Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-27, 23:36
Bannlyst
Måste bara säga det att det absolut inte behöver göra ont när man har ÖI. Första gången jag hade det låg jag i sägen och grinade av smärta. Nu sist i november fick jag lock för ena örat. Testade att både tryckutjämna och köra vaxpropp-medel. Obehagligt som fan och var vinglig och grejer. Efter 2 veckor fick jag nog och åkte in till akuten (vc här suger) och han konstaterade dubbelsidig ÖI och jag fick penicillin.

Så FYI, man behöver inte ha ont alltså
Citera
2008-02-28, 13:27
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kafferast
du har sagt svaret själv: du är förkyld och du har precis flugit. förklylningar kan göra så att örontrumpeten (som sammanbinder mellanörat och svalget) svullnar upp och tryckutjämningen du försöker göra går om intet. vila, käka en ipren, köp avsvällande näsdroppar på apoteket - spruta in de i nästan då du ligger på rygg med huvudet böjt bakåt (t.ex. över en kudde eller sängkant). hoppas det går över!

Man tackar, Ipren och sömn hjälpte, bra att veta nästa gång
Citera
2008-03-01, 20:00
Medlem
Känns det som det rinner i örat brukar det vara öroninflamation och då ska man åka till doktorn och få pencilin.

Jag har har åkt på på öroninflaamtion väldigt många gånger och jag blir så jäkla sjuk när jag får det, blir sängliggandes totalt och orkar inte göra något alls. Men jag vet andra som kan gå till jobbet och märker inte alls av det.

Förra gången så åkte jag på något "nytt", blev bara lock för örat men för övrigt mådde jag bra, fick örondroppar som jag skulle köra med men det fungerade inte alls utan jag gick tillbaka till doktorn(på bortaplan) och då sa hon att det kunde ta upp till en månad innan locket släppte. Nja, när jag kommit hem till hemorten så gick jag till min doktor och han tyckte det var lustiga örondroppar jag fått och att det lät lustigt att det skulle ta upp till en månad för locket att släppa, fick nya droppar och då släppte locket på 2 dagar.

För några veckor sen började samma öra krångla, lock från och till och kändes som det kleggade. Visade sig vara vax men även eksem som gjorde örat svullet. Fick nån ny sorts droppar och dom fungerar bra.
Citera
2008-03-03, 18:48
Medlem
BesserWissers avatar
Jag har liknande problem just nu. Jag är förkyld och har problem med nedsatt hörsel pga förkylningen. Men ett större problem är att vänster öra förvränger ljud så att det låter som en sprängd högtalare.

När jag var liten hade jag tydligen mycket öroninflammation som bidrog till ärr på trumhinnorna. Och när det då slog lock för öronen (på det sättet som när man försöker blåsa ut, så att hörseln blev bättre) så hördes det ett knastrande ljud när man blinkade hårt eller om man hörde höga ljud. Men höll man för näsan och försökte andas in så "slog det lock" och hörseln sattes ned en aning men knastrandet försvann och man kunde höra de höga ljuden igen utan problem.

iochmed att jag är förkyld nu verkar öronen ha låst sig i nåt dumt läge så jag kan inte se på film eller lyssna på musik för det hörs dåligt och det knastrar s/brusar så fort man vrider upp.

vad är felet? Hur löser jag det? Nässpray funkar inte.
Citera
2008-03-04, 17:49
Medlem
BesserWissers avatar
Ingen som vet?
Citera
2008-04-01, 21:02
Medlem
qwiiiks avatar
Nu bumbar jag denna tråden men iaf

Idag när jag vaknade knastrade det till lite lätt i vänster öra det lät som om att det var vatten i örat jag tänkte inte så mycket på det och gick till skolan men senare på dagen så kännde jag att det gjorde lite ont i örat men inte så jätte ont och inte jätte länge så det var ju tur! Men det känns som om nån har hällt filmjölk i örat ett nått det känns tjockt på nått vis men jag vet inte rikitgt hur jag ska förklara

Vad kan det vara? Jag är förkyld och har varit det i ungefär 2 dagar men det som känns rätt jobbigt nu är att jag ska åka till teneriffa på söndag och vill verkligen inte har ont i örat där nere, jag ska gå och prata med sjuksystern på skolan och se om hon kan ge mej nån medicin eller nått men vad kan det vara?

Tack på förhand
Mvh qwiiik
Citera
2008-04-01, 22:34
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwiiik
Nu bumbar jag denna tråden men iaf

Idag när jag vaknade knastrade det till lite lätt i vänster öra det lät som om att det var vatten i örat jag tänkte inte så mycket på det och gick till skolan men senare på dagen så kännde jag att det gjorde lite ont i örat men inte så jätte ont och inte jätte länge så det var ju tur! Men det känns som om nån har hällt filmjölk i örat ett nått det känns tjockt på nått vis men jag vet inte rikitgt hur jag ska förklara

Vad kan det vara? Jag är förkyld och har varit det i ungefär 2 dagar men det som känns rätt jobbigt nu är att jag ska åka till teneriffa på söndag och vill verkligen inte har ont i örat där nere, jag ska gå och prata med sjuksystern på skolan och se om hon kan ge mej nån medicin eller nått men vad kan det vara?

Tack på förhand
Mvh qwiiik

du väljer att bumpa en tråd du inte läser igenom själv? valde du den på måfå eller vill du ha fler råd än vad som givits tidigare?
Citera
2008-04-02, 15:58
Medlem
qwiiiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kafferast
du väljer att bumpa en tråd du inte läser igenom själv? valde du den på måfå eller vill du ha fler råd än vad som givits tidigare?

Haha jo jag har allt läst igenon denna tråden, men jag ville gärna ha mer tips men jag har varit hos doktorn idag så det har fixat sig. Doktorn skrev ut lite piller så allt är frid och fröjd nu
Citera
2010-03-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Jag har liknande problem just nu. Jag är förkyld och har problem med nedsatt hörsel pga förkylningen. Men ett större problem är att vänster öra förvränger ljud så att det låter som en sprängd högtalare.

När jag var liten hade jag tydligen mycket öroninflammation som bidrog till ärr på trumhinnorna. Och när det då slog lock för öronen (på det sättet som när man försöker blåsa ut, så att hörseln blev bättre) så hördes det ett knastrande ljud när man blinkade hårt eller om man hörde höga ljud. Men höll man för näsan och försökte andas in så "slog det lock" och hörseln sattes ned en aning men knastrandet försvann och man kunde höra de höga ljuden igen utan problem.

iochmed att jag är förkyld nu verkar öronen ha låst sig i nåt dumt läge så jag kan inte se på film eller lyssna på musik för det hörs dåligt och det knastrar s/brusar så fort man vrider upp.

vad är felet? Hur löser jag det? Nässpray funkar inte.

Bump - Vill bara poängtera att jag har samma problem nu; Har av någon anledning fått hörselförsämring på vänster öra (dovare) och upplever distorsion i det örat vid starkare ljud. Besserwisser: Om du är kvar på FB, har problemen försvunnit och i så fall hur?
Citera
2010-04-07, 22:32
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Som lite allmän input:
Jag hade nu i senaste förkylningen/flunsan öroninflammation som satte sig ganska hårt och även resulterade i läkarbesök (bedömning: "ajaj, det där ser jävligt ont ut" samt "du får lite recept här"). Hursom så hade jag lock för örat och nedsatt hörsel i 3-4 veckor och därefter 4 månader med känslan av "vatten i örat som knastrar och gurglar" när jag vred och vände på huvudet. Nu är det dock bra.

Så ja, det kan ta en jäkla tid, men är det inte okej efter ett halvår är det dags att göra något åt det.

Tryckutjämna så mycket som möjligt, säkerställ att det inte är en vaxpropp och använd näspray (med måtta!).
Citera
2011-04-19, 13:04
Medlem
oskarts avatar
Hijackar den här tråden lite. Jag har varit förkyld i snart en vecka nu och de senaste dagarna har jag fått lock i öronen, främst i vänstra örat. Jag har testat nässpray och att tryckytjämna. När jag tryckutjämnar så får jag bara ännu mer lock i öronen. Vettefan varför, ibland så har det funkat och locket har släppt men nu verkar det få helt motsatt effekt. Jag har försökt komma underfund med hur detta egentligen fungerar.
En helt ovetenskaplig teori jag har funderat på är om locket i öronen beror på att trumhinnan buktar utåt eller inåt istället för att vara rak. Jag kan tänka tänka mig att när man tryckutjämnar pressas trumhinnan att buktas utåt och därmed kan den bli rak igen. Om trumhinnan däremot buktar utåt från början får tryckutjämning motsatt effekt och locket blir bara värre.
Så om trumhinnorna nu buktar utåt som en följd av förkylningen kanske det skulle kunna hjälpa att dyka ner på några meters djup i nån pool, där man normalt sätt skulle få lock i öronen, och låta trumhinnorna pressas tillbaks?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in