2008-02-03, 21:52
Medlem
Hejhej.

Jag har googlat en stund nu men hittar ingen bra förklaring.

Det jag undrar är hur det kommer sig att det är så svårt att dämpa lågfrekvent ljud (lång våglängd). Varför absorberas ljud med kort våglängd lättare än ljud med lång?

Tacksam för svar.
Citera
2008-02-03, 22:56
Medlem
Drooms avatar
Det finns aktiv bullerdämpning som faktiskt är bäst på att dämpa låga frekvenser

http://en.wikipedia.org/wiki/Noise-cancelling_headphone
Men varför höga frekvenser absorberas lättaste är jag också nyfiken på.
Citera
2008-02-03, 23:10
Medlem
jo, jag har läst en del om aktiv bullerreglering. Det var faktiskt ur detta som jag kom att tänka på det här.
Citera
2008-02-03, 23:21
Medlem
är på intet sätt expert, men går det inte att likna vid vågor på vattnet? små små frekventa vågor på vattenytan kan man lätt stoppa med handen. men med 6 meter höga tsunamivågor går det inte lika lätt.
Citera
2008-02-03, 23:45
Medlem
Minns det ungefär så här, för att dämpa bort en ljudvåg när den passerar ex. en vägg så ska den akustiska energin (=lufttrycksvariationer) omvandlas till värme i väggens material. Väggens material sätts mao i svängning av ljudet, och skall då genom inre förluster dämpa bort energin. Och den dämpningen är för alla material proportionell mot frekvensen, en högre frekvens ger större inre förluster i väggen. Det har i sin tur att göra med våglängden, en lågfrekvent ton med en viss våglängd "får plats" på en viss vägglängd med en hel sinusvåg. En tio gånger så hög frekvens har såklart en tiondel av den våglängden, och då fördelas samma energi på tio bukar och noder, väggen "böjs och sträcks" på tio ställen i stället för på ett.
Flera andra mekanismer inverkar också, ex konstruktionens och de ingående skivornas egenresonansfrekvens. Resonans ska man såklart hålla sig ifrån.

Ett bra ljudisolerande material skall för övrigt vara tungt och böjsvagt, tungt för att absorbera mer rörelseenergi med mindre egenrörelse, och böjsvagt för att ha massor av inre friktion som "äter upp" energin. Tänk asfaltmatta, blyplåt eller gipsskiva. Men för alla material gäller (resonansfrekvensen undantagen) att dämpningen ökar med 6 dB per oktav. Dock är kurvorna liksom parallellförskjutna för olika material.

...15 år sedan byggakustiktentan
Citera
2008-02-04, 00:26
Medlem
Det finns olika sätt att dämpa lågfrekventa ljud.

1. Massa.

2. Aktiv kontroll, mät ljud och slå ut det.

3. "Resonanslåda", tänk en flaska som du blåser i, det blir ett massa-fjädersystem.

Är för trött för att förklara mera, men fråga om det är ngt du vill ha reda på mer.
Citera
2008-02-10, 15:58
Medlem
En sak jag inte riktigt förstår är skillnaden mellan principerna för absorbering och isolering. Absorberas inte den akustiska energin av isoleringsmaterialet vid isolering? Nån som kan förklara?

tack på förhand
Citera
2008-02-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskarmedk
En sak jag inte riktigt förstår är skillnaden mellan principerna för absorbering och isolering. Absorberas inte den akustiska energin av isoleringsmaterialet vid isolering? Nån som kan förklara?

tack på förhand

Kan det möjligen vara så att dessa två "metoder" fungerar efter samma princip men att man med isolering menar dämpning MELLAN två rum och absorbering I ett rum. Eller finns det fler skillnader?
Citera
2008-02-10, 17:00
Medlem
ett till inlägg...

från wikipedia:

"Sound isolation: Noise isolation is isolating noise to prevent it from transferring out of one area, using barriers like deadening materials to trap sound and vibrational energy. Example: In home and office construction, many builders place sound-control barriers (such as fiberglass batting) in walls to deaden the transmission of noise through them."

rent fysiskt, vad menas med "deaden the transmission"? Är det absorption?
Citera
2008-02-10, 18:35
Medlem
Opel Kapitäns avatar
Citat:
ett till inlägg...

Vet inte om det är rätt term, men ja du tänker nog rätt, vilket du gör i inlägg 8 oxå.
Citera
2008-02-10, 22:27
Medlem
Citat:
ett till inlägg...

Rent översatt bli det väl ungefär döva/döda transmissionen.
Det kan vara absorbtion, men även reflektion.

En inkommande energi mot ett hinder;
Det kan vara
ljud = lufttrycksvariationer
Ljus = fotoner
Radiovågor = fotoner
Magnetfält = vete fan...fråga Evolute

Hindret kan göra tre, och bara tre saker med den inkommande energin;
1. Absorbera. Energin omvandlas till värme.
2. Reflektera. Energin återkastas.
3. Transmitteras. Energin fortsätter genom.
I realiteten är alla fall en kombination av dessa tre.

Så för att hindra, i detta fall en ljudvåg att transmittera sig genom väggen kan den antingen reflektera tillbaka den (som en bergvägg = eko) eller sätta delar av konstruktionen i svängning och därigenom omvandla den akustiska energin till friktionsvärme.
Citera
2008-02-11, 00:01
Medlem
tack Lurven
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här