2008-02-04, 12:58
Medlem
jag har ett 160 l med 2 större guldfiskar, 3 mindre, 2 marmor gurami, 2 dvärggurami och 3 mollys, just nu har jag en gammal luftpump som står på max, för dom gillar att leka i bubblorna när det blir mycket, men kan det bli för mycket av det goda??

kan de få för mycket luft i vattnet?? verkar som om jag idiotförklarar mig kanske, men jag älskar ju mina små fiskar så mycket, vill att de ska må bra, vilket de i övrigt gör, kom bara på det här i dag när jag städade...
Citera
2008-02-04, 15:44
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av back_to_north
jag har ett 160 l med 2 större guldfiskar, 3 mindre, 2 marmor gurami, 2 dvärggurami och 3 mollys, just nu har jag en gammal luftpump som står på max, för dom gillar att leka i bubblorna när det blir mycket, men kan det bli för mycket av det goda??

kan de få för mycket luft i vattnet?? verkar som om jag idiotförklarar mig kanske, men jag älskar ju mina små fiskar så mycket, vill att de ska må bra, vilket de i övrigt gör, kom bara på det här i dag när jag städade...

Lätt svar: nej

I övrigt kan folk bli övernojjiga om syretillsättningen i akvariet. Det är inte "bubblorna" som syresätter vattnet, utan det är rörelsen i vattnet. Så länge vattnet är i rörelse har man tillräckligt med syre.
Citera
2008-02-04, 17:52
Medlem
Ah! tack!
ja, jag var verkligen nojig, men vad ska man göra, det är ju mina bebisar! Nu känner jag mig iaf 100 % säker på att jag sköter dem på bästa sätt!
Citera
2008-02-05, 20:46
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
håller med ubersanta, du behöver inte vara orolig för det =)
Citera
2008-02-05, 20:49
Medlem
LadyTieras avatar
på sikt borde du skaffa ett större akvarium, ca 250 liter, guldfiskar behöver plats och blir rätt stora
Citera
2008-02-05, 21:45
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
på sikt borde du skaffa ett större akvarium, ca 250 liter, guldfiskar behöver plats och blir rätt stora

Just slöjstjärtar, som i folkmun kallas för guldfiskar, behöver som du säger större akvarium. Riktigt sorgset att se hur utbrett myten om gulfisken i lilla skålen är.

Här har vi ett klockrent exempel på djurplågeri: http://www.blocket.se/vi/14889767.htm?ca=23_11_s

man har en guldfisk i en 4 liters blomkruka utan filtrering eller vattenrörelse - sedan försöker man sälja det hela för 200 kr.
Citera
2008-02-05, 22:05
Medlem
muhammads avatar
Vad är en slöjd skärt för fisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in