2008-02-13, 23:38
Medlem
Ludd3emms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INT3L
Svensket är när man sitter på en mossig stubbe mitt ute i skogen en kall tidig morgon och läser en bra bok. Solen har knappt gått upp men ändå kvittrar fåglarna. Med sig har man en picknink korg fylld till bredden med diverse bakelser och annat smått och gott, en kycklig, tårta och självklart saft.
DET är svenskhet.

Beror på vart man är född i Sverige också... Jag som Gällivarebo känner igen det du sa men jag har också många egna erfarenheter som är ganska generellt för oss som kommer från norr om polcirkeln.. dock är det inte ens en halv % av befolkningen i Sverige som gör det...

Filmen Götakanal 2 visar ganska bra på vad skillnader mellan svenskar och italienare är som exempel.. Efter att de hade räjjsat med båtarna och nått hamn stannade dem och campade tillsammans.. Italienarnas farsa hade förberett matbord åt sin son och hans kompisar med skinka, mozarella, vitlökspinnar och så vidare.. han sa sen: det här gör dig gott... ungefär som att filmaren försökte påvisa vad italienskhet är.. deras kultur! några sekunder senare fick man se svenskarnas farsa sitta på en gammal stubbe.. framför han var det en annan stubbe han hade stoppat ett spritkök och en stekpanna och stekt pytt i panna och bredvid stekpannan stod det en grön glasflaska med åbro öl.. samtidigt såg svenskarnas farsan otroligt svensson ut.. lite halvslitet men ändå så otroligt mysigt! går inte att förklara bättre än såhär men filmarna hade lyckats otroligt bra med att framhäva italiensk och svensk kultur på samma gång.. se filmen vet ja och kolla själv så ni vet vad jag menar! det gav mig nästan en tår i ögat av att se den mysiga svenskheten...
Citera
2008-02-14, 11:53
Medlem
ViceSquads avatar
Knega hård för inget och rösta på moderaterna?
Citera
2008-02-14, 12:35
Medlem
Golgessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViceSquad
Knega hård för inget och rösta på moderaterna?

Sanning. Pikärt.
Citera
2008-02-19, 13:22
Medlem
Sverige är att stiga upp kl. 5 på morgon och stå som ett spöke vid en busshållpats i gråslask med fem sex andra spöken, inte säga ett ord, bara stirra rakt fram, huttra i mörkret.
Åka till jobbet med otaliga ansiktslösa personer, jobba..åka hem till sin betong förort, laga sin färdig mat förpackning och titta på TV4.
Gå och lägga sig och sedan upprepas allt igen som en mardröm som aldrig tar slut. Tills döden knackar på dörren.
Citera
2008-02-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Sverige är att stiga upp kl. 5 på morgon och stå som ett spöke vid en busshållpats i gråslask med fem sex andra spöken, inte säga ett ord, bara stirra rakt fram, huttra i mörkret.
Åka till jobbet med otaliga ansiktslösa personer, jobba..åka hem till sin betong förort, laga sin färdig mat förpackning och titta på TV4.
Gå och lägga sig och sedan upprepas allt igen som en mardröm som aldrig tar slut. Tills döden knackar på dörren.

Nejdu, tror du på det där är du hjärntvättad.

Det är ett fenomen som existerar i alla I-länder och suger lika mycket överallt. Var glad över att den svenska tryggheten (läs förort) i alla fall.
Citera
2008-02-20, 15:24
Medlem
Beställa in 40 stora starka bara för att det är happyhour
Citera
2008-02-20, 18:05
Medlem
....

Svenskhet är att vara av nordisk ras eller närbesläktad ras och ha svensk kultur.
Citera
2008-02-20, 18:11
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Hmm hmm hmm.
Jag har svenskt ursprung, och min kärlek för naturen är i princip total. Det bästa jag vet är att vistas i naturen.

Så det kanske ligger något i det?

Samma när det gäller mig. Dock är det väl rätt tillfälle att länka http://www.youtube.com/watch?v=FvM0ryhD5rY
Senast redigerad av BlackMetal 2008-02-20 kl. 18:14.
Citera
2008-02-20, 18:16
Bannlyst
jobba komma hem sova, det som driver svensken är medvetenheten om att man skall till systembolaget i slutet av veckan och supa hela helgen och på semestern så super man ännu mer och åker gärna till samma ställen varje år.
att vara svensk suger och är pinsamt när man kommer utomlands.
säger aldrig att jag är svenne när jag reser.
Citera
2008-02-21, 00:08
Medlem
räkmustarns sons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Intressant dock att ett Sverigehat inte existerade för bara 20 år sedan.

Intressant dock att nationalism inte existerade för bara 200 år sedan
Citera
2008-02-21, 00:47
Medlem
mtees avatar
Vet inte hur det var förr i tiden för jag levde inte då. Men för mig är svenskhet 2008 något där man på internet diskuterar hur man själv + 8milj människor beter sig.
Citera
2008-02-21, 00:55
Medlem
....

Citat:
jobba komma hem sova, det som driver svensken är medvetenheten om att man skall till systembolaget i slutet av veckan och supa hela helgen och på semestern så super man ännu mer och åker gärna till samma ställen varje år.
att vara svensk suger och är pinsamt när man kommer utomlands.
säger aldrig att jag är svenne när jag reser.

Är du månne en verklighetsfrånvänd kommunistmupp? Om du kommer utomlands och säger att du är svensk så får du snarare possitiva reaktioner än negativa. Vad tror du andra folkslag sysslar med om de inte sover och jobbar? Röker hash och äter bananer?
Senast redigerad av negrofil 2008-02-21 kl. 01:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in