2008-02-03, 22:12
Medlem
__carls avatar
Hittade idag ett svenskt rollspel, utvecklat av Rävspel, vid namn "Western".

Tyckte det verkade sjukt coolt och framförallt inte så svårt. Finns inte så många olika färdigheter, ingen magi och karaktärsskapningssystemet verkar enkelt.

har någon spelat det? Är det kul? Är det värt att köpa den stora boxen (regelbok, 2 moduler, spelledarskärm)?
Citera
2008-02-04, 00:48
Medlem
Krösus Sorks avatar
jorå, western är schysst, riktigt roligt faktiskt. De har ju ett litet ovanligt stridssystem med ett stort sikte som du lägger över en siluett, funkar rätt bra.

Om inte annat är ju spelet värt att köpa bara för priset, regelboken kostar 99 kr (åtminstonde när jag inhandlade min).
Citera
2008-02-04, 09:31
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
jorå, western är schysst, riktigt roligt faktiskt. De har ju ett litet ovanligt stridssystem med ett stort sikte som du lägger över en siluett, funkar rätt bra.

Om inte annat är ju spelet värt att köpa bara för priset, regelboken kostar 99 kr (åtminstonde när jag inhandlade min).

Jo, men boxen fr 350 verkar väldigt prisvärd. Det är regelboken + båda modulerna och en spelledarskärm, motsvarande prylar i typ DoD skulle ju kosta typ 600.
Citera
2008-02-04, 10:53
Medlem
Dennalds avatar
Western, det låter som att det skulle kunna vara riktigt kul faktiskt.
Någon som vet ifall det finns något rollspel som utspelar sig ungefär under 1700talet under pirat-eran? Det hade varit helt lyckat.
Citera
2008-02-04, 12:28
Medlem
spelade det för typ 12 år sedan... var skitkul. har inte spelat rollspel sen dess typ, men det bringar fram fina minnen. både skapandet av karaktärerna med massa färdigheter och äventyret...
Citera
2008-02-04, 12:34
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Jo, men boxen fr 350 verkar väldigt prisvärd. Det är regelboken + båda modulerna och en spelledarskärm, motsvarande prylar i typ DoD skulle ju kosta typ 600.
Arizona vet jag ingenting om, men laglöst land är en schysst expansion.
Är det samma klass på Arizona skjulle jag rekomendera boxen. Spelledarskärmen är tveksamt om det behövs egentligen, det mesta i western flyter på rätt bra och man behöver inte slå jättemycket i böckerna, men visst kan det vara trevligt med en matchande spelledarskärm.

Dennald: Finns garanterat, har aldrig spelat något, men är helt övertygad om att det finns
Citera
2008-02-04, 14:33
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Hittade idag ett svenskt rollspel, utvecklat av Rävspel, vid namn "Western".

Tyckte det verkade sjukt coolt och framförallt inte så svårt. Finns inte så många olika färdigheter, ingen magi och karaktärsskapningssystemet verkar enkelt.

har någon spelat det? Är det kul? Är det värt att köpa den stora boxen (regelbok, 2 moduler, spelledarskärm)?
Jag testade aldrig western seriöst men har man en spelledare med känsla för tidsepoken kan det nog bli riktigt häftigt. Lite Ennio Morricone i bakgrunden, en rödvitrutig duk på bordet, en pawa Jack Daniels (eller motsvarande) och några cigariller lär ju göra sitt till för att komma i stämning.

Med lite fantasi kan man nog göra väldigt mycket med det spelet trots att det inte finns någon magi eller några monster att slå ihjäl. Det finns ju hur många filmer, tv-serier, serietidningar, romaner och faktaböcker som helst att hämta inspiration ifrån så det behöver ju inte bli enformigt.
Citera
2008-02-04, 16:51
Medlem
__carls avatar
Jag får nog allt ta och besöka SF bokhandeln nu när jag åker till huvudstaden.

Det var sjukt länge sedan jag var där, men jag har för mig att den ligger någonstans nära drottninggatan, stämmer det?
Citera
2008-02-04, 17:43
Medlem
Twoswordss avatar
SF-Bokhandeln:
Västerlånggatan 48 i Gamla Stan.

http://www.sfbok.se/
Citera
2008-02-04, 19:29
Medlem
Zapplines avatar
Spelade det ett tag tidigare och det va ett ganska roligt spel får jag säga (många trevliga garvminnen) Men stridssystemet suger rövballe, du kan stå 2 meter bakom din motståndare och ändå råka träffa Faster Agda inne i baren som ligger snett bakom dig. Kanske inte fullt så jävligt men nästan.
Citera
2008-02-04, 20:16
Medlem
Fangors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappline
Spelade det ett tag tidigare och det va ett ganska roligt spel får jag säga (många trevliga garvminnen) Men stridssystemet suger rövballe, du kan stå 2 meter bakom din motståndare och ändå råka träffa Faster Agda inne i baren som ligger snett bakom dig. Kanske inte fullt så jävligt men nästan.

Jasså? När jag spelade Western tyckte jag stridssystemet var riktigt fint. Kändes iallafall realistiskt att man kunde träffa andra saker när man missade huvudmålet. Jämnfört med tex Eon där när man missar så missar man helt och har ingen chans och träffa något annat såvida det inte är en vän eller stadsvakt, fast det kanske beror mer på spelledaren än spelet

Men hursomhelst är Western det roligaste rollspel jag spelat, är också ett stort fan av västern film etc. Böckerna och matrialet är också väldigt välgjorda.
Citera
2008-02-04, 21:02
Medlem
Borta på vindens avatar
Spelade Western ett par gånger för en herrans massa år sedan men reglerna blev allt för krångliga. Det berodde säkert på spelledaren som var en nöt (att han stal ett par rollspel av mig gjorde inte saken bättre).

På tal om pirat-rollspel finns det ett svenskt som jag har för mig heter just "pirater". Det var enkla regler fast inte så välskrivet om jag minns rätt. Vet att jag har den liggande i en låda någonstans så finns det ett oerhört intresse för detta spel kan jag rota fram den och ge lite mer information.

Edit: "En Garde" heter det och inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in