• 1
  • 2
2014-01-11, 22:06
Medlem
TomJonass avatar
Där ser man. Kina kan ormar. Det program jag såg var med Michael Palin, känd från Monty Python, när han var i Kina.
Julbordet tänkte jag på för vi var på pensionat Barsebäcks Strandbad och åt julbord och där hade dom ål. Ingen höjdare precis, smakar som fet fisk. Jag vet inte om den var luad, men troligen.
Citera
2020-07-02, 07:07
Medlem
Ördögs avatar
Importören av pytonormskött: 90 procent säljs i Västsverige
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-i-vastsverige
Kött från exotiska djur finns till försäljning i frysdiskar runtom i landet. Enlig importören är intresset störst i Göteborg och längs västkusten. Men matjätten Ica, som säljer exotiskt kött, säger att man nu kommer fasa ut produkterna ur sitt sortiment.
Citera
2020-07-02, 14:07
Medlem
Bestbesafes avatar
Ica i gbg säljer pyton ormkött ifrån Vietnamn
Det är skickat till belgien där det besiktigas för vidare försäljning.

Aligator rätt lagat färskt i florida med bra glaze är gott, som kyckling.
Inte träigt alls.
Om ett proffs lagar det.

Mycket magert och nyttigt kött Aligator.
Åt kycklinghållet.

Orm låter jag blir.
Dessa ormar är utrotningshotade även.

Vill ni däremot äta riktigt gott exotiskt kött då
ska ni testa
Svensk färsk strutts.
Smakar som oxfile, lika rött, fast godare och mörare.
OBS Köp ej fryst ifrån andra länder, då är det torrt.
Svensk färsk struttsfarm.
DÅ BLIR ni besatta och lägger ner oxfilen tror jag

Men priset är dyyyyrt.
Konstigt att en fågel kan smaka nästan som KOBE BIFF
Citera
2020-07-02, 14:09
Medlem
Bestbesafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Där ser man. Kina kan ormar. Det program jag såg var med Michael Palin, känd från Monty Python, när han var i Kina.
Julbordet tänkte jag på för vi var på pensionat Barsebäcks Strandbad och åt julbord och där hade dom ål. Ingen höjdare precis, smakar som fet fisk. Jag vet inte om den var luad, men troligen.

Smaka svensk färsk rökt ål om du får chansen.
Gott som fan. Som varmrökt Siik ungefär.
Riktigt gott.
Men inte värt priset riktigt.
Köper då hellre Rökt Siik ifrån lidl
99-109kr kilot
de har det jämt.

Sjukt gott
Citera
2020-07-02, 20:21
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ormar, ja det är definitivt inte mitt favorit djur, ser "jävligt" lömska ut och är aggressiva,
ja får man för sig.

Har jobbat en del i min ungdom både i Afrika och Sydamerika.
Så vist har det hänt man smakat på grillad orm.
Kan inte säga att det smakade kyckling som många säger.
Ja det smakar kött men har svårt att sätta fingret på vad det liknar.
Gott, kanske? Men att se en flådd orm på närmare 2 meter som dom grillar,
gör att jag inte kände mig speciellt hungrig.
Kände bara mig "tvungen" att äta när dom bjöd, ja för att visa respekt mot deras inbjudan.

Jag hade aldrig gått och köpt orm, nog mest för jag inte tycker dom ser trevliga ut.
För övrigt har jag inga moraliska aspekter på dom som vill äta pyton ormkött.
Dom är uppfödda på gårdar där dom är just till mat.
Så att lägga in aspekter på att dom är utrotnings hotade är fel.
Att stänga dessa gårdar i bland annat Vietnamn löser inga problem om dom vilda ormarna.

Rullkragen
Citera
2020-07-03, 00:03
Medlem
Bestbesafes avatar
okey det är fångade ormar man får köpa då ?

Trist ändå.
Det kan inte smaka gott ens.

En här beskrev redan att det är inget att sukta efter.
Han fick den färsk även.

Fryst orm måste vara big fail köpa om man vill äta värdigt och gott
Citera
2020-07-04, 15:15
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestbesafe
okey det är fångade ormar man får köpa då ?

Trist ändå.
Det kan inte smaka gott ens.

En här beskrev redan att det är inget att sukta efter.
Han fick den färsk även.

Fryst orm måste vara big fail köpa om man vill äta värdigt och gott
I florida uppmuntras folket i everglades att käka och fånga mer tigerpyton för dom håller på att ta över ekosystemet dom jävlarna. Inte käkat pyton själv utan nån sorts råttsnok i thailand, 2/5
Citera
2020-07-04, 16:57
Medlem
mjukmjukares avatar
Vid resa i Vietnam var orm otroligt vanligt.
Ofta vattenormar men även allehanda landorm.
Så vanligt att man inte reagerade till slut men jag valde att avstå.
Åt alligator och det enda jag kan säga om det abstrakta ljusa köttet var att det smakade härsket. En gammal bjässe troligen. Inte gott.

Av exotiska djur som man som en grej har provat så har i princip allt varit till besvikelse.
Ganska ospännande och inte särskilt exotiska Struts är helt ok. Annars inga goda erfarenheter.

Citera
2020-08-01, 16:24
Medlem
När jag bodde i Edinburgh köpte jag ren, älg och häst från denna lustiga butiken:
https://www.keziefoods.co.uk/Catalog...s/Exotic-Meats
De hade pytonorm på den tiden och jag gillade dessutom deras struts, känguru och buffel, krokodilbiffen var ok men kroko-burgaren närmast oätlig. Efter tidnings-skriverier om det moraliskt lämpliga i att sälja ormkött slutade dom att importera pytonormen, men denna internetbutiken har fortfarande god pytonorm:
https://www.organicbutcher.net/exotic-meats/
Dessutom ville jag prova deras skallerorm, men den var alltid ‘tillfälligt slut’.
Citera
2024-03-18, 03:59
Medlem
Ördögs avatar
Klimatsmart är det också ...

https://www.gp.se/nyheter/sverige/py...3-132826ffce63
Men pytonormen kan även vara ett av de mest hållbara kött-alternativen att lägga på tallriken, visar en ny studie som publiceras i tidskriften Scientific Reports.

Forskarna har studerat 4 600 ormar av arterna Burmesisk pyton och nätpyton, som växte upp på farmar i Thailand och Vietnam, för att undersöka deras potential som en ny sorts boskap för kommersiell uppfödning.

Resultaten visar att pytonormarna växte snabbt under sitt första levnadsår, samtidigt som de krävde mindre mat per gram protein än vad som rapporterats för kyckling, nötkött, fläsk, lax – och även för syrsor.
Citera
2024-03-18, 17:04
Medlem
Sladdarens avatar
Det lustiga med klimathysterin att man går på småsakerna innan man avvecklar och utvecklar de största miljöbovarna tex kolkraftverk .. etc etc miljöutsläpp.. Att i det här stadiet börja snacka om att man ska börja äta tacos med larver och orm på menyn som odlas i thailand el vietnam fast den fridlyst är helt sjukt i huvvet. Innan man begär nåt av andra ska de se till att skattemedel går till där miljöproblemen är som störst alldeles först, så funkar det i rätt ordning

Vad hjälper det om vi i Sverige äter larver när man släpper ut massvisa avgaser och avfall i andra länder ? De ska börja sitt arbete , de har ansvar att ta och ändra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in