• 1
  • 2
2008-02-04, 18:30
Medlem
lill-mes avatar
Okej, forst vill jag saga att jag sitter pa kubuntu-livecd, darmed har jag inte svenska tecken. Darfor kommer jag fortkorta vissa ord for att gora det mer lattlasligt!
I vilket fall, for att gora en lang histora kort, samt sa det inte blir sa jobbigt att lasa.
Jag vill byta till windows XP pa min ena dator, den jag sitter pa nu. Jag hade ubuntu innan, men det e ett stort problem!
Eftersom windows inte kan ta ext3 diskar, sa har jag failat, riktigt rejalt ocksa.

Jag borjade med att jag bara tryckte in XP skivan, den hittade ingen hdd att installera pa. (formodligen p.g.a att ubuntu redan var installerat pa som ext3, och jag hade inte partitionerat upp disken).
Okej, easy game, trodde jag..
Jag stack in i ubuntu live CD, raderade alla partitioner, Swap, ext3 och den andra rackaren, frigjorde allt utrymme med andra ord. Sa jag bara hade 120 gb rent och cleant att installera XP pa, inget ubuntu, ingenting. helt tomt.

Testade installera XP igen, samma sak hander. Hittar ingen hdd...
`aha` tankte jag, jag hade ju inte partitionerat det tomma utrymmet. Sa, in i ubuntu-liveCD igen, partitionera det 120 gb fria utrymmet till NTFS.

Nu javlar tankte jag, nu moste det ju fungera! Men icke, den hittar ingen hdd att installera pa, drog in i kubuntu, anvande den inbyggda partitioneraren. Frigjorde utrymmet IGEN, fixade det frigjorda utrymmet till NTFS, IGEN!

Men icke, fortfarande samma fel. Den hittar ingen hdd att installera XP, trots att jag partitionerat upp min hdd som ligger pa 120 gb till NTFS i kubuntu samt ubuntus partitonerare.
Vad helvete e felet? Nu sitter jag har med ett GRUB som inte fungerar, ett XP som inte gar att installera, och en kubuntu-liveCD.

Flashback. i need support. Do you copy me?
Citera
2008-02-04, 18:38
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill-me
Okej, forst vill jag saga att jag sitter pa kubuntu-livecd, darmed har jag inte svenska tecken. Darfor kommer jag fortkorta vissa ord for att gora det mer lattlasligt!
I vilket fall, for att gora en lang histora kort, samt sa det inte blir sa jobbigt att lasa.
Jag vill byta till windows XP pa min ena dator, den jag sitter pa nu. Jag hade ubuntu innan, men det e ett stort problem!
Eftersom windows inte kan ta ext3 diskar, sa har jag failat, riktigt rejalt ocksa.

Jag borjade med att jag bara tryckte in XP skivan, den hittade ingen hdd att installera pa. (formodligen p.g.a att ubuntu redan var installerat pa som ext3, och jag hade inte partitionerat upp disken).
Okej, easy game, trodde jag..
Jag stack in i ubuntu live CD, raderade alla partitioner, Swap, ext3 och den andra rackaren, frigjorde allt utrymme med andra ord. Sa jag bara hade 120 gb rent och cleant att installera XP pa, inget ubuntu, ingenting. helt tomt.

Testade installera XP igen, samma sak hander. Hittar ingen hdd...
`aha` tankte jag, jag hade ju inte partitionerat det tomma utrymmet. Sa, in i ubuntu-liveCD igen, partitionera det 120 gb fria utrymmet till NTFS.

Nu javlar tankte jag, nu moste det ju fungera! Men icke, den hittar ingen hdd att installera pa, drog in i kubuntu, anvande den inbyggda partitioneraren. Frigjorde utrymmet IGEN, fixade det frigjorda utrymmet till NTFS, IGEN!

Men icke, fortfarande samma fel. Den hittar ingen hdd att installera XP, trots att jag partitionerat upp min hdd som ligger pa 120 gb till NTFS i kubuntu samt ubuntus partitonerare.
Vad helvete e felet? Nu sitter jag har med ett GRUB som inte fungerar, ett XP som inte gar att installera, och en kubuntu-liveCD.

Flashback. i need support. Do you copy me?

Min gissning, S-ATA-drivers. Pröva med en SP2 skiva av XP.

Sen när du har fixat det, så vill du köra repair från XP-skivan och använda dig av "fixmbr". Det här är typ det enda jag känner till om Windows, så någon annan kan säkert hjälpa dig bättre
Citera
2008-02-04, 18:46
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth

Sen när du har fixat det, så vill du köra repair från XP-skivan och använda dig av "fixmbr". Det här är typ det enda jag känner till om Windows, så någon annan kan säkert hjälpa dig bättre

Kan det fungera med windows vista tror du?
Citera
2008-02-04, 18:52
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth

Ja, min gissning också.
Låna/köp/stjäl en cd med sp2 integrerat så bör det funka.
Eller dra ner en bootcd som kan fixa din mbr.
Eller ladda ner drivrutinerna för sata och boota på diskett.
Om du har nån sån vill säga.
Citera
2008-02-04, 18:56
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Ja, min gissning också.
Låna/köp/stjäl en cd med sp2 integrerat så bör det funka.
Eller dra ner en bootcd som kan fixa din mbr.
Eller ladda ner drivrutinerna för sata och boota på diskett.
Om du har nån sån vill säga.

Alltsa, bara det att jag pallar inte dra och lana CD av massa folk, eller punga ut massa pengar osv.
Men tror ni att det fungerar med windows vista? Eller blir det MER strul isafall?
Isafall laddar jag ner windows vista pa min andra dator och branner over och installerar. Ar det en bra ide, (HELVETES JAVLA TANGENTBORDSLAYOUT)
Citera
2008-02-04, 19:09
Medlem
Lethargies avatar
En alternativ lösning är ju att du lånar min WinXP SP2-skiva
Citera
2008-02-04, 19:13
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lethargie
En alternativ lösning är ju att du lånar min WinXP SP2-skiva

Sure, hade kunnat fungera.
Citera
2008-02-04, 20:02
Medlem
lill-mes avatar
Alright, har nu testat en XP skiva med SP2. Samma resultat där! Just nu sitter jag på en annan dator, därmed annan layout.

Så, tror ni vista kommer fungera? Eller måste jag vänta 3-4 veckor på bootskivor från HP?
Svara fort, börjar bli desperat och slå sönder saker, just nu har en lampa rykt och två affisher.
Citera
2008-02-04, 20:03
Medlem
babbiss avatar
Citat:
Alright, har nu testat en XP skiva med SP2. Samma resultat där! Just nu sitter jag på en annan dator, därmed annan layout.

Så, tror ni vista kommer fungera? Eller måste jag vänta 3-4 veckor på bootskivor från HP?
Svara fort, börjar bli desperat och slå sönder saker, just nu har en lampa rykt och två affisher.
Go Vista!
Citera
2008-02-04, 20:33
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babbis
Go Vista!

Nja, har kommit underfund med att jag formodligen moste bestalla bootskivor fran HP.
Tills dess far jag helt enkelt sitta med kubuntu-liveCD. Men jag kan ju inte logga in pa gTalk eller nagot
Citera
2008-02-04, 20:50
Medlem
babbiss avatar
Citat:
Nja, har kommit underfund med att jag formodligen moste bestalla bootskivor fran HP.
Tills dess far jag helt enkelt sitta med kubuntu-liveCD. Men jag kan ju inte logga in pa gTalk eller nagot
Ajaj, när kommer bootskivorna?
Citera
2008-02-04, 20:59
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Sure, hade kunnat fungera.
Men det är tvek om SP2 skiva hjälper, gör det inte för mig iaf och mitt moderkort är några år. Sp2 kom väl 2004 så inget senare än det fungerar ju. Lättaste sättet är nog att gå in på moderkortstillverkarens hemsida och ladda hem satadrivisar som man lägger på diskett och trycker på F6 under installationen. Windows är ju lättanvänt som sagt, förrutom om något inte fungerar som det ska för då får man klara sig på egen hand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in