Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-05, 23:35
Medlem
Rogge-s avatar
Har fått ett extremt frustrerande och underligt problem med ´mitt system.
Det började för en vecka sen när jag upptäckte att skärmsläckaren låst sig när jag kommit hem. Startade därpå om datorn men fick då ingen bild alls, skärmen fick ingen signal så vitt jag förstod.
Detta fick mig att inse att det kanske var grafikkortet så öppnade upp och kolla så alla fläktar fungerade vilket dom gjorde.
Sen montera jag bort kortet och blåste rent det. Nu fick jag bild till laddningen av win, sen låste sig bilden igen.

Slet sen ner allt och körde skiten till en bekant för att felsöka. Det första jag gjorde var att blåsa rent med kompressor, det räckte. Nu har datorn fungerat felfritt, tills igår eftermiddag dvs. Då upptäckte jag att bilden låst sig innan jag skulle sticka iväg så stängde bara av det. En 9 timmar senare slog jag på den för att surfa lite, fungera felfritt.
Men nu imorse när jag skulle göra detsamma låste sig den igen (första gången vid användning). Efter några försök fick jag bild någon minut in i bios där cpun visa humna 40-45 grader... innan skiten låste sig än en gång. Efter det har jag ej fått någon bild igen.

Öppnade därefter upp och började riva. Ett väldigt intressant konstaterande jag gjorde rätt snabbt vid en av uppstaterna var att bara ena stickan började lysa, vid nästa lyste ingen. Trots att moderkortet tycks tro att inget är fel (grön lampa, inga röda/inget oljud).

Efter det har jag testat att köra stickorna lite hur som helst men kortet börjar inte ens varna helt utan minnen.

Datorn har fungerat helt felfritt innan detta, det är faktiskt den stabilaste jag haft någonsin.
Vad kan vara fel? Enligt mina iaktagelser borde det ju rimligen vara brädan men kan jag utesluta allt annat?

Asus A8N32 SLI
7900gtx
A64 X2 4800+
2x Twinmos 3500LLPRO 1gb - 2-3-2-6
Citera
2008-02-06, 00:18
Medlem
Druiden1s avatar
Jobbigt problem du har, eftersom det kan vara många olika orsaker till felet. Men det jag tycker att det låter som är att PSU har givit upp eller att det är grafikkortet som tagit sitt sista andetag.

Du kan ju prova att låna delar av en polare och byta ut komponenterna i datorn en och en och testa med din polares delar, som du vet funkar. Du borde testa med grafikkortet först och sen PSU, och om det inte ger resultat är det bara att fortsätta.

Lycka till med att hitta felet!
Citera
2008-02-06, 02:20
Medlem
Rogge-s avatar
Men kan verkligen grafikkortet orsaka det här mystiska med minnet? Att inte stickorna lyser och ibland lyser en. Så vitt jag minns skriker moderkortet rätt duktigt när minnena falerar, men nu gör den ju inte det vilket alltså får mig o tro att nåt med brädan är galet. Om det nu inte är CPUn? Får för mig att den har nåt att göra med minneskontrollern på A64.

Men underligaste av allt är ju att systemet inte bara stendog direkt utan började visa sympton för en vecka sen men "insjuknat" nu igen. Får mig att misstänka korruption vid processering/minneshantering på en grundläggande nivå. Vette fan alltså.

Att det är nåt som är åt helvete med PSUn låter väl inte helt otroligt heller. Något jag upptäckte var att fläkten vid diskarna dött, den kan ju ha orsakat diverse kortisar och spänningsproblem vid dödsfasen vilket gjort PSUn ostabil.

Anledningen till att jag grinar på forumet är att det bästa vore om jag kunde ringa in problemet till en komponent relativt säkert utan att bedriva felsökning på jobbigt hög nivå.
Citera
2008-02-06, 10:12
Medlem
Megaforces avatar
Det vanligaste felet som jag stöter på är att någon av minneskorten gått sönder.

Skaffa memtest86 och boota datorn med den och kör testen några timmar så ser du om problemet ligger där.
Citera
2008-02-06, 10:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogge-
Så vitt jag minns skriker moderkortet rätt duktigt när minnena falerar, men nu gör den ju inte det vilket alltså får mig o tro att nåt med brädan är galet.

Nja, det beror på vilket fel minnena har och om moderkortet verkligen bryr sig. Många moderna maskiner använder inte ens paritet och har inte stöd för CRC. På andra fungerar paritetstesten bara för adresser under 1Gb så om man får fel på minnesadresser över 1Gb så larmar inte moderkortet..
Citera
2008-02-06, 10:33
Medlem
sommarlovs avatar
Blås aldrigt med tryckluft i en dator, det skapar statisk elektricitet som kan skada komponenterna.
Citera
2008-02-06, 11:13
Medlem
Apelsinens avatar
Åk över till din polar eigen och prova att byta ut en dle i taget och kör med datorn för och se om det fungerar, börja lämpligtvis med nätagg och grafikkort, sen kan du testa RAM/cpu/hdd.
Citera
2008-02-06, 12:50
Medlem
Nippes avatar
1. Ta bort allt damm i fläktar, även i nätagget
2. Starta upp och kolla att ingen fläkt har stannat
3. Starta med ett minne (boota gärna om ett par gånger med en sticka)
4. Testa koppla úr alla delar och bara smek dom försiktigt och kika läget när du kopplar in allt igen. Skrik under tid "Please God give me a miracle" (Har funkat för mig.)
5. Prova dina delar i polarens dator.
6. Insé att något gått sönder om så är fallet och köp nytt och fräscht.

/N
Citera
2008-02-06, 15:21
Medlem
Speedstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Blås aldrigt med tryckluft i en dator, det skapar statisk elektricitet som kan skada komponenterna.

Du har fel.

Har kört med tryckluft för att rengöra datorer i 8år.
Citera
2008-02-06, 15:33
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedstr
Du har fel.

Har kört med tryckluft för att rengöra datorer i 8år.

Exakt, bara man inte kör alldeles inpå komponenterna så ska det inte vara någon fara!
Citera
2008-02-06, 15:45
Medlem
Speedstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Exakt, bara man inte kör alldeles inpå komponenterna så ska det inte vara någon fara!

Använder man kompressor, behöver man inte vara närmre än 10-20cm (beroende på stryka hos kompressorn)

se till att inte blåsa på fläkten direkt, utan lägg ett finger på den.
Om det är trångt eller till nätagg(tex) brukar jag stoppa in en stripe(buntband) så inte fläkten kan snurra.

kan vara smart att ha en olje delare ifall det är en större modell på kompressorn.
Citera
2008-02-06, 23:15
Medlem
Rogge-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det vanligaste felet som jag stöter på är att någon av minneskorten gått sönder.

Skaffa memtest86 och boota datorn med den och kör testen några timmar så ser du om problemet ligger där.

Det är inte helt lätt gjort när man ej får någon bild.

Citat:
Ursprungligen postat av Nippe
1. Ta bort allt damm i fläktar, även i nätagget
2. Starta upp och kolla att ingen fläkt har stannat
3. Starta med ett minne (boota gärna om ett par gånger med en sticka)
4. Testa koppla úr alla delar och bara smek dom försiktigt och kika läget när du kopplar in allt igen. Skrik under tid "Please God give me a miracle" (Har funkat för mig.)
5. Prova dina delar i polarens dator.
6. Insé att något gått sönder om så är fallet och köp nytt och fräscht.

1. Har blåst den ren med kompressor modell stor.
2. Första jag gjorde. En chassifläkt har dött.
3. Har testat att starta den med alla minneskombos som går, inkl helt utan minnen och brädan reagerar inte ens.
4. Ska dra isär allt imorrn och felsöka utanför lådan om jag hinner.
5. Är inte så bara bara. Inte direkt alla som sitter på S939 system numera.
6. Det är fruktansvärt dålig timing på det här haveriet. Har nämligen tänkt köpa nytt system om en månad eller två (har ej råd nu och det jag vill ha finns inte) och sälja detta system till brorsan. Tänker i första hand nyttja min garanti.

EDIT

Som jag skrivit förut har jag indikatorer i form av dioder på stickorna. Ibland lyser ena stickan vid boot, ibland slocknar den efter ett tag, ibland lyser ingen.
Senast redigerad av Rogge- 2008-02-06 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in