• 1
  • 2
2008-02-03, 10:51
Medlem
blueCommands avatar
Tjena.

Jag har nu kommit över min första bil - lånebil av släktingar. Jag tänkte då att jag kan lika gärna gå igenom allt som jag har lärt mig ang. säkerhetskontroller.

Då fastnar jag på dessa två vätskor jag inte får bukt med:

Bromsvätskan
Vi fick lära oss att man skall gunga till på bilen för att kontrollera nivån på denna. När jag gör det ser jag absolut ingenting. Öppnar jag locket så är det ända upp på kärlet, men det kan ju vara något slags tryck så det alltid ser ut att vara så - vad vet jag.
Min fråga här då: Kan man har för mycket bromsvätska? Om det nu är ända upp i kärlet, då är det en bra bit över "MAX" som står lite över halva kärlet.

Kylarvätskan
Här säger manualen att jag inte skall blanda olika märken, så då tänkte jag dra till en serviceverkstad och fylla på detta. Den står nu precis på "MIN", men verkstaden har inte öppet idag, hur pass kritiskt är detta? Är det kaotiskt först när det tar slut eller börjar motorn må dåligt redan nu?

Lite nojig är jag nog, men jag frågar hellre än är tyst när det kommer till detta.

Tack på förhand.
Citera
2008-02-03, 11:05
Moderator
Falukropps avatar
Se tanken vid påfyllningshålet som en expansionstank. Du vill ha lite luft i den, så bromsvätskan kan expandera när den blir varm utan att spränga systemet.

Skulle tro att det är nån som varit lite övernitisk med påfyllningen. Om det hade vart luft ute i systemet hade du känt det när du bromsar. Bromsen känns liksom inte stum så att säga. Tanken är den högsta punkten i systemet, så om det inte sitter luftbubblor i de tunna bromsrören så är det inte så att bromsvätskan hamnar i tanken istället för där den borde vara.

Du kan med gott samvete tömma ut lite bromsvätska ur tanken.

Klart att kylningen är kritisk, men det finns självklart marginaler, så det är lugnt att köra med den på MIN.
Du kan alltid fylla upp med en skvätt vatten om du känner dig orolig. Det lär väl knappast komma några extrema kylknäppar i år i alla fall. Och det är så små mängder som krävs jämfört med vad som finns ute i systemet att det knappast påverkar fryspunkten nämnvärt. Har du avjonat vatten så är det bäst.

Det där med samma märke på kylarvätskan är väl kanske en fråga om att tillverkaren garderar sig eller nåt. Men visst, kanske finns tillsatser i olika kylarvätskor som inte är kompatibla. Är du orolig för det kan du ju alltid dränera systemet och fylla på ny kylarvätska. Då vet du ju i alla fall vad som finns i systemet, det finns väl inga garantier för att dina släktingar skött det där ordentligt.
Citera
2008-02-03, 11:05
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Tjena.

Jag har nu kommit över min första bil - lånebil av släktingar. Jag tänkte då att jag kan lika gärna gå igenom allt som jag har lärt mig ang. säkerhetskontroller.

Bromsvätskan
Vi fick lära oss att man skall gunga till på bilen för att kontrollera nivån på denna. När jag gör det ser jag absolut ingenting. Öppnar jag locket så är det ända upp på kärlet, men det kan ju vara något slags tryck så det alltid ser ut att vara så - vad vet jag.
Min fråga här då: Kan man har för mycket bromsvätska? Om det nu är ända upp i kärlet, då är det en bra bit över "MAX" som står lite över halva kärlet.

Kylarvätskan
Här säger manualen att jag inte skall blanda olika märken, så då tänkte jag dra till en serviceverkstad och fylla på detta. Den står nu precis på "MIN", men verkstaden har inte öppet idag, hur pass kritiskt är detta? Är det kaotiskt först när det tar slut eller börjar motorn må dåligt redan nu?

Lite nojig är jag nog, men jag frågar hellre än är tyst när det kommer till detta.

Tack på förhand.

Låt bromsvätskan vara där den är.
Överfyller du den riskerar du att få bromsvätska i hela motorrummet.

Likadant om du överfyller expansionskärlet.
Åk till macken och köp glykol vettja, märke spelar ingen roll.
Se bara till så att du inte doserar fel så motorn fryser för dig
Citera
2008-02-03, 11:18
Medlem
Citat:
Tjena.

Bromsvätskan

Kylarvätskan

Tack på förhand.

Bromsvätskan ska du nog helst suga ur lite av så att nivån hamnar mellan min-max som ska finas på utsidan av behållaren.

Det är lite dumt att ha helt fullt, och det finns en anledning till att min-max är placerade där de är.

Om man har en nya friska bromsskivor och nya bromsbelägg, så har man alltså max dimensioner på detta och det gör att kolvarna i bromsoken är längst in. I detta läge är det lämpligt att ha bromsvätska upp till max-markeringen på behållaren.

När sen bromsbeläggen är slitna så pass att det är dags för byte så har ju kolvarnas läge hamnat längre ut och därmed har nivån i behållaren sjunkit till kanske närmare min. Om man nu byter bromsbeläggen så pressas kolvarna in och nivån kommer upp till nära max igen. Och det är så det ska vara.

Om man blir nervös för att nivå är nära min och då fyller upp till max, så kan det ju bli lite tokigt. För är då bromsbeläggen slitna och man sen byter dem så kan det rinna över ur behållaren när kolvarna trycks in för att ge plats åt de nya tjockare beläggen.

Kylarvattnet.

Det är normalt inga som helst risker eller problem med att köra med nivån nere runt min-märket. Ofta är det där nere när motorn är kall och stiger sen en bit upp när motorn blir varm, för att vätskan expanderar i volym när den blir varm.

Så kör du så tills du kan kolla lite mer noga och fylla med den glykolblandning du ska ha.

Dr Tinnitus
Citera
2008-02-03, 13:45
Medlem
blueCommands avatar
Ok, skall åka in till min närmaste Verkstad imon hade jag tänkt och höra med dem. Men då är det ingen fara på taket för tillfället - bra bra.
Citera
2008-02-03, 18:37
Medlem
Fuzzs avatar
Och med olika "märken" på glykol så ska tex grön/blå inte blandas med tex gul eller röd. Så köp alltid den färgen som finns i behållaren
Citera
2008-02-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Och med olika "märken" på glykol så ska tex grön/blå inte blandas med tex gul eller röd. Så köp alltid den färgen som finns i behållaren

kan informera om att det inte alltid stämmer det heller.. eftersom tex den röda kan finnas i andra färger oxo en sak som "orginal" har gjort för att trixa lite..

o sen så kan det ibland vara svårt att se skillnad på den böåa jämfört med den gröna, grön/blåa..

hade ju varit bättre med info om vilken bil det handla om..
Citera
2008-02-03, 23:56
Medlem
El_muchachos avatar
bromsen skall kännas stumm när du har bilen avstängd..

när du sedan startar bilen samtidigt som du pressar ner pedalen så skall pedalen sjunka ner mot botten.
Citera
2008-02-04, 07:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

När sen bromsbeläggen är slitna så pass att det är dags för byte så har ju kolvarnas läge hamnat längre ut och därmed har nivån i behållaren sjunkit till kanske närmare min. Om man nu byter bromsbeläggen så pressas kolvarna in och nivån kommer upp till nära max igen. Och det är så det ska vara.

Om man blir nervös för att nivå är nära min och då fyller upp till max, så kan det ju bli lite tokigt. För är då bromsbeläggen slitna och man sen byter dem så kan det rinna över ur behållaren när kolvarna trycks in för att ge plats åt de nya tjockare beläggen.

Om man inte byter beläggen vid rekommenderat slitage så kan nivån gå under min-strecket. Fyller man då på med mer bromsvätska så är risken stor att det just svämmar över när bromsbeläggen till slut byts..
Citera
2008-02-04, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El_muchacho
bromsen skall kännas stumm när du har bilen avstängd..

när du sedan startar bilen samtidigt som du pressar ner pedalen så skall pedalen sjunka ner mot botten.

Detta bör förtydligas lite mer....

När man startar motorn så ska pedalen sjunka ner några cm under foten sen blir det "stumt" igen. Den ska inte sjunka vidare ner mot botten, för då är nåt galet.

Dr Tinnitus
Citera
2008-02-04, 09:22
Medlem
Barbafettos avatar
På vissa bilar, t.ex Saab 9000 med låsningsfria bromsar så skall man kolla nivån på bromsvätskan när tändningen stått på en liten stund alternativt med motorn på tomgång.

Detta pga att bromsvätskenivån sjunker när systemet "laddas" eller hur man skall uttrycka det. På Saab sitter det en etikett ovanför maxmärket där detta står.

Vad gäller kylvätskenivån skall den vara mellan min och max med kall motor.

Om man fyller den till maxmärket när den är kall och sen kollar med varm motor kommer nivån att ligga över max utan att det är onormalt!

Glykol av samma typ kan blandas.
Citera
2008-02-04, 11:21
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ok, skall åka in till min närmaste Verkstad imon hade jag tänkt och höra med dem.

Lyssna på råden här istället, så slipper du lägga onödiga pengar hos verkstaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in