2008-02-04, 22:24
Medlem
Tycker regelsystemet är ganska bra. Snabbt, enkelt och smidigt. Böckerna är väldigt välskrivna, men jag tycker att det snabbt blir lite enahanda med revolverdueller på huvudgatan eller gevärsskyttar som kryper runt bland buskarna.

Angående "piratrollspel" så vill jag minnas ett spel som hette Gondica(?), vilket utspelade sig runt 17-1800 tal och innehåll stora mängder filmisk epik.
Citera
2008-02-04, 22:53
Medlem
Zapplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangor
Jasså? När jag spelade Western tyckte jag stridssystemet var riktigt fint. Kändes iallafall realistiskt att man kunde träffa andra saker när man missade huvudmålet. Jämnfört med tex Eon där när man missar så missar man helt och har ingen chans och träffa något annat såvida det inte är en vän eller stadsvakt, fast det kanske beror mer på spelledaren än spelet

Men hursomhelst är Western det roligaste rollspel jag spelat, är också ett stort fan av västern film etc. Böckerna och matrialet är också väldigt välgjorda.

Det e klart bra, men de flesta rollspel innehåller regler för vad som händer när man missa, i alla fall dom spel jag spelat. Men jag tror det handlar mycket om Spelledaren och hur pass "elak" eller "snäll" denne vill vara
Citera
2008-02-05, 18:19
Medlem
Fangors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappline
Det e klart bra, men de flesta rollspel innehåller regler för vad som händer när man missa, i alla fall dom spel jag spelat. Men jag tror det handlar mycket om Spelledaren och hur pass "elak" eller "snäll" denne vill vara

Jo det är klart. Och den ända som ville spelleda oss var oftast mer elak än snäll Men det var oftast skoj ändå. Skulle gärna vilja spela lite Western igen men nuförtiden är alla som vill eller kan spela aldrig hemma :/
Citera
2008-02-05, 23:16
Medlem
Zapplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangor
Jo det är klart. Och den ända som ville spelleda oss var oftast mer elak än snäll Men det var oftast skoj ändå. Skulle gärna vilja spela lite Western igen men nuförtiden är alla som vill eller kan spela aldrig hemma :/

Haha stackare. Men en elak SL kan alltid vara skoj om det sköts snyggt :P
Jo jag har inte spelat Western på så jävla länge, men det ligger och samlar damm i min hylla och det kanske vore på tiden att plocka fram det och läsa igenom det en gång till :P. Hade gärna spelat med dig, men jag är skåning och det e inte så många som spelar rollspel i min närhet tyvärr. Och jag antar att du bor någonstans som ligger långt bort :P
Citera
2008-02-08, 13:04
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Hittade idag ett svenskt rollspel, utvecklat av Rävspel, vid namn "Western".

Tyckte det verkade sjukt coolt och framförallt inte så svårt. Finns inte så många olika färdigheter, ingen magi och karaktärsskapningssystemet verkar enkelt.

har någon spelat det? Är det kul? Är det värt att köpa den stora boxen (regelbok, 2 moduler, spelledarskärm)?

Western är riktigt kul. Lite struligt actionssystem, men om spelledaren håller koll på det är allt lugnt. Om det är den tidiga utgåvan du hittat så finns en del småmissar. Två klassiska fel i det hela är:

1. Den bästa "gunslingern" är en person som är riktigt riktigt RIKTIGT överviktig. Vad som händer är att de tål mer stryk och vi räknade glatt ut att en kille på 1.80 som väger 220 pannor kan utan problem ta närapå oändliga mängder stryk.

2. Reglerna för att dra vapen kan påverkas lite extremt. En kille som har det vapen som har snabbast "dra-värde" och ett axelhölster får alltid upp sin pistol och kan skjuta före en person som har en mer "normal" revolver i ett sidohölster.

Men som sagt, dra på lite sjysst Marcone-musik, få in stämningen och sätt igång, svårt att bli besviken.
Citera
2008-02-08, 16:04
Medlem
TheRockerss avatar
Jag har den regelboken liggandes här hemma. Jag köpte spelet men öppnade aldrig ens boken. Jag är jävligt lat när de kommer till att läsa regler. Kanske skulle göra de, de verkar ju trots allt va ett helt ok rollspel.
Citera
2008-02-08, 19:58
Medlem
L Ron Hubbards avatar
Jag gillade Western när vi lirade det för en massa år sedan.
Ett av mina topp 3 favoritspel var det då.

Dock dog min bästa gubbe på ett så jävla dåligt sätt, SL (som ej varit SL tidigare i western) styrde upp till ett Drakar o Demoner liknande äventyr, passade inte direkt fast jag gillar drakar... fy fan för den jävla fällan min gubbe dog i. Jag hatar SL än idag... nej, jag är inte bitter.
Citera
2008-02-09, 02:32
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twoswords
Western är riktigt kul. Lite struligt actionssystem, men om spelledaren håller koll på det är allt lugnt. Om det är den tidiga utgåvan du hittat så finns en del småmissar. Två klassiska fel i det hela är:

1. Den bästa "gunslingern" är en person som är riktigt riktigt RIKTIGT överviktig. Vad som händer är att de tål mer stryk och vi räknade glatt ut att en kille på 1.80 som väger 220 pannor kan utan problem ta närapå oändliga mängder stryk.

2. Reglerna för att dra vapen kan påverkas lite extremt. En kille som har det vapen som har snabbast "dra-värde" och ett axelhölster får alltid upp sin pistol och kan skjuta före en person som har en mer "normal" revolver i ett sidohölster.

Men som sagt, dra på lite sjysst Marcone-musik, få in stämningen och sätt igång, svårt att bli besviken.
Morricone menar du....
Citera
2008-02-11, 15:49
Medlem
__carls avatar
Jag köpte spelet + extra rollformulär i fredags.

Verkar ruskigt grymt.
Citera
2008-02-12, 02:47
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Morricone menar du....

Va, får man inte felstava, vad är detta för ett forum egentligen?
Citera
2008-02-12, 13:40
Medlem
robomans avatar
Westerns träffsystem är ingen höjdare enligt mig. Kul detaljerat kan det visserligen bli, men när det metagame'as blir det bara konstigheter. En kompis brukade alltid sikta en bit bredvid motståndaren eftersom hans låga FV gjorde det mest troligt att han träffade då. För att träffa där man siktar krävs väldigt högt FV eller mycket tur (mer än vid vanliga perfekta slag). Är man å andra sidan tillräckligt bra missar man i princip aldrig den lilla del av kroppsdelen man siktar på.

Angående 1700-tal har vi Götterdämmerung av Riotminds som jag tycker är ett jätteroligt system. Inte piratrollspel dock, men i alla fall 1700-tal. Borde fungera utmärkt att använda för att snickra piratäventyr. En Garde! som nämndes förut har ju kommit ut i en ny version för något år sedan. Det har jag dock inte spelat, vet bara att illustrationerna i regelboken inte håller någon högre klass.
Citera
2008-02-12, 19:46
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Westerns träffsystem gör att du i princip tjänar på, precis som sades ovan, att sikta bredvid sin motståndare eller mot fotknölarna. Om man sedan ska tillåta karaktärer att medvetet sikta bredvid sina motståndare är en annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in