• 1
  • 2
2008-02-03, 02:58
Medlem
Jag har en hårddisk på 250 GB (cirka 230 GB i verkligheten) där jag använt cirka 130 GB som jag känner till. Det är enheten C: med operativsystemet.

För några månader sedan så köpte jag också en extern hårdisk så jag började ladda ner till den externa istället, och slutade fylla på enheten C:

Jag har inte tittat på den lediga utrymmet hos C: men just nu upptäckte jag att det är bara 1 GB kvar. Vad hände????
Jag har till och med markerat alla mappar i C: och dom visar 134 GB använt utrymme inklusive windows mappen (som sagt alla mappar)

Ungefär precis som den var när jag började använda externa hårddisken.
Så var har 100 GB använts till, man kan inte se. Jag använder win XP sp2

tacksam för hjälp?
Citera
2008-02-03, 03:27
Medlem
tjaboooos avatar
Gör en sökning på C: på alla filer över 200mb så ser du direkt vad som tar utrymme.
Citera
2008-02-03, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Gör en sökning på C: på alla filer över 200mb så ser du direkt vad som tar utrymme.

Jag har redan gjord det, sökningen visar inget konstigt, bara mina filer som jag känner till. Som jag sa så har jag tagit "egenskaper" över ALLA mappar, mina egna samt systemets mappar och det visar runt 130 GB. Men jag har ledigt utrymme endast 1 GB av 230 GB så vad har använt cirka 100 GB??

Jag sa ju att jag har inte fyllt på hårddisken sedan jag hade cirka 100 GB kvar, men jag upptäckte idag att dessa är borta. Jag misstänker något skumt antigen systemfel eller virus eller trojan som gör något skumt.

Hur kan jag ta reda på vad utrymmet har använts för? Handlar det om dolda filer hur hittar jag dom? (när jag gjorde sökningen så inkluderade jag osynliga filer med det visade inget)
Citera
2008-02-03, 04:55
Medlem
Öppna c:\
Välj Verktyg\Mappalternativ\Visning
Avmarkera "Dölj skyddade operativsystemfiler"

Sen gör du sökningen efter filer igen, eller bara kollar runt lite.
Pagefile.sys kan ju ha dragit iväg (inte troligt, men ändå)
Citera
2008-02-03, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av math(random)
Öppna c:\
Välj Verktyg\Mappalternativ\Visning
Avmarkera "Dölj skyddade operativsystemfiler"

Sen gör du sökningen efter filer igen, eller bara kollar runt lite.
Pagefile.sys kan ju ha dragit iväg (inte troligt, men ändå)

Har redan gjort det, och hittade inget ovanligt.

Men jag laddade ner ett program som scannade hårddisken, och resultatet blev att 98 GB kunde inte scannas av programmet, precis det som försvann. Programmet ger ingen förklaring. Så vad kan det handla om, skadad disk? Virus? Vad kan jag göra?
Citera
2008-02-03, 09:37
Bannlyst
Har du kört scandisk eller liknande progg för att kolla statusen på disken ?
Citera
2008-02-03, 10:33
Medlem
start --> run --> cmd
chkdsk /F

Reboot och kolla vad checkdisk säger
Citera
2008-02-03, 13:03
Medlem
Diablos avatar
Om du använder Norton så kan du kolla dess papperskorg, vet inte själv hur det ser ut. Men har sett det tipset förut.
Citera
2008-02-03, 22:27
Medlem
MrTambourineMans avatar
När jag har haft det här problemet så har jag fått tillbaka det förlorade uttrymmet när jag defragmenterade och körde chkdsk.
Citera
2008-02-03, 22:32
Medlem
gandihellfishs avatar
Men
Markera så du ser dolda filer och ta bort mappen som heter "Porr" eller "pr0n".
Citera
2008-02-04, 00:36
Medlem
mentozs avatar
Det kan ju hända att att filer du packar upp i winRAR inte försvinner efter du packat upp dom. Alltså medans du packar upp vi säger en dvdr så lagras den på C sen när uppackningen är klar så försvinner den därifrån.
Men nu vet ja ju inte om du packat upp nå filer, dvdr osv.

sökvägen dit är C:\Users\dinanvändare\AppData\Local men då måste du visa dolda filer för att komma dit.

men de ja skrev kanske du redan visste
Citera
2008-02-04, 01:27
Medlem
onemans avatar
Ladda hem WinDirStat och kolla vad som tar en massa plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in