• 1
  • 2
2008-02-03, 23:21
Medlem
cobra33359s avatar
Jag har en stationär Dell dator hemma jag provade att sätta i en cd med Windows Xp professional som inte kom från dell. Det gick inte att hitta hårdiskarna fick jag upp som error report. Kan man på nått sätt komma igenom dell spärren och installera?
Citera
2008-02-03, 23:31
Medlem
Bossiemans avatar
Beror tror jag på att din Dell dator är så ny och XP så gammalt att de inte är kompatibla. Det har att göra med stödet för SATA som kom långt senare än XP. Du kan patcha installationsskivan eller dra ner en xp från nätet så funkar det att installera.
Citera
2008-02-04, 00:25
Medlem
cobra33359s avatar
Min dator är 3 år gammal men jag vet med säkerhet att Dell har spärrar mot andra leverantörer av operativ system och det ska finnas nått sätt att ta bort den?
Citera
2008-02-04, 04:36
Medlem
Bossiemans avatar
OK, Dell har spärrat datorn....
Har du någon teori om varför det fungerar att installera t.ex. Ubuntu på en Dimension 5000, Dimension 6400 och Dimension 9000? Fungerar även utmärkt med en XP skiva som har stöd för SATA?
Senast redigerad av Bossieman 2008-02-04 kl. 04:57.
Citera
2008-02-04, 12:05
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobra33359
Min dator är 3 år gammal men jag vet med säkerhet att Dell har spärrar mot andra leverantörer av operativ system och det ska finnas nått sätt att ta bort den?

Nu vet jag inte vilka svampar cobra33359 har inmundigat innan installationen, men det finns inga spärrar i Dells datorer.. (Har installerat flera hundra Delldatorer med "Egen skapad" klon som baserades på vanlig hederlig Windows-cd!, Allt utan problem)

Det cobra33359 bör göra är att:

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats http://support.euro.dell.com/support...n&s=gen&~ck=bt och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna!

Vill du ha en enkelt steg för steg beskrivning så kommer det en här:

2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. Dessa kopplas in när datorn är skyddad

När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!
**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.

Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…

(Datorn Startar Om)

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!

När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Hoppa direkt till avsnitt 3

3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS
BlåSkärmsLäge:
*Datorns hårdvara kontrolleras
*tryck F6 då du har SATA-hårddiskar,
ha drivrutinsdisketten tillgänglig
)
*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner läses in, (Skärm
blir tillfälligt svart)
- När ”Installationsprogram för XP Professional” visas, följ anvisningar på
skärmen för att:

3.1.1 Radera Tidigare filsystem
Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv)

När endast Opartitionerat utrymme visas

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)

När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter

3.1.3 Formatera det nya filsystemet
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!)
(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

När datorn vid uppstarten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen

Se till att Startordningen i BIOS är 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ändringen av BIOS

Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN eller mot disketten
(Den grafiska delen av Windows installationen startas)
oSV.

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se
Guiderna förstärker datorns säkerhet så att angrepp och smittor hindras!

(vid det här laget bör svamparnas effekt ha avdynat!)
vilket gör att du inser att Dell inte har några hemliga spärrar eller liknande..

Citera
2008-02-05, 17:18
Medlem
cobra33359s avatar
Tack för tipset ska prova detta
Citera
2008-02-05, 17:56
Medlem
cobra33359s avatar
Angående start disket

Kan jag installera drivrutinerna på ett usb minne och därmed istället lägga in starta via usb som tredje alternativet i bios?
Citera
2008-02-05, 19:07
Medlem
cobra33359s avatar
Jag laddade ner drivrutiner till moderkort,grafik,nätverk hårdiskar cd rom etc från länken ovan, (service tag) på ett Usb minne. Jag startade datorn i usb/cd satte hårdiskarna på andra plats i bios och startade om efter att ha sparat ändringarna med xp pro cd skivan och minnet, den laddade filerna från minnet men när jag kom till nästa steg så var hårdisken endast 973 Mb men min hårdisk är 146 Gb vad kan jag göra åt det?
Citera
2008-02-05, 19:28
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Jag laddade ner drivrutiner till moderkort,grafik,nätverk hårdiskar cd rom etc från länken ovan, (service tag) på ett Usb minne. Jag startade datorn i usb/cd satte hårdiskarna på andra plats i bios och startade om efter att ha sparat ändringarna med xp pro cd skivan och minnet, den laddade filerna från minnet men när jag kom till nästa steg så var hårdisken endast 973 Mb men min hårdisk är 146 Gb vad kan jag göra åt det?

Du kan t.ex. dra ner en Ubuntu liveskiva, starta den och starta partionsredigeraren och radera alla partitioner och återupreppa stegen ovan.

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distrib...sktop-i386.iso
Citera
2008-02-05, 19:38
Medlem
cobra33359s avatar
Jo jag vet jag själv kör Kubuntu 7,10 men det här är morsans dator som jag ska fixa och jag tänkte om det fanns nått förslag att lösa problemet utan att andvända linux? datorn fungerar att starta perfekt allt funkar och hårdisken har sin normala storlek problemet uppstår när jag försöker att starta med drivrutinerna och xp skivan
Senast redigerad av cobra33359 2008-02-05 kl. 19:40.
Citera
2008-02-05, 19:55
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Jo jag vet jag själv kör Kubuntu 7,10 men det här är morsans dator som jag ska fixa och jag tänkte om det fanns nått förslag att lösa problemet utan att andvända linux? datorn fungerar att starta perfekt allt funkar och hårdisken har sin normala storlek problemet uppstår när jag försöker att starta med drivrutinerna och xp skivan

Vad spelar det för roll om du använder en GNU/Linux skiva för att ta bort partitionerna? Ta en annan skiva, t.ex. gparted liveskiva och formatera diskarna.
Citera
2008-02-05, 20:14
Medlem
cobra33359s avatar
Har ingen bränn cd just nu. Kan jag lösa det i windows?
Senast redigerad av cobra33359 2008-02-05 kl. 20:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in