2008-02-02, 03:07
Medlem
Koffe1010s avatar
Kom nyss hem från nationen med nattbussen. Steg på på stan i Uppsala, på väg mot floggan. Vid ekebyhållplatsen stiger ett gäng killar och nåra brudar på. Situationen var egentligen ganska komisk, killarna ( som var typiska vita uppsalabrats ) börjar försöka rappa om feta spliffar. Sen snackar dom en jävla massa om cannabis, nån snut som varit i deras skola, vilka jävla munchisar dom har etc. En kille tyckte det var skitkul att berätta om när han var så jävla väck i forsmark och fick senap i ansiktet. Nån "juste snubbe" hade visst en bong mellan två bilar eller nåt... Nåja. Jag ville bara, så här på fyllan, undra lite kort hur ni ser på det här på att prata om sitt CB bruk vitt och brett in public.

Själv har jag alltid varit diskret om det, pratat tyst och använt kodord, för att inte bli upptäckt och för att inte bli stämplad. Killarna på bussen tyckte visst att det var skitcoolt att knarka, och trodde säkert att alla andra som dom indirekt informerade tyckte att det var skitcoolt också. Själv tycker jag att dom var ganska patetiska. Nåja, hur tycker ni? Gormar ni om det på nattbussen eller föredrar ni att hålla det lågt?

Bortse från stavfel, 14 öl gör det mot en....

Ps. Killar, ifall ni läser det här, jag menade inte att vara negativ, jag menade bara att ni borde hålla käft, OK? Ds.
Citera
2008-02-02, 03:45
Medlem
Jag lägger inte ner så mycket energi på att bry mig om folk hör vad jag säger. Men visst, man borde kanske vara lite mer försiktig med vad man säger högt.
Har ju hänt att man fått en del misstänksamma blickar på sig.
Citera
2008-02-02, 04:04
Medlem
Madhats avatar
jadu, svårt att säga inte direkt att så att man snackar om de fast iofs så är det en överhängade del av dom ja känner och umgås med som röker och tar andra grejer även om de inte så att ja hänger med några nergångna stolpskott som skulle snacka om de på vilken random buss som helst men på en fest och ämnet kommer upp så skulle jag väl säga att ja har "testat"

ni får ursäkta för stav fel om de nu finns några men ja säger som TS efter x antal öl är man inte på topp när de gäller stavning
Citera
2008-02-02, 04:19
Medlem
smokejohns avatar
Om alla vet vad du sysslar med så är det ingen fara!? personligen tycker jag att man ska prata mer öppet om sina (o)vanor så att folk börjar accepttera än som man är, istället för att smyga och tissla om det.
Citera
2008-02-02, 10:35
Medlem
vi kan nog alla skriva under på att det är töntigt att tro det är coolt och något att "skryta om" att man röker. dock tycker jag inte man ska behövas skämmas heller.
Citera
2008-02-02, 10:41
Medlem
professor_knass avatar
När jag var en liten kille tyckte jag också att det var coolt att prata högt om cb på offentliga platser som bussar, t-bana osv.

Men absolut, det är ju jättepatetiskt såhär i retrospekt.
Citera
2008-02-02, 10:45
Medlem
Whissles avatar
Givetvis undviker jag att snacka om det ifall det är en situation som kräver det. Då jag är på stan och handlar eller liknande kan jag lätt svamla på om diverse droger, men jag är allt annat än en upmärksamhetssökare. Känns bara onödigt nojjigt att oroa sig för att Sven Svensson som går förbi en på Ica ska ringa 112 så fort han ordet cannabis nämnas. Sen är jag noga med vilka bekantskaper som ska få reda på mitt drogbruk, är det en liberal snubbe som jag känt länge så visst, men sen då det kommer till ragg och ytliga bekantskaper håller jag käften om det. Är faktiskt lite jobbigt då man hela tiden måste hitta på lögner kring vad man gjort på helgerna och ifall man ska berätta nån historia blir det hela tiden en omskrivning där alkohol var boven i dramat.

Citat:
Ursprungligen postat av Brandalarmz
vi kan nog alla skriva under på att det är töntigt att tro det är coolt och något att "skryta om" att man röker. dock tycker jag inte man ska behövas skämmas heller.
En bra sammanfattning av det hela som jag tror dom flesta håller med om

Citat:
Ursprungligen postat av smokejohn
Om alla vet vad du sysslar med så är det ingen fara!? personligen tycker jag att man ska prata mer öppet om sina (o)vanor så att folk börjar accepttera än som man är, istället för att smyga och tissla om det.
Smygandet är otroligt jobbigt, det är därför jag berättade för mina vänner om mitt bruk. Inte fan ids jag koda allt jag säger då jag är med dom och hitta på lögner hela tiden, hade dom inte gått att lita på hade dom inte varit mina vänner hursomhelst så jag är inte orolig.
Senast redigerad av Whissle 2008-02-02 kl. 10:51.
Citera
2008-02-02, 11:27
Medlem
pokergudens avatar
I början när jag rökte höll jag bruket jäävligt hemligt, för att inte bli stämplad som en "pundare" och /eller "problembarn"..nu för tiden är jag faktiskt väldigt öppen med det. Inte för att jag anser mig själv cool som röker, utan mer för att jag inte ser någon anledning att skämmas för det. Alla mina vänner vet att jag röker, mina päron vet mer eller mindre. Mina lärare är väl dom enda som inte vet och helst inte skall veta, eftersom jag då kan hamna i knipa.

Men som sagt, så länge man sköter sitt liv ser jag ingen anledning till att tysta ner det och ljuga för människor.
Citera
2008-02-02, 11:43
Medlem
Ed_Geins avatar
Jag tror att det ligger mycket psykologi bakom. Jag pratar gärna om mina rökvanor om jag är med folk jag känner. Vi brukar ha hårda knarkdebatter på jobbet tex, vad skall och inte skall vara olagligt, vad är ett bra straff etc.

Om man bara röker för att få uppmärksamhet så pratar man nog mer öppet och tydligt om det för då vill man nog bli busted med det om ni fattar vad jag menar. Som en otrogen äkta man som sparar sms han skickar med sin älskarinna. Medans vi som röker för våran egna hälsa ofta inte vill åka dit och håller då käften i större utsträckning.

I min utopivärld så skall alla gå och prata droger så vi får en riktig debatt mellan alla samhällsklasser men så lär det aldrig bli

My two cents
Citera
2008-02-02, 11:44
Medlem
Trädpojkes avatar
Är väl mer en balans mellan situation och social kompetens.

Gör man en stor grej av det, även vid passande situation, kan det tolkas som att man vill imponera på umgänget. Något som nybörjare ofta gör, även jag själv gjort i min tid.

Kommer man in på ämnet i helt opassande situation kan man ge ett dåligt intryck hur bra man än formulerar rökandet och sina åsikter.

Det är inte så svårt att känna igen när någon gjort en av ovanstående fadäser heller. Det gäller att komma in på ämnet bland folk som vill diskutera det, inte för att man tror att man sticker ut på ett beundransvärt sätt bara för att man är så unik att man röker CB.

Fyllor brukar oftast bädda för diskussioner, men det gäller att känna av tonen i samtalen. Veta vilka man pratar med och hur de är lagda. Att man sedan är legalist kan man komma in på sålänge man inte snörar in sig på "hur rädda och naiva alla Svenssons är pga. propagandan". Detta gäller inte bara CB, kan även appliceras på feminism, politik i allmänhet, eutanasi, åsikter om homosexuella, etc. Ser man ämnet CB på det sättet - snarare än att man sysslar med något olagligt och just sticker ut så räcker det med lite social kompetens för att inte komma fram som en person som "knarkar".

Raggar man däremot och vill imponera på lättflörtade tjejer som letar efter badboys så är det inget fel på det heller. Vem vet? Du kanske får dig ett ligg.
Citera
2008-02-02, 12:03
Medlem
pokergudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed_Gein
Jag tror att det ligger mycket psykologi bakom. Jag pratar gärna om mina rökvanor om jag är med folk jag känner. Vi brukar ha hårda knarkdebatter på jobbet tex, vad skall och inte skall vara olagligt, vad är ett bra straff etc.

Om man bara röker för att få uppmärksamhet så pratar man nog mer öppet och tydligt om det för då vill man nog bli busted med det om ni fattar vad jag menar. Som en otrogen äkta man som sparar sms han skickar med sin älskarinna. Medans vi som röker för våran egna hälsa ofta inte vill åka dit och håller då käften i större utsträckning.

I min utopivärld så skall alla gå och prata droger så vi får en riktig debatt mellan alla samhällsklasser men så lär det aldrig bli

My two cents

Tror också att det är mycket psykologi bakom. Känner man att man är "ute på hal is" med sitt brukande/missbrukande, är det större risk för att man snackar med allt och alla bara för att få folks uppmärksamhet/förståelse. Tycker definitivt inte det finns ngt fel med att prata öppet om det(om man gör det på rätt sätt)..en stor anledning till att cb inte är accepterat , är ju för att många skäms för det eller inte kan ta upp en debatt om ämnet.Tänk om alla hade snackat lika naturligt om cb som de gör om alkohol, skulle inte många tänka: "åhh fan , det kanske inte e såå farligt"? ..bara funderingar...
Citera
2008-02-02, 12:12
Medlem
Koffe1010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaze
Färskingar

Sen har ju du tydligen druckit 14st öl, wow!

Det kommer nog upp filmer på kvällens eskapader snart...

Ja det var väll det, att dom var så jävla färska, som jag reagerade på. Nu får ni inte tro att jag är ett drygt fyllo, för det är jag inte. Var jävligt städad igår, trots det höga alkoholintaget, och det var det som fick mig att bli så irriterad på grabbarna som inte kunde hålla käften och rizzla, megajollar och munchies liksom. Jag kunde ha basunerat ut i världen att jag var minsan så "jäääääävla full". Men det gör man ju inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in