2008-02-13, 23:38
Citat:
Ursprungligen postat av INT3L
Svensket är när man sitter på en mossig stubbe mitt ute i skogen en kall tidig morgon och läser en bra bok. Solen har knappt gått upp men ändå kvittrar fåglarna. Med sig har man en picknink korg fylld till bredden med diverse bakelser och annat smått och gott, en kycklig, tårta och självklart saft.
DET är svenskhet.
DET är svenskhet.
Beror på vart man är född i Sverige också... Jag som Gällivarebo känner igen det du sa men jag har också många egna erfarenheter som är ganska generellt för oss som kommer från norr om polcirkeln.. dock är det inte ens en halv % av befolkningen i Sverige som gör det...
Filmen Götakanal 2 visar ganska bra på vad skillnader mellan svenskar och italienare är som exempel.. Efter att de hade räjjsat med båtarna och nått hamn stannade dem och campade tillsammans.. Italienarnas farsa hade förberett matbord åt sin son och hans kompisar med skinka, mozarella, vitlökspinnar och så vidare.. han sa sen: det här gör dig gott... ungefär som att filmaren försökte påvisa vad italienskhet är.. deras kultur! några sekunder senare fick man se svenskarnas farsa sitta på en gammal stubbe.. framför han var det en annan stubbe han hade stoppat ett spritkök och en stekpanna och stekt pytt i panna och bredvid stekpannan stod det en grön glasflaska med åbro öl.. samtidigt såg svenskarnas farsan otroligt svensson ut.. lite halvslitet men ändå så otroligt mysigt! går inte att förklara bättre än såhär men filmarna hade lyckats otroligt bra med att framhäva italiensk och svensk kultur på samma gång.. se filmen vet ja och kolla själv så ni vet vad jag menar! det gav mig nästan en tår i ögat av att se den mysiga svenskheten...