Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Tjena.
Jag har nu kommit över min första bil - lånebil av släktingar. Jag tänkte då att jag kan lika gärna gå igenom allt som jag har lärt mig ang. säkerhetskontroller.
Då fastnar jag på dessa två vätskor jag inte får bukt med:
Bromsvätskan
Vi fick lära oss att man skall gunga till på bilen för att kontrollera nivån på denna. När jag gör det ser jag absolut ingenting. Öppnar jag locket så är det ända upp på kärlet, men det kan ju vara något slags tryck så det alltid ser ut att vara så - vad vet jag.
Min fråga här då: Kan man har för mycket bromsvätska? Om det nu är ända upp i kärlet, då är det en bra bit över "MAX" som står lite över halva kärlet.
Kylarvätskan
Här säger manualen att jag inte skall blanda olika märken, så då tänkte jag dra till en serviceverkstad och fylla på detta. Den står nu precis på "MIN", men verkstaden har inte öppet idag, hur pass kritiskt är detta? Är det kaotiskt först när det tar slut eller börjar motorn må dåligt redan nu?
Lite nojig är jag nog, men jag frågar hellre än är tyst när det kommer till detta.
Tack på förhand.
Bromsvätskan ska du nog helst suga ur lite av så att nivån hamnar mellan min-max som ska finas på utsidan av behållaren.
Det är lite dumt att ha helt fullt, och det finns en anledning till att min-max är placerade där de är.
Om man har en nya friska bromsskivor och nya bromsbelägg, så har man alltså max dimensioner på detta och det gör att kolvarna i bromsoken är längst in. I detta läge är det lämpligt att ha bromsvätska upp till max-markeringen på behållaren.
När sen bromsbeläggen är slitna så pass att det är dags för byte så har ju kolvarnas läge hamnat längre ut och därmed har nivån i behållaren sjunkit till kanske närmare min. Om man nu byter bromsbeläggen så pressas kolvarna in och nivån kommer upp till nära max igen. Och det är så det ska vara.
Om man blir nervös för att nivå är nära min och då fyller upp till max, så kan det ju bli lite tokigt. För är då bromsbeläggen slitna och man sen byter dem så kan det rinna över ur behållaren när kolvarna trycks in för att ge plats åt de nya tjockare beläggen.
Kylarvattnet.
Det är normalt inga som helst risker eller problem med att köra med nivån nere runt min-märket. Ofta är det där nere när motorn är kall och stiger sen en bit upp när motorn blir varm, för att vätskan expanderar i volym när den blir varm.
Så kör du så tills du kan kolla lite mer noga och fylla med den glykolblandning du ska ha.
Dr Tinnitus