• 1
  • 2
2008-02-01, 10:08
Medlem
Laevateinns avatar
Denna frågeställning är inget som besvaras i en handvändning.
Nedan följer dock en kort artikel som försöker besvara frågan.

Citat:
Det kanske mest betydande särdraget hos svenskar, är vår kärlek till naturen. Betydande på det sätt att det har kommit att utforma både en unik styrka och en tragisk svaghet hos vårt folk. Alla folkgrupper har sina styrkor och sina svagheter, men just vi har lyckats med konststycket att utveckla både de mest fantastiska specialiteter och de mest underminerande akilleshälar för oss själva, som tänkas kan.

Vi har ett unikt behov av att fly stadslivet under varmare årstider och "bli ett med naturen". Då försvinner plötsligt all vår bekvämlighetslängtan, och vi får mer än gärna skit under naglarna. Detta naturintresse har gjort att vi fått en böjelse för mekaniska undersökningar och tekniska uppfinningar. Inom nämnda område har vi genom historien bara överträffats av andra nationer av överlägsen numerär. (Numera är vi förbluffande stora inom många former av modern forskning i förhållande till folkmängd.) Kärleken till naturen har också tagit sig kulturella uttryck i ett otal lyriska skalder och deras hyllade verk, samt i folkmelodier, som på senare tid tagit plats även i populärkulturen. Ännu ett tecken är att nästan alla svenska familjenamn, som inte är -sonnamn, är hämtade från naturföremål, vilket skiljer oss från andra av Europas folk. Detta uppkom främst under början av 1900-talet, när staten uppmuntrade till nya släktnamn inspirerade av vår natur.

Vårt förhållande till naturen har inte enbart skänkt oss särskilda egenskaper som sådana, utan även en egen mentalitet. Medan vi är stora naturvänner, har vi vänt oss bort från psykologin, och blivit tämligen dåliga människokännare. Detta iakttas bl.a. i hur vi är välförsedda med naturkär lyrik (vår litterära styrka), men relativt fattiga på psykologiska dramer av värde. Här kan man tänka sig en parallell till de fornnordiska sagor, som utmärkt sig just för att vara icke-psykologiska. Ty svensken tar inte sikte på människan, på psykologin, på individen - svenskar fungerar bättre tillsammans inom i princip alla områden. Vi har få enskilda individer som utmärkt sig genom historien; vi skapar hellre på en kollektiv nivå...

Läs hela artikeln
Citera
2008-02-01, 11:06
Medlem
HC47s avatar
Personen som skrivit det där lider av någon mild form av vanföreställningar.

"Det kanske mest betydande särdraget hos svenskar, är vår kärlek till naturen." Vilken dum och felaktig generalisering. Jag känner inte en enda person som passar in på den beskrivningen.

"Vi har ett unikt behov av att fly stadslivet under varmare årstider och "bli ett med naturen"." Jaså? sist jag kollade så är svenskar bland de mest resande folket i Europa. Vi gillar att fly Sverige. Ingen folk i Europa åker till Mallorca och Thailand som svenskarna. "bli ett med naturen". My ass!

"Detta naturintresse har gjort att vi fått en böjelse för mekaniska undersökningar och tekniska uppfinningar." Jaså, sen när? Källa, tack!

"...har vi vänt oss bort från psykologin, och blivit tämligen dåliga människokännare". Oj! Den första sanningen. detta leder ju dock till att inget folk (i föhållande till folkmängd) tar livet av sig lika mycket som svenskarna.

Det som står här beskriver verkligen inte någon svensk jag känner...
Citera
2008-02-01, 12:10
Medlem
Laevateinns avatar
http://www.anus.com/tribes/snus/foru...num=1182602449
Citera
2008-02-01, 13:10
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
detta leder ju dock till att inget folk (i föhållande till folkmängd) tar livet av sig lika mycket som svenskarna.
Ytterligare en osanning.
Citera
2008-02-02, 18:52
Medlem
Det är så mycket som stämmer där. Det där med att folk drar utomlands är ju för att vi blir modernare. Men du kan inte påstå att när du eller någon annan svensk går i vår skog, du kan inte påstå att vi inte känner oss hemma då. Fyfan. Man gör det bara inte lika mycket längre, det har ju blivit så.

Den där artikeln beskriver precis hur svenskhatet finns i dag väldigt bra. Vi vägrar inse att vi är ett sådant jäääävla bra folk. Det är nästan så att man måste inse för sig själv att man är det bästa folket på jorden, då kommer svenskheten krypandes fram. Detta håller inte när det blir attackerat, det bästa går inte att ha om det ifrågasätts. Så är det.

Så frågan är ju om vår egen psykologi verkligen kommer tillåta det här att vända..
Citera
2008-02-04, 09:56
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Det är så mycket som stämmer där. Det där med att folk drar utomlands är ju för att vi blir modernare. Men du kan inte påstå att när du eller någon annan svensk går i vår skog, du kan inte påstå att vi inte känner oss hemma då. Fyfan. Man gör det bara inte lika mycket längre, det har ju blivit så.

Den där artikeln beskriver precis hur svenskhatet finns i dag väldigt bra. Vi vägrar inse att vi är ett sådant jäääävla bra folk. Det är nästan så att man måste inse för sig själv att man är det bästa folket på jorden, då kommer svenskheten krypandes fram. Detta håller inte när det blir attackerat, det bästa går inte att ha om det ifrågasätts. Så är det.

Så frågan är ju om vår egen psykologi verkligen kommer tillåta det här att vända..

På vilket sätt är vi bättre än alla andra? I dagens samhälle kan jag inte komma på någonting som är genuint svenskt. Men visst, de flesta "nationella" är ju bakåtsträvare. Visst känner man sig "hemma" i en svensk skog. Men är det så konstigt? En amerikan känner sig lika "hemma" i en amerikansk skog.

Men snubben som skrivit texten (och de som stödjer det) får det ju att låta som om nationalism är någonting typiskt svenskt.
Texten är enligt mig väldigt pretentiös.
Citera
2008-02-04, 17:57
Medlem
Citat:
På vilket sätt är vi bättre än alla andra? I dagens samhälle kan jag inte komma på någonting som är genuint svenskt. Men visst, de flesta "nationella" är ju bakåtsträvare. Visst känner man sig "hemma" i en svensk skog. Men är det så konstigt? En amerikan känner sig lika "hemma" i en amerikansk skog.

Men snubben som skrivit texten (och de som stödjer det) får det ju att låta som om nationalism är någonting typiskt svenskt.
Texten är enligt mig väldigt pretentiös.

Nej, det gör han inte. Han säger precis som det är, att det är så extremt inbyggt i oss, att när det kommer till ifrågasättande så ballar folket ur. För att vi ska ha det svenska lugnet som fortfarande finns i dag, men som stadigt sinar bort (pga massinvandringen och den sverigehatande regeringen bland annat) så behövs just det. Vi är ett naivt folk. Möjligtvis det mest naiva i världen.

Det finns nästan inget svenskt kvar i dag, sant. Den känslan som kommer på somrarna, den svenska sommarn, det är väl det vi har kvar. Och den känslan är fan inte att leka med och den ska inte få försvinna.

Det kommer att hända nånting i Sverige om inte så många år, vi får se vart det tar oss. Om vår egen natur kommer att göra svenskar till historia eller ena oss och vi kommer att få det där svenska lugna och trygga igen.

Det som händer är att folk inte ifrågasätter VARFÖR det är så, utan bara ifrågasätter det här och nu. Det är därför Sverigehatet finns i dag. Man säger inte att vi är lugna, harmoniska, trygga och kärleksfulla människor, utan man säger att vi är stela, grå och tråkiga. Hur mycket Sverigehat fanns det förut? Det fanns ingen nationalism då heller, för det är inget som svenskarna lägger någon vikt vid och jag härleder till det jag skrev förut.
Citera
2008-02-04, 22:33
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Personen som skrivit det där lider av någon mild form av vanföreställningar.

"Det kanske mest betydande särdraget hos svenskar, är vår kärlek till naturen." Vilken dum och felaktig generalisering. Jag känner inte en enda person som passar in på den beskrivningen.

"Vi har ett unikt behov av att fly stadslivet under varmare årstider och "bli ett med naturen"."...

Förvisso har jag bott i sverige hela mitt och ser mig som svensk, men jag är halv-polack. Så förmodligen är min icke-kärlek till naturen rasligt betingat.
Citera
2008-02-06, 05:57
Medlem
djurass avatar
Svenskhet ar jantelagen, naivitet och likgiltighet. Tur att man inte bor i Socialdemokratiska Folkhemsrepubliklen langre. Jag hatar Sverige.

edit: Det kanske ar mer sa att jag kanske hatar svenska egenskaper. Om var dumma befolkning en vacker dag andrar beteende kanske jag ger dem en chans.
Senast redigerad av djuras 2008-02-06 kl. 06:00.
Citera
2008-02-08, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuras
Svenskhet ar jantelagen, naivitet och likgiltighet. Tur att man inte bor i Socialdemokratiska Folkhemsrepubliklen langre. Jag hatar Sverige.

edit: Det kanske ar mer sa att jag kanske hatar svenska egenskaper. Om var dumma befolkning en vacker dag andrar beteende kanske jag ger dem en chans.

Intressant dock att ett Sverigehat inte existerade för bara 20 år sedan.
Citera
2008-02-08, 02:13
Medlem
obotlig_realists avatar
Den viktigaste komponenten för ett folks identitet är ett eget språk och det har svenskar. Så länge det finns ett eget språk finns det svenskhet.
Citera
2008-02-08, 06:49
Medlem
djurass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Intressant dock att ett Sverigehat inte existerade för bara 20 år sedan.

Tror jag nog, titta bara pa utvandrarna. Folk har alltid emigrerat fran Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in