2008-02-05, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hahaa. Ja, jag älskar också vitlök. Gurka skulle nog funka. Återigen får man tänka på tjockleken på majonnäsen då.

Jag brukar inte byta ut majonnäsen helt mot turk-yoghurten. I stället så blandar jag. Det brukar bli kanon i potatissallad.

~Paul~

Ja, det skulle ju inte vara i närheten av att kallas tzatsiki!

Hmm, låter som en god potatissallad med majonäsen som grund, sedan tillsätta gurka, vitlök och ordna till en bra tjocklek med lite turkisk yougurt. Skulle bli lagom matigt tillsammans med en bit lax eller en köttbit. Ett projekt för sommaren!
Citera
2008-02-05, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chabbsteR
här kommer mitt kalasrecept, vanlig majonäs, pressa så mkt vitlök du vill, lite salt och svartpeppar. Då har du en grym aioli, lägg till kanske lite basilika om du vill ha en aioli, annars så tillsätter du LITE vatten och kollar hur tjockt det är. När du väl nöjjer dig med hur tjock den är så ska du vispa allt, handvisp funkar bra, allt detta för att lösa upp majonäsklumparna som bildas vid vattenspädningen.

Detta recept funkar bra tycker jag, smakar som en enkel och vanlig vitlökssås!

Låter bra, förutom att pressa vitlök. Men det kanske är en personlig referens då jag tycker pressad vitlök blir alldeles för fränt.
Citera
2008-02-05, 11:19
Bannlyst
Jo men nåt i den stilen, pressa eller mangla eller gör vafan du vill... JUSTJA!, häll på lite vitlökspulver!!! det för till en gulaktig färg på majonäsen om den är vit så det ser ut som en aioli då.. ger en godare smak oxå tycker jag!
Citera
2008-02-05, 11:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Ja, det skulle ju inte vara i närheten av att kallas tzatsiki!

Hmm, låter som en god potatissallad med majonäsen som grund, sedan tillsätta gurka, vitlök och ordna till en bra tjocklek med lite turkisk yougurt. Skulle bli lagom matigt tillsammans med en bit lax eller en köttbit. Ett projekt för sommaren!
Precis. Så här ser mina potatissallader ut:

Potatissallad (Variant, 4 portioner)

Ingredienser:
• 150 g kokta vita bönor (!)
• 200 g kokt och grovtärnad potatis
• 2 medelstora morötter
• 2 små kålrabbin eller 200 g strimlad vitkål
• 50 g förvällda färska gröna ärtor
• 2 st finhackade inläggningsgurkor
• 100 g majonnäs
• 1 liten rödlök
• 1 msk gräddfil
• 2 tsk dijonsenap
• 3 msk hackad dill
• salt
• peppar

Arbetsgång:
Ansa och julienna morötterna och kålrabbin. Ångkoka dem eller koka i lättsaltat vatten. Ta ut och skölj, samt låt svalna.

Finhacka löken. Blanda ihop den kokta tärnade potatisen med morötterna, kålrabbin, ärtorna och löken. Obs, var försiktig så att potatisen blir mosad!

Addera bönorna gurkorna och tillsätt majonnäsen, gräddfilen och senapen. Blanda återigen försiktigt med en slickepott.

Smaka av och toppa med dillen.

Nere i Tyskland brukar man också ha i någon typ av charkuterivara. Det kan då handla om kokt/rökt skinka, mjuk medisterkorv eller liknande. Jag förmodar att en finstrimlad kokt eller rökt Mor Anna/Matilda skulle passa.

-------------------------------------------------------------------
Potatissallad (Traditionell, 4 portioner)

Ingredienser:
• 6 medelstora potatisar, kokta och delade i större bitar
• 1 finhackad och förvälld rödlök
• 120 g majonnäs
• 120 g gräddfil/Crème Fraiche
• 2 msk kapris
• dragon
• salt
• peppar
• en skvätt Worcestersås
• 2 msk hackad dill eller persilja
• citronzest och lite saft

Arbetsgång:
Blanda försiktigt ihop alla ingredienserna och toppa med dill samt citronmånar.

-------------------------------------------------------------------------
Potatissallad (Svensk, 4 portioner)

Ingredienser:
• 1 kg fast potatis (t ex Asterix)
• 2 dl majonnäs
• 1 dl gräddfil
• 1 msk ättika
• 2½ msk vatten
• 2 tsk dragon
• 2 msk kapris
• 2-3 schalottenlökar
• 2 tsk svensk neutral senap
• salt
• sv. peppar
• 1 msk färsk persilja
• zest av en halv citron och 3 tsk saft av densamma

Arbetsgång:
Börja med att koka potatisen i lättsaltat vatten med skalet på! När potatisen är färdig så skall den stå och vila en stund. Skala den därefter och dela i bitar på ca 2,5 cm. Låt svalna.

Finhacka schalottenlöken, lägg den i en liten kastrull och häll på vattnet samt ättikan. Sjud upp sakta, ta av värmen och låt stå i 2 minuter. Sila av.

Blanda i en skål: Schalottenlök, kapris och hälften av persiljan. Tillsätt gräddfil och majonnäs samt rör om. Riv ner zesten och pressa ut citronen i blandningen. Addera därefter potatisen och vänd försiktigt några ggr så att allting blandar sig. Gör detta med en slickepott.

Smaka av med salt, peppar och dragon! Rör om igen.

Toppa med resten av persiljan och servera.

------------------------------------------------------------------------
Potatissallad, medelhavsinspirerad (4 portioner)

Ingredienser:
1 kg fast potatis
5-6 soltorkade tomater (i mindre bitar)
8-10 svarta oliver (utan kärnor)
1 dl olivolja
2 tsk grovmalen sv. peppar
2 äggulor
1 dl färsk basilika
1 msk färsk oregano
2 tsk dijonsenap
½ citron
3 tsk salt
2 nypor malen sv. peppar

Arbetsgång:
Börja med att koka potatisen med skal på. Ta sedan av värmen, låt vila en stund och skala den. Skär den sedan i större ojämna bitar. Låt svalna helt.

Mixa med en ballongvisp olja, 2 tsk citronsaft, dijonsenap, ½ tsk salt och 1 nypa sv. peppar till en inte för fast konsistens. Blir det för tjockt så späd med vatten.

Blanda i en skål potatis med majonnäsen och tillsätt resten av ingredienserna. Toppa med några skivor basilika, oliver och citronskivor. Smaka av. På slutet kan man med fördel strila över en fin olivolja och dra några drag med pepparkvarnen.
----------------------------------------------------------------
Potatissallad, mellaneuropeisk (4 portioner)

Ingredienser:
• 1 kg fast potatis
• 1 gul lök
• 1 dl majonnäs
• 1 dl Crème Fraiche
• grovmalen sv. peppar
• 2 tsk Dijonsenap
• fryst blandning av ärter-majs-paprika
• 1 dl (!) färsk persilja
• 250 g lättrökt korv
• zest och saft av en halv citron
• 3 kokta ägg

Arbetsgång:
Koka potatisen med skal på. Koka också äggen i samma vatten när det återstår ca 8 minuter. Ta av värmen, häll av vattnet och låt både äggen och potatisen svalna. Skala ägg och potatis och placera dem i kylen i minst en timme.

Under tiden finhackar man löken och skär korven i små tärningar på ca 6-7 mm. Blanda löken och korven med majonnäsen, senapen och CF. Lägg i zesten och pressa i citronsaften och addera de frysta grönsakerna. Blanda i hälften av persiljan.

Ta ut potatisen och äggen. Skär potatisen med en äggskärare i små tärningar lika stora som korven, d.v.s. runt 6-7 mm. Skär varje ägg i 4 klyftor.

Blanda i en skål alla ingredienser och toppa med ägg och resten av persiljan, samt några citronskivor.
-----------------------------------------------------------------
Och slutligen min majonnäs:

Ingredienser:
2 äggulor
2 tsk citronsaft/zest
1 tsk taffelsenap
½ tsk salt
½ tsk sv. peppar
½ tsk socker
neutral matolja

~Paul~
Citera
2008-02-05, 11:32
Medlem
Den mellaneuropeiska tackar jag för! Mycket persilja som sagt, men det är min favoritört!

Har du något att rekommendera till? Rökt choritzo?
Citera
2008-02-05, 12:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Den mellaneuropeiska tackar jag för! Mycket persilja som sagt, men det är min favoritört!

Har du något att rekommendera till? Rökt choritzo?
Choritzon blir lite seg. Jag brukar faktiskt rekommendera extrarökt falukorv av bra kvalité. Nere i Europa har man ju som bekant ett stort utbud av mjukare, rökta korvar (t ex Mettwurst eller Saumagen).

~Paul~
Citera
2008-02-05, 12:26
Medlem
Emols avatar
gräddfil örter salt peppar underbar vitlös sås
Citera
2008-02-05, 19:56
Medlem
Mondobabys avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?p=9889802

Testa receptet i denna tråden och pressa ner en till två vitlöksklyftor i den. Ev kan du lägga pressade vitlöksklyftor i lite olivolja för att höja smakeffekten.
Citera
2008-02-06, 06:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeFFe
Finns det någon underbar människa här som har ett recept på en grym vitlökssås, gärna såna som pizzerior använder.

Jag har provat att göra egna på sjukt många olika sätt men får aldrig fram "pizzavitlökssås"-smaken. Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Det e den som e lite mer åt det söta hållet jag tänker på...
Har nog aldrig tagit vitlökssås på mina pizzor jag köpt

Men en sak jag är lite fundersam på är när man säger man vill ha vitlök på.
Denna sörja som ser ut som olja och vitlök bara.
Som ser ut som väldigt finhackad eller tom mixad och troligtvis också värmd, men aldrig lyckats få denna karaktär dom har på sin, dock har jag själv fixat till par olika varianter som är helt okey men aldrig som deras.
Det måste finnas något mer som styr upp smaken än bara olja och vitlök, salt och peppar är det första jag tänker på men peppar ser det inte ut att vara.
Citera
2008-02-06, 15:40
Medlem
FeFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har nog aldrig tagit vitlökssås på mina pizzor jag köpt

Men en sak jag är lite fundersam på är när man säger man vill ha vitlök på.
Denna sörja som ser ut som olja och vitlök bara.
Som ser ut som väldigt finhackad eller tom mixad och troligtvis också värmd, men aldrig lyckats få denna karaktär dom har på sin, dock har jag själv fixat till par olika varianter som är helt okey men aldrig som deras.
Det måste finnas något mer som styr upp smaken än bara olja och vitlök, salt och peppar är det första jag tänker på men peppar ser det inte ut att vara.

Jag vet precis vilken du tänker på, det e typ bara pressad vitlök och olja, MEN den jag tänker på e vit. Ibland tar dom pressad vitlök och olja i denna vita sås, alltså om man beställer brevid pizzan så får man den oblandad.
Citera
2008-02-06, 17:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeFFe
Jag vet precis vilken du tänker på, det e typ bara pressad vitlök och olja, MEN den jag tänker på e vit. Ibland tar dom pressad vitlök och olja i denna vita sås, alltså om man beställer brevid pizzan så får man den oblandad.
Förstår att du inte menar den sås jag undrade om.

Men den där vitlöken som dom häller på är inte så enkel som bara pressad vitlök och olja, nått mer är det i den som jag inte kan placera in riktigt.
Citera
2008-02-06, 21:03
Medlem
Jag har exprimenterat en del med just olika vitlökssåser.
Det verkar som om jag alldrig får till den där distinkta vitlökssmaken. Funderar på om det kan bero på att jag inte pressar vitlöken utan bara hackar den ?

Den vitlökssåsen jag får hos min lokala pizzeria och den jag gör själv blir aldrig enns likt varandra, till fördel för pizzerians sås då som verkligen verkligen stinker vitlök.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in