2008-02-04, 18:19
Medlem
ap3s avatar
Hej era haschtomtar,

Jag satt och läste lokalblaskan och såg den här strålande artikeln:
http://www.dt.se/nyheter/leksand/article276373.ece

Jag är inte speciellt drogliberal (ok lite då, avkriminalisera cannabis men där drar jag gränsen), men detta fick faktiskt mig att se lite rött.
Varför i hela helvete kan folk inte ta reda på lite fakta innan de skriver saker, eller känner ni någon som brukar utföra oförklarliga våldsdåd efter en joppe?

Citat:
Framkallar våld: oförklarliga våldsdåd har inträffat under senare år där förövarna varit haschrökare, använt Rohypnol, dopingpreparat eller blandmissbrukat.

Att diskutera: Varför ska alltid media dra allt knark över samma kam?
Citera
2008-02-04, 18:25
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap3
eller känner ni någon som brukar utföra oförklarliga våldsdåd efter en joppe?
jepp det gör jag, och även om det är en liten del i samhället finns dom där. men då har det mer att göra med blandmissbruk/flödder som dom själva skriver i artikeln. och allmänt aggro tillvaro varje dag.
att man blir något litet lamm när man är bäng, är ingen allmän regel för alla människor...
Citera
2008-02-04, 18:27
Medlem
Lokalizers avatar
För att artiklarna skrivs av journalister, och journalister är mänsklighetens böld (och muslimer)

That's why.
Citera
2008-02-04, 18:29
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
jepp det gör jag, och även om det är en liten del i samhället finns dom där. men då har det mer att göra med blandmissbruk/flödder som dom själva skriver i artikeln. och allmänt aggro tillvaro varje dag.
att man blir något litet lamm när man är bäng, är ingen allmän regel för alla människor...

Ja men läs vad du själv skriver, det är inte cannabis som framkallar våldsdåd, det är den psykiskt instabila idioten som gärna trycker i sig ett par roppar också.

edit: Det framgår inte i artikeln, där nämns hasch som en ensam utlösare av våld.
Citera
2008-02-04, 18:32
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap3
Ja men läs vad du själv skriver, det är inte cannabis som framkallar våldsdåd, det är den psykiskt instabila idioten som gärna trycker i sig ett par roppar också.
nej, det gör det knappast... men det är inte ovanligt att vara konstant bäng, förlora sitt omdöme och bli avtrubbad. man kan ju bli helt insnöad på brajj, beroende om man vågar säga det.
att inget är bra om man missbrukar det förstår dom flesta, men det finns alldeles för många som glorifierar brajjet rakt av.
Citera
2008-02-04, 18:35
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
nej, det gör det knappast... men det är inte ovanligt att vara konstant bäng, förlora sitt omdöme och bli avtrubbad. man kan ju bli helt insnöad på brajj, beroende om man vågar säga det.
att inget är bra om man missbrukar det förstår dom flesta, men det finns alldeles för många som glorifierar brajjet rakt av.

Det håller jag med om. Problemet är egentligen i cannabis, utan de är människor som inte kan hantera cannabis, eller andra droger för den delen.
Det är ju stor skillnad på brukare och missbrukare.
Citera
2008-02-04, 19:11
Medlem
Haengquis avatar
Ang. "Faktan" längst ner i artikeln.

Citat:
* Vanligaste drogerna bland ungdom: Tobak, alkohol, sniffningsmedel, dopingpreparat och narkotika.
Otroligt positivt att de skiljer på droger och narkotika. Jag har dock en känsla av att lustgas ingår i "sniffningsmedel", och därför räknas det till en av de vanligaste drogerna.

Citat:
* Drogeffekter: Kan framkalla stark upprymdhet och välbefinnande, eufori, som tar sig olika uttryck. Kan också ge oväntade, ej önskvärda reaktioner, allt från tillfällig nedstämdhet till skrämmande ångestattacker och återkommande psykoser.
Väldigt intressant att de använder medicinska och stela termer när de beskriver de positiva effekter som uppstår av droger(för alla har samma verkningar). När de pratar om biverkningarna använder de formuleringar som "oväntade, ej önskvärda reaktioner" och "skrämmande ångestattacker och återkommande psykoser".

Citat:
* Framkallar våld: oförklarliga våldsdåd har inträffat under senare år där förövarna varit haschrökare, använt Rohypnol, dopingpreparat eller blandmissbrukat.
Citera
2008-02-04, 20:06
Medlem
Supranoos avatar
Hahaha, den som blir våldsbenägen av att röka cannabis måste ju ha något fel eller så är det inte cannabis denne person röker :P Aldrig att jag hade orkar börja slåss då man sitter halvt däckad och nedrökt i en soffa
Citera
2008-02-04, 20:37
Medlem
Just nu coca cola ger aids:

Folk har fått aids då de antingen: har injecerat heroin från en spruta det hittat på marken, druckit cola eller haft andra sexuella akter med flertaler främmande protistuerade

suck, det är väl inte mycket man kan göra, kan ju skicka in till tidiningen och förklara skillnaden mellan rohyplnol, dopingpreparat och cannabis.
Citera
2008-02-04, 20:39
Medlem
Rikard_s avatar
Beror helt på individen själv, haschet har inget med det att göra.

Tvärtom blir man mjuk och mysig när man rökt. Det blir i alla fall jag.
Citera
2008-02-04, 20:46
Medlem
Macgarvers avatar
Äh det finns inga artiklar som förvånar mej längre.
Dom kan skriva att många blir blinda av o röka Hasch utan att det gör mej nått.
"Thomas 18 blev blind efter ha rökt Hasch från en internetsida som säljer Haschplantor"
Citera
2008-02-04, 21:07
Medlem
Slash-Boys avatar
* Framkallar våld: oförklarliga våldsdåd har inträffat under senare år där förövarna varit HASCHRÖKARE, använt Rohypnol, dopingpreparat eller blandmissbrukat.

Du har precis publicerat ut det största nonsence bullshit jag någon sin skådat i hela mitt liv, gratulerar.

Rohypnol: Är ett sömn piller som vid mix med alc fram kallar aggression, rätt.

Dopingspreparat: Fram kallar krafftiga humörs sväningar, rätt.

Blandmissbruk: Beror helt på vad du blandar, var specifik när du skriver så missförstånd inte uppstår.

Hasch/cannabis rökning: Har en lugnande effekt på brukaren som gärna undviker folk massor och stökigare områden där det kan bli uppspelta situationer. Människan som brukar cannabis är i regel lugn och till baka dragen under sitt rus och efter ruset åter går han till att helt enkelt vara sig själv igen. Som sig själv kan han vara allt från posetiv och glad till arg och ledsen och på verkas inte på något sätt av sina cannabis/hasch vannor, så fel.

Jag bor själv i Stockholm och läser fler talls tidningar där artiklarna är skrivna av kunnigt och på lästa personer (oftast). Ni kanske inte har sama standard i eran lilla grotta och kan skriva vad ni vill men du bör tänka dig för innan du publicerar saker då det når ut över hela landet och folk kan ragera starkt på det du skriver, jag personligen ser deta som ett påhopp och propaganda matat skit skriveri som är utformat av en okunnig person som saknar helt grund för det han skriver.

Hoppas på förbättringar från din sida annars kanske jag publicerar att folk anställda på DT är ett ner gånget folk som lever i grotor och får sin information från grottmän som dog ut under istiden, samt att om man slickar på era tidnigns papper så blir man påverkad av LCD och får otroliga humörs förändringar och slänger sig ut från en när ligande klippa.

Ciao.

Mailat till vår vänn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här