• 1
  • 2
2008-02-01, 08:50
Medlem
Vi gör en undersökning till samhällskunskapen i skolan. Tack för ditt svar!
Program som uppdrag granskning, behövs de …?

• Känner du till programmet ”Uppdrag granskning” ?

• Känner du till programmet ”Kalla fakta” ?

• Känner du till programmet ”Insider” ?

• Vilket av programmen tycker du bäst om och varför?

• Varför ser du på programmen?

• Finns det för många?

• Varför är program som dessa så populära?

• Behövs de verkligen?

Tack för ditt svar
Citera
2008-02-01, 09:18
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undersökning

• Finns det för många?

• Behövs de verkligen?

Tack för ditt svar

Behövs kan man ju alltid diskutera frågar du chefen på ICA i Haninge tror ja han svarar nej men visst det visar ju hur jävligt det e i samhället och förhoppningsvis avskräcker dem från att fortsätta med vad dem gör.

Ja jag känner till Uppdrag Granskning

Ja ja känner till Kalla Fakta

Och ja jag känner till Insider.

Personligen tycker jag bäst om Uppdrag granskning troligtvis det jag sett på mest, bra reportage, Janne josefsson ställer dem verkligen mot väggen.

Nej jag tror inte det finns för många det verkar ju finnas tittare till alla så och visst behövs det alltid lite konkurrens

Varför tror du själv att dessa är så poopulära? dem är uppbyggda att locka tittarna med spännande reportage/berättelser och när Janne Josefsson kliver in och pratar med ICA cheferna märker man ju direkt att dem döljer nåt ovh blir intresserad så tror jag iaf.

Nåja lycka till med skolarbetet iaf
Citera
2008-02-01, 14:55
Medlem
"samhällsprogrammen" är som vilken kommersiell verksamhet som helst. De anstränger sig för att få så många tittare som möjligt och därmed låter man det inte vara ett krav att ge en nyanserad och allsidig bild. Man är ute efter att skapa skandaler och stora rubriker. Samhällsprogrammen är extremt vinklade och det är tragiskt att det finns människor ser på dem på annat sätt än ren underhållning.

Typexemplet är "fallet louise" där man redan från början tog ställning i frågan. Hur ska en tittare kunna få en vettig uppfattning om man endast får höra ena parten?

Frågan är dessutom mer komplex. Misstag kommer alltid att begås och det är ju alltid enkelt att i efterhand säga att man har gjort fel. Det finns även ett samband mellan att göra rätt å ena sidan och att göra fel å andra sidan. Spärrar man in fler våldtäktsmän kommer fler bli oskyldig dömda. Minskar man antalet oskyldigt dömda kommer fler våldtäktsmän att gå fria.
Citera
2008-02-01, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musmatta
"samhällsprogrammen" är som vilken kommersiell verksamhet som helst. De anstränger sig för att få så många tittare som möjligt och därmed låter man det inte vara ett krav att ge en nyanserad och allsidig bild. Man är ute efter att skapa skandaler och stora rubriker. Samhällsprogrammen är extremt vinklade och det är tragiskt att det finns människor ser på dem på annat sätt än ren underhållning.

Typexemplet är "fallet louise" där man redan från början tog ställning i frågan. Hur ska en tittare kunna få en vettig uppfattning om man endast får höra ena parten?

Just "Fallet Louise" hade jag själv större insikt i när reportaget sändes än vad resten av befolkningen hade och jag kan inte annat än konstatera att mitt förtroende för Uppdrag Granskning och Janne Josefsson i och med det gick ner till noll. Maken till vinklat spektakel och cirkus får man ju leta efter.
Citera
2008-02-01, 18:18
Medlem
Antevantes avatar
Är inte all journalistik vinklad åt ena eller andra hållet?
Det gäller att som tittare försöka sålla och skaffa sig en egen bild.

Helt ärligt har jag nog aldrig sett ett helt ovinklat reportage någonstans.
Det är väl journalistens privilegium att kunna vinkla ett reportage, men samtidigt har journalisten ett stort ansvar.

Jag tittar då och då på alla programmen som TS tog upp, och jo jag gillar dem allihop. Givetvis då ämnet intresserar mig.
Citera
2008-02-01, 22:05
Medlem
soers avatar
Kass undersökning verkligen. Antingen går du i mellanstadiet eller så har du ett säkert IG på ingång...

Jag föredrar i alla fall Uppdrag granskning av den anledningen att det känns mer pålitligt och seriöst när ett teveföretag som drivs i allmänhetens tjänst gör granskande journalistik än när ett teveföretag som främst finns till för att sälja blöjor och tvättmedel gör det. Det var till exempel inte Kalla Fakta som gjorde köttfärsreportaget. Sen säger jag inte att det bara beror på att en av TV4:s allra största annonsörer och därmed inkomstkällor är ICA men bara misstanken om att det kan vara så är tillräcklig.
Citera
2008-02-02, 00:41
Medlem
okans avatar
Citat:

• Finns det för många?

• Behövs de verkligen?

Tack för ditt svar

1. Ja
2. Ja
3. Ja
4. Ja, Insider. För att programmet är bättre gjord än de andra + Bra sändningstid.
5. För det är intressant och vad man ska akta sig för m.m.
6. Vet inte.
7. Som 5
8. Ja då, bara de fortsätter med bra innehåll så.
Citera
2008-02-02, 01:01
Medlem
Citat:

• Finns det för många?

• Behövs de verkligen?

Tack för ditt svar

Ja, ja, ja, jag känner till alla programmen.
Jag tycker bäst om uppdrag granskning, för att det känns trovärdigt och har genomarbetande reportage.
Jag ser på programmen när det är något intressant ämne som tas upp.
Nej, jag tycker inte att det finns för många. Snarare är det bra eftersom de är väldigt olika.
Ja, de behövs absolut.
Citera
2008-02-03, 18:17
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Kass undersökning verkligen. Antingen går du i mellanstadiet eller så har du ett säkert IG på ingång...

Jag föredrar i alla fall Uppdrag granskning av den anledningen att det känns mer pålitligt och seriöst när ett teveföretag som drivs i allmänhetens tjänst gör granskande journalistik än när ett teveföretag som främst finns till för att sälja blöjor och tvättmedel gör det. Det var till exempel inte Kalla Fakta som gjorde köttfärsreportaget. Sen säger jag inte att det bara beror på att en av TV4:s allra största annonsörer och därmed inkomstkällor är ICA men bara misstanken om att det kan vara så är tillräcklig.
Och SVT är ju subjektiva i det avseendet att de måste värna om socialdemokratin och om sin egen överlevnad. Till exempel skulle aldrig SVT sända ett program om myglet på SVT, förstår du? Statlig media är inte mer objektivt än någon annan informationskanal, tvärt om brukar den om någon vara vinklad för statens egen fördel.
Citera
2008-02-03, 23:13
Medlem
Sufferstreams avatar
Massinvandringen borde ju va med på var enda program på varenda avsnitt men nej, tydligen viktigare att diskutera skit som inte spelar nån jävla roll alls... När väl det handlar om invandringen så sitter d gamla rövhål o glorifierar alla invandrare trots att dom alldrig träffat nån i verkligheten.
Citera
2008-02-04, 04:04
Medlem
Mr.Mabuses avatar
felpost
Citera
2008-02-08, 08:48
Medlem
tack för era svar, vi ska doktorera på detta område och tackar er för detta då de underlättar våran diskussions del av vår rapport.

vi uppskattar att fler personer också svarar på våra frågor.

för övrigt att vi skulle gå i mellanstadiet är absurdt. Dessa frågor är nogrannt framtagna för att framkalla vissa reaktioner.

tack för era svar, och tack på förhand till er som svarar efter detta inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in