Jag har en Main Coon.
Han är stor som en Jack Russel men betydligt grovare, inte tjock förrutom kastreringspåsen på magen.
En gång var här en som skulle hämta sitt barn, hon backade och gick ut när hon fick se honom, blev rädd.
Deras päls är så mjuk och len så man knappt känner den när man kelar med dom.
Jag har en Main Coon.
Han är stor som en Jack Russel men betydligt grovare, inte tjock förrutom kastreringspåsen på magen.
En gång var här en som skulle hämta sitt barn, hon backade och gick ut när hon fick se honom, blev rädd.
Deras päls är så mjuk och len så man knappt känner den när man kelar med dom.
Maine Coon är den största tamkatten tillåten i Sverige, följt utav Norsk Skogkatt, Sibirisk katt och Ragdoll. Bengaler kan bli riktigt stora också. Detta gäller alltså hanar, honor är i regel alltid lite mindre.
"Skeppskatt" är ingen ras, utan är ett samlingsnamn för en missbildning. Serval är en vildkatt och ej tillåten i Sverige. Savannah däremot är tillåten i Sverige från generation f9. Då är alltså storleken nere i "vanlig tamkattsstorlek" och uppenbarligen inte särskilt intressant längre.
Det är något speciellt att se en riktigt stor Maine Coon-hane. Man häpnar verkligen över storleken på vissa katter. Vissa tycker min ragdoll-hona är stor, men hon väger faktiskt bara 5kg. Ragdolluppfödare har faktiskt blivit varnade om att tänka på storleken vid framtida avel då katterna i Sverige börjar bli lite för små. Det är trots allt en ras som ska vara stor.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!