2008-02-04, 18:22
Medlem
Bajsfacistens avatar
Vem var Johnny Bode och vad finns det för skvaller om honom?
Citera
2008-02-04, 18:37
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Vem var Johnny Bode och vad finns det för skvaller om honom?

Det finns en uppsjö! HAn var egentligen ingen rkemansson men hade en styvfar som vakade över honom. Han var en inte alltför dålig jazzpianist och en notorisk skojare. Jag vet inte var jag ska börja. En gång smugglade han och vännerna in en häst i ett festblött hotellrum. När polisen kom så gömde de hästen på balkongen. Det gick nästan vägen tills hästen gnäggade.

Bodes favoritknep var att bjuda ut vänner på restaurang. Under måltiden gick hans kamratskojare in och tog hans jacka från garderoben. När det sedan skulle till att betalas och jackan med plånbok saknades så fick den bjudne betala maten.

Ett djärvt knep. Dock så glömde Bode att notera vilka han kört bedrägeriet på och han fick lida när han körde samma lurendrejeri på samma restaurangsällskap.

Under en tid i Tyskland så blev han nazist. Han gick på Karl Gerhards musikal utklädd till SS-soldat. En tid senare så gjorde han avbön och kallade sig för kommunist.

Rekommenderar boken "tidernas största bedrägerier" där Bode fått ett eget kapitel. Han har bland annat spelat in musik med Lill-babs.

Trots bordellmammans visor så är det en välrennomerad jävel det här. Tror att han tom spelade med Ray Charles vid tillfälle.
Citera
2008-02-04, 18:44
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Kanske inte något direkt skvaller, men han har ju även gjort erkända operetter i Wien.
Tydligen (om jag minns rätt) skulle han ha blivit lite utstöt i svenska musikerkretsar vilket gjorde att han drog på med snuskiga visor.
Citera
2008-02-04, 18:47
Medlem
Peter-Sthlms avatar
här finns en del info : http://www.geocities.com/Vienna/9712/
Citera
2008-02-04, 18:48
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Kanske inte något direkt skvaller, men han har ju även gjort erkända operetter i Wien.
Tydligen (om jag minns rätt) skulle han ha blivit lite utstöt i svenska musikerkretsar vilket gjorde att han drog på med snuskiga visor.

Så var det ja.

Bodes problem tilltog när han gick på musikal i nämnda uniform.

Han var en främmande fågel i etablissemanget.

Ni känner väl till den klassiska uppmaningen att "gömma matsilvret" (vilket man med glimten i ögat säger när man får främmande ibland)?

Bode STAL matsilver. Bland annat gjorde han det när han var på bjudning hos en svensk kulturkändis jag glömt namnet på.

Johnny tvingades vid tillfälle välja mellan fängelse eller tvångssterilisering. Efter kval så valde han det senare. Det enda sorliga inslag jag känner till i sagan om legendaren.
Citera
2008-02-04, 18:54
Medlem
Per Plexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin

Johnny tvingades vid tillfälle välja mellan fängelse eller tvångssterilisering. Efter kval så valde han det senare. Det enda sorliga inslag jag känner till i sagan om legendaren.

Kännde inte till steriliseringen, men nog finns det väl mer sorgligt i Bodes levnadsöde? Han dog väl ganska fattig och bortglömd om jag inte minns fel.
Fast med tanke på hur han fifflade och bedrog sin omgivning är det väl inte så konstigt.
Dock en väldigt intressant och mångfascetterad person.
Citera
2008-02-04, 19:10
Medlem
ghostrider...........s avatar
Det finns en bok som heter "En herre i frack" som handlar just om Johnny Bode, den är riktigt rolig och intressant och rekommenderas.
Tyvärr har jag glömt bort vad författaren heter.
Citera
2008-02-04, 20:02
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin

Ni känner väl till den klassiska uppmaningen att "gömma matsilvret" (vilket man med glimten i ögat säger när man får främmande ibland)?

Bode STAL matsilver. Bland annat gjorde han det när han var på bjudning hos en svensk kulturkändis jag glömt namnet på.
Det var hos Göta Ekman d.ä. han stal matsilvret. Han var sjuklig i kleptomani.
Wiki har en mastig sida om honom där det mesta står.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Johnny_Bode

En av sveriges största kompositörer genom tiderna.
Citera
2008-02-04, 21:26
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Det var hos Göta Ekman d.ä. han stal matsilvret. Han var sjuklig i kleptomani.
Wiki har en mastig sida om honom där det mesta står.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Johnny_Bode

En av sveriges största kompositörer genom tiderna.

Det var inte bara matsilver utan bärbara inventarier i allmänhet som Bode stal hos Gösta Ekman
d ä, och epilogen till hela skeendet är värd att återge (tagen ur en bok av Povel Ramel); när Bode en tid efter det inträffade inkom på på Operakällaren, så skrek Povel Ramels halvbror baron Stiernstedt åt honom:

- Tjänare Johnny! Ska du sjunga en mattstump för oss?
Senast redigerad av Frappant 2008-02-04 kl. 21:31.
Citera
2008-02-04, 21:33
Medlem
Mockens avatar
Johnny Bode, sveriges störste estradör genom tiderna. Intelligent, duktig, fantastisk, lögnare, tjuv, nazist, horkarl.
Dessutom kompositör till Bordellmammas visor och efterföljande verk.
Stor seriös artist innan den psykiska sjukdomen han drabbades av.
Citera
2008-02-06, 14:35
Bannlyst
Johnny var lite kultfigur i vissa studentkretsar i Lund i slutet av 60-talet och uppträdde på en dels studentnationer då. Hans skivor var väl en del i den sexuella frigörelsen. Någon har berättat för mig att han satt på Atén (Akademiska föreningens café) full naturligtvis, när han plötsligt tog ett urdrucket ölglas och fyllde det till brädden med en spya!

I Ingmar Norléns bok kan man läsa att Johnnys morfar lärde honom att dricka matsupar när han var fyra år gammal. Det skall böjas i tid! Samarbetet med Lill-Babs som någon skrev om tror jag inskränker sig till att hon på scenen sjöng "En herre i frack" som Johnny skrev till Gösta Ekman d.ä. och som var en stor hit på 30-talet. Hon sjöng naturligtvis en flicka i frack och var klädd i frackrock, vad man skulle kunna kalla fracktrosor och nätstrumpor. Faktiskt en riktigt vacker syn, som nog Johnny skulle uppskattat. Frågan är om hon skulle uppskattat den fete, fule, spritdoftande och hale Johnny.

Men han var en fantastisk smörsångare.
Citera
2008-02-06, 17:19
Medlem
Fernets avatar
Lite låtar att mysa till
http://www.df.lth.se/~roubert/Johnny_Bode/
http://www.df.lth.se/~roubert/fsf/musik.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera