• 1
  • 2
2008-02-01, 11:43
Medlem
Köpt lite vägghyllor som jag tänkte få upp på väggen i min lägenhet. Är en betongvägg och jag har lite fobi för att borra djupt i den ifall man skulle råka stöta på någon elledning.. Är det stor risk för det? Finns det något smidigt sätt att försäkra sig om att inte träffa elledningar?
Senast redigerad av zuluh 2008-02-01 kl. 11:46.
Citera
2008-02-01, 11:50
Medlem
Vardons avatar
antingen mäta upp med utrustning, finns säkert olika modeller...

Annars skulle nog jag personligen bara se mig för... Tex har du ett uttag nertill, en infälld dosa rakt ovanför i takkanten så är det nog dumt att borra där. Men lite vid sidan av är nog ingen fara.
Citera
2008-02-01, 13:45
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Men lite vid sidan av är nog ingen fara.

Jag borrade av två lednignar i en hyresrätt jag hade förut.
I båda fallen hade dom dragit ledningarna snett i väggen dvs inte våg eller lodrätt..

Va spännande och sprakande när man borrade av ledningarna till spisfan.
Citera
2008-02-01, 14:44
Medlem
joe_ss avatar
Nu får nån betongare rätta mig om jag har hiskeligt fel men jag har då aldrig hört talas om eller varit med om att man drar elledningar inne i betongväggar
Eller har jag bara aldrig stött på problemet.

Hur djupt har du tänkt borra egentligen?
Citera
2008-02-01, 15:46
Medlem
Johannes Bs avatar
Bara att köpa en regeldetektor, från 199:- hos Clas t.ex. Man kan slippa att hamna i armeringsjärn också, då den detekterar järn. Bra även för gipsväggar där man vill träffa reglar att hänga upp hyllor och skåp.
Citera
2008-02-01, 17:42
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe_s
Nu får nån betongare rätta mig om jag har hiskeligt fel men jag har då aldrig hört talas om eller varit med om att man drar elledningar inne i betongväggar
Eller har jag bara aldrig stött på problemet.

Klart man drar elledningar inne i betongväggar. Rör och dosor sätts på plats redan innan man gjuter, och sedan drar man i ledningar efteråt. Vart trodde du stickkontakterna i en betongvägg fick sin ström ifrån?

Men till problemet då, ifall man borrar av en elledning är det relativt enkelt för en elektriker att bara dra ur de gamla trådarna, och dra i nya.

På ett bygge jag var på, så hade dom skruvat fast ett trappräcke så skruvspetsen gick in i ett elrör inne i betongväggen, och ledde ut ström i räcket. Pirrade ordentligt om man tog i det med ena handen, och tog i det jordade räcket på andra sidan med andra handen.
Citera
2008-02-01, 18:20
Medlem
Fun_Universitys avatar
Nejmen, nu fick jag också fobi för det.
Håller på och renoverar köket, och ska byta spis, samt diskbänk med alla skåpen under (överskåpen så småningom).
Kommer då att skruva fast nya diskbänken med skåp i väggen, och elen till spisen går troligtvis där.
Citera
2008-02-01, 18:30
Medlem
Baalzamons avatar
Då tycker jag risken för att borra i ett vattenrör eller avloppsrör är värre. Hur fan lagar man något sådant? Men lyckligtvis är risken mindre, så det är inte mycket att oroa sig för
Citera
2008-02-01, 18:54
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
....text..........Men till problemet då, ifall man borrar av en elledning är det relativt enkelt för en elektriker att bara dra ur de gamla trådarna, och dra i nya..............text...........

Nja.. Är det gamla s.k bergmanrör av metall blir det oftast vassa kanter in i röret ,vet folk som borrat av dylika ledningar och elektrikerna hade ett helsike fick inte igenom nya ledningar,har för mig betong firma fick bila fram rören till slut.

underviker man att borra rakt under eldosor är det som regel lugnt ,men säker kan man aldrig vara.
Citera
2008-02-01, 19:03
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Klart man drar elledningar inne i betongväggar. Rör och dosor sätts på plats redan innan man gjuter, och sedan drar man i ledningar efteråt. Vart trodde du stickkontakterna i en betongvägg fick sin ström ifrån?
...
Typ. Trådlöst? Eller.
Min tankevurpa består i att jag menade att ledningar i betongväggar inte ligger så ytligt att man bara råkar borra igenom dom när det ska upp en sketen hylla.
Citera
2008-02-01, 19:34
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe_s
Typ. Trådlöst? Eller.
Min tankevurpa består i att jag menade att ledningar i betongväggar inte ligger så ytligt att man bara råkar borra igenom dom när det ska upp en sketen hylla.

Tro mig man kan borra sönder dom...
Ligger rätt ytligt....
Citera
2008-02-01, 19:42
Medlem
gadzooxs avatar
En liten anekdot; Har själv varit med om att byggjobbare borrat igenom elledningar i betongvägg utifrån. Fasadrenovering med byggnadsställning som ju måste förankras. En vacker dag när man kom hem så var det kolsvart, lyckades nog smälla 2-3 säkringar innan jag kom underfund med att det var något större fel....

Började misstänka byggnadsställningen som de rest utanför fönstret samma dag, så jag plockade fram multimetern, öppnade fönstret och resistansmätte mellan byggnadsställningen och ena fasen i väggkontakten. Mycket riktigt var det direktkontakt.
Ställningen satt ju där den satt, så elektrikern fick dra en ny kabel längs golvlisten inne i lägenheten..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in