Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-06, 21:21
Medlem
Trance_Nations avatar
Jag har ominstalerat min dator, innan så hade jag en giltig nyckel. Jag kollade i everest för att se vilken nyckel jag hade instalerat med. Sen letade jag efter min cd men hittade inte den som den giltiga nyckeln fanns till. Då hittade jag en cd som ja brännt. Jag testade att instalera med den och skrev in min giltiga cdkey, dock så ville inte den det. Fick ta den nyckeln som va "crackad".
Nu undrar jag om jag på något sätt kan byta nyckel så jag kan uppdatera och tanka viktiga saker?

Lite info:
Båda är xp pro
Båda har servicepack 2 från början.
Båda är på svenska

Det enda som skiljer är att den licensen som är laglig fick jag från skolan, Jag tror att det är en så kallad volymlicens.
Den hackade licensen vet jag inte vad det är förnågott.

Kan det vara så att dom som "cracka" cdskivan gjorde så det endast gick att instalera med den, Då borde det gå att byta helt enkelt.
Går det?
Senast redigerad av Trance_Nation 2008-02-06 kl. 21:28.
Citera
2008-02-06, 22:06
Medlem
Du kan byta nyckel enkelt med RockXP, freeware.
Citera
2008-02-06, 22:18
Medlem
Scuttles avatar
Du blir tvungen att ominstallera.

Eftersom den nyckeln du har fått nu vill ha en "retail" skiva så funkar det inte med volymlicensskivan du hade sen innan.

Den licensen du har fått från skolan är troligen en MSDNAA-licens, inte en volymlicens. Alltså en helt vanlig retail-licens.

Är lite osäker på om du kan installera "ovan på" den befintliga installationen eller om du får börja om från början...

Citat:
Ursprungligen postat av memep
Du kan byta nyckel enkelt med RockXP, freeware.
Nej, det kan han inte....
Citera
2008-02-06, 22:37
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuttle
Du blir tvungen att ominstallera.

Eftersom den nyckeln du har fått nu vill ha en "retail" skiva så funkar det inte med volymlicensskivan du hade sen innan.

Den licensen du har fått från skolan är troligen en MSDNAA-licens, inte en volymlicens. Alltså en helt vanlig retail-licens.

Är lite osäker på om du kan installera "ovan på" den befintliga installationen eller om du får börja om från början...

Nej, det kan han inte....

hmm, " Den nyckeln du har fått nu vill ha en retail" och "den du fick av skolan är en retail" tycker jag låter som om det ska passa :P

Men jag tror att den nyckeln jag har är en volymlicens. Då vi andvänder den i skolan för att instalera på flera datorer och det går att registrera alla dom datorerna även fast det är med samma key. Men jag vet inte.

Och det gör inget att ja får ominstalera. Men det är det att jag måste ta en till nyckel plus skiva från skolan. Men de får väll gå.
Citera
2008-02-06, 23:30
Medlem
Läste inte tillräckligt noga, nyckelorden "byta licensnyckel" --> RockXP, men naturligtvis måste du ha en nyckel som godkänns av den Windowsvariant du installerat. Tack för rättning.
Citera
2008-02-07, 00:06
Medlem
Ja, det kan du.

Jag kan leta fram programet till dig senare inatt om du vill det då. :P
Citera
2008-02-07, 00:10
Medlem
IseeUs avatar
Sök på Wpatcher på google. Enkelt och det blir en giltig xp som du kan uppdatera med.

EDIT: Fixade länk

http://files.filefront.com/Wpatcherzip/;6899649;/fileinfo.html
Citera
2008-02-07, 01:25
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IseeU
Sök på Wpatcher på google. Enkelt och det blir en giltig xp som du kan uppdatera med.

EDIT: Fixade länk

http://files.filefront.com/Wpatcherzip/;6899649;/fileinfo.html

okej, tack för de.
Men igentligen vill jag bara kunna skriva in den giltiga nyckel jag har, detdär programmet känns som sånna man andävänder på crackade windows bara för att kunna uppdatera och så vidare.
Jag vill kunna registrera mit exemplar med min egen cdkey.

Men jag tror att jag fixa en cd imorgon i plugget och ominstalerar igen.

Tack för allt hjälp iallafall
Citera
2008-02-07, 07:41
Medlem
Scuttles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
okej, tack för de.
Men igentligen vill jag bara kunna skriva in den giltiga nyckel jag har, detdär programmet känns som sånna man andävänder på crackade windows bara för att kunna uppdatera och så vidare.
Jag vill kunna registrera mit exemplar med min egen cdkey.

Men jag tror att jag fixa en cd imorgon i plugget och ominstalerar igen.

Tack för allt hjälp iallafall

Fick först intrycket att det inte var en stulen nyckel. Många skolor erbjuder sina elever gratislicenser, men om du har kommit över skolans volymlicensnyckel är det ju en helt annan sak.
Citera
2008-02-07, 08:16
Medlem
hedans avatar
Du kan byta nyckeln med keyfinder:
http://www.magicaljellybean.com/keyfinder.shtml
Citera
2008-02-07, 16:18
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuttle
Fick först intrycket att det inte var en stulen nyckel. Många skolor erbjuder sina elever gratislicenser, men om du har kommit över skolans volymlicensnyckel är det ju en helt annan sak.

Den är inte stulen
Läraren gav mig den för att jag skulle kunna instalera på dom datorer vi har i skolan och för att jag skulle ha en licens hem. Jag har instalerat alla mina datorer hemma med samma cdkey och även kunnat registrera dom.

Men nu tog jag hem ennu en cd och en ny cd-kod. Dock fick jag en på engelska men det kanske går att ändra?

Edit: Läste nån tråd om att man behöver en speciell MUI variant av xp. Antar att det är en skiva man instalerar med, Man kan inte bara tanka själva MUI versionen och instalera?
Senast redigerad av Trance_Nation 2008-02-07 kl. 16:55.
Citera
2008-02-21, 16:45
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mepmep
Läste inte tillräckligt noga, nyckelorden "byta licensnyckel" --> RockXP, men naturligtvis måste du ha en nyckel som godkänns av den Windowsvariant du installerat. Tack för rättning.

Jag kapar tråden lite.. hoppas att det är OK..

Jag sitter i ungefär samma sits. Har en äkta oem-licens men ingen skiva.
Kan jag ladda ner valfri XP Home och använda RockXP för att ange mitt licensnummer?

Skall man använda cracken som brukar följa med och sedan byta nyckel med RockXP?

Jag har även en annan äkta licens med XP home med skiva... kan jag på nåt sätt få DEN att acceptera en annan nyckel under installationen?

Tacksam för svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in