som fan!). Så länge du blåser ut och håller öronen lagom varma eliminerar du problemet.
Citera
2008-02-07, 12:47
Medlem
Köp nässpray på apoteket. Det går ut i örongångarna och lindrar ofta symtomen. Jag kör alltid nässpray vid förkylningar och slipper alltid öronvärk.
Citera
2008-02-07, 13:20
Medlem
Neffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Tryckutjämna så mycket du kan. Så slipper du spräcka trumhinnan som undertecknad lyckats göra 11 gånger (manligt som fan!). Så länge du blåser ut och håller öronen lagom varma eliminerar du problemet.

spräckt trumhinnan 11 gånger och uppmuntrar ändå att tryckutjämna? Är du seriös eller vill du får mig att spräcka den? :S
Citera
2008-02-07, 13:41
Medlem
Neffins avatar
har tryckutjämnat tre gånger nu och känns otroligt mycket bättre. Jag kan tänka utan den bultande värken i örat

Ska skjuta i mig lite nässpray också innan jag lägger mig ner och vilar igen
Citera
2008-02-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neffin
spräckt trumhinnan 11 gånger och uppmuntrar ändå att tryckutjämna? Är du seriös eller vill du får mig att spräcka den? :S

Att tryckutjämna motverkar att man spräcker trumhinnan, dear.
Citera
2008-02-07, 15:23
Medlem
Neffins avatar
Oj, hade jag ingen aning om.. Tack

Ökar det risken för öroninflammation på något sätt?
Citera
2008-02-11, 11:24
Medlem
Neffins avatar
Nu har jag i 5 dagars tid haft ett otroligt lock för vänstra örat, min hörsel är väldigt nedsatt på just det örat och det känns obehagligt dygnet runt. Finns det någonting alls man kan göra för att bli av med detta? Har provat att röra käken så mycket som möjligt, öppna den till max och sedan stänga igen den men verkar inte fungera.. Tuggat tuggummi i flera timmar har jag dessutom provat.

Vet vad ni tänker, "Lite lock för öronen är väl ingen fara" men detta är väldigt obehagligt och vill verkligen bli av med detta, Finns det något man kan göra?
Citera
2008-02-11, 19:29
Citat:
Ursprungligen postat av Neffin
Nu har jag i 5 dagars tid haft ett otroligt lock för vänstra örat, min hörsel är väldigt nedsatt på just det örat och det känns obehagligt dygnet runt. Finns det någonting alls man kan göra för att bli av med detta? Har provat att röra käken så mycket som möjligt, öppna den till max och sedan stänga igen den men verkar inte fungera.. Tuggat tuggummi i flera timmar har jag dessutom provat.

Vet vad ni tänker, "Lite lock för öronen är väl ingen fara" men detta är väldigt obehagligt och vill verkligen bli av med detta, Finns det något man kan göra?

Har exakt samma nu! har varit lite fram och tillbaks med "locket" nu under 2 veckor, vissa dagar hör jag inget alls och ibland märker jag inte alls av det. morsan sa att det fanns hjälp mot det på Apoteket, så gå dit! det ska iaf jag göra
Citera
2008-02-22, 05:28
Medlem
Neffins avatar
Okej, för er som har samma besvär kan jag meddela att det var en vaxpropp i mitt fall, Köpte vaxlösande medel på apoteket och fick droppa i det i örat, ligga på sidan i 30 minuter och sen skölja ur örat.. Efter ca 4 gånger så släppte det!

Kartongen med Örondroppar + sköljblåsa kostade strax under 80kr har jag för mig. Inte mer än 80kr iallafall.
Citera
2008-02-27, 20:12
Medlem
Savoys avatar
Är förkyld (varken milt eller kraftigt) och har flugit tidigare idag. Har normalt inga problem med att tryckutjämna under tiden och efteråt, men vänster öra vill inte släppa den här gången, händer inte ett skit när jag blåser och vill inte blåsa för hårt eftersom det gör ont i det "fria" högra örat om jag försöker för mycket.

Det susar fram och tillbaka när jag går. Locket minskar när jag håller örat riktat uppåt (t.ex. genom att luta huvudet åt höger) och ökar när jag lutar huvudet åt vänster.

Diagnos/tips?
Citera
2008-02-27, 21:04
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Är förkyld (varken milt eller kraftigt) och har flugit tidigare idag. Har normalt inga problem med att tryckutjämna under tiden och efteråt, men vänster öra vill inte släppa den här gången, händer inte ett skit när jag blåser och vill inte blåsa för hårt eftersom det gör ont i det "fria" högra örat om jag försöker för mycket.

Det susar fram och tillbaka när jag går. Locket minskar när jag håller örat riktat uppåt (t.ex. genom att luta huvudet åt höger) och ökar när jag lutar huvudet åt vänster.

Diagnos/tips?

du har sagt svaret själv: du är förkyld och du har precis flugit. förklylningar kan göra så att örontrumpeten (som sammanbinder mellanörat och svalget) svullnar upp och tryckutjämningen du försöker göra går om intet. vila, käka en ipren, köp avsvällande näsdroppar på apoteket - spruta in de i nästan då du ligger på rygg med huvudet böjt bakåt (t.ex. över en kudde eller sängkant). hoppas det går över!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in