2008-02-03, 23:44
Medlem
"De har fått ett namn; balkongflickorna. Unga tjejer som tar livet av sig efter att ha blivit pådrivna av sina familjer och släktingar. Flera av dem har tvingats hoppa från balkonger."

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/...Artikel=965109

Programmet kan laddas ned här fortfarande verkar det som:
http://podradio.nu/item/view/17036/

Redan 2006(eller tidigare) så myntades uttrycket "balkongflickorna".
Senast redigerad av internet 2008-02-03 kl. 23:47.
Citera
2008-02-04, 00:31
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHybris
Eller så är det någon svensk brud dom kastat ner för att hon ville göra slut?
Tja dom har ju en parabol på balkongen så jag tvivlar på att familjen Svensson bor i den lägenheten.

Svenska brudar är oftast inte välkomna hem till hans familj.

http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=19185 5&g2
Citera
2008-02-04, 04:09
Medlem
Drapåtrissors avatar
Balkongflickorna börjar bli många nu

I natt dog ännu en ung tjej efter att i Malmö "råkat" falla från en balkong http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...39295&rss=1399 Chansen om att det är sk hedersmord är väl rätt hög. Men om inga vittnen finns går väl förövarna fria eftersom det inte går att bevisa att det inte rör sig om självmord. Allt måste i Sverige kunna bevisas utom rimligt tvivel heter det så hur många har verkligen kunna fällas i sådana här fall?
Senast redigerad av Drapåtrissor 2008-02-04 kl. 04:12.
Citera
2008-02-04, 04:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
I natt dog ännu en ung tjej efter att i Malmö "råkat" falla från en balkong http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...39295&rss=1399 Chansen om att det är sk hedersmord är väl rätt hög. Men om inga vittnen finns går väl förövarna fria eftersom det inte går att bevisa att det inte rör sig om självmord. Allt måste i Sverige kunna bevisas utom rimligt tvivel heter det så hur många har verkligen kunna fällas i sådana här fall?
För det första är det naturligtvis extremt ledsamt att sådant här förekommer.
För det andra har Sverige möjligtvis fina ord om "kunna bevisas utom rimligt tvivel" men defacto en av västvärldens klenaste rättsäkerhet gällandes detta, bevisbördan behöver alls icke vara stor, godtycke råder snarast i realiteten.
Citera
2008-02-04, 04:48
Medlem
BoISarens avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=616818
Citera
2008-02-04, 05:15
Medlem
Det nämndes en siffra på tv4 nyheterna, en siffra som var så stor att jag inte trodde mina öron förrän jag hört reprisen.. 700.000.000 SEK har än så länge spenderats i syfte att utreda just hedersmord inom Svea gränser!
Citera
2008-02-04, 05:17
Medlem
Drapåtrissors avatar
Enligt Metro så greps två släktingar till flickan i närheten så att hon skulle vara svenska är mindre troligt. Båda männen nekar natuirligtvis till brott. Sannolikt scenario är att brott inte går att bevisa och som lök på laxen får dom ett rejält skadestånd.
Citera
2008-02-04, 05:29
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt Metro så greps två släktingar till flickan i närheten så att hon skulle vara svenska är mindre troligt. Båda männen nekar natuirligtvis till brott. Sannolikt scenario är att brott inte går att bevisa och som lök på laxen får dom ett rejält skadestånd.

De har ju inte så mycket att förlora. Oavsett om de blir frikända eller inte så är de hjältar i ögonen på de övriga klanmedlemmarna. Och även om de blir dömda så har de garanterat högre levnadsstandard i fängelset än i det efterblivna skitland de nu kommer ifrån.

Utvisning lär väl knappast vara aktuellt...
Citera
2008-02-04, 06:17
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnåmbord
Det nämndes en siffra på tv4 nyheterna, en siffra som var så stor att jag inte trodde mina öron förrän jag hört reprisen.. 700.000.000 SEK har än så länge spenderats i syfte att utreda just hedersmord inom Svea gränser!
Pengar spenderade på att utreda hur man ska lösa hedersmorden? Eller pengar spenderade på att utreda om hedersmord överhuvudtaget existerar?

Masoud Kamelen har ju gjort en hel del utredningar, och kommit fram till att svenska män dödar sina fruar och döttrar också, och att hedersmord bara är en rasistisk fördom hos svenskarna.
Undrar hur mycket det kostade....
Citera
2008-02-04, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Pengar spenderade på att utreda hur man ska lösa hedersmorden? Eller pengar spenderade på att utreda om hedersmord överhuvudtaget existerar?

Masoud Kamelen har ju gjort en hel del utredningar, och kommit fram till att svenska män dödar sina fruar och döttrar också, och att hedersmord bara är en rasistisk fördom hos svenskarna.
Undrar hur mycket det kostade....

Med tanke på det höga beloppet så torde det vara en totalsumma, som jag verkligen hoppas inkluderar alla möjliga sorters jävla utredningar under många års tid, för vad är det som kostar så förbannat? Vad för resurser använder dom? Knappast löner för ren arbetskraft då statliga avlöningar är allmänt snåla! (nu bortser vi från politiker )

Ja det är ju jävligt ofta vi mördar våra egna flickor för att dom skämmer ut oss med så fruktansvärda aktiviteter som mansumgänge och annat tjafs!
Citera
2008-02-04, 07:13
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnåmbord
Med tanke på det höga beloppet så torde det vara en totalsumma, som jag verkligen hoppas inkluderar alla möjliga sorters jävla utredningar under många års tid, för vad är det som kostar så förbannat? Vad för resurser använder dom? Knappast löner för ren arbetskraft då statliga avlöningar är allmänt snåla! (nu bortser vi från politiker )

Ja det är ju jävligt ofta vi mördar våra egna flickor för att dom skämmer ut oss med så fruktansvärda aktiviteter som mansumgänge och annat tjafs!
Kan väl tillägga att vi enbart hade en expert på hedersrelaterad brottslighet vid polisen. Kicki Åhres Älgamo. Med betoning på hade....hennes jobb försvann vid en nedskärning.
Citera
2008-02-04, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Kan väl tillägga att vi enbart hade en expert på hedersrelaterad brottslighet vid polisen. Kicki Åhres Älgamo. Med betoning på hade....hennes jobb försvann vid en nedskärning.

Ja det var väl inte konstigt med dom utgifterna isåfall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in