2008-02-03, 01:06
Bannlyst
Känns lite uppgjort...
Citera
2008-02-03, 01:07
Medlem
defyras avatar
Villken kanal går det på?

Så sköna progs, även fast det är manus
Citera
2008-02-03, 08:49
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uNderdog_101
De flesta reglerna stämmer i varje avsnitt, men de bryts också i ett antal, regel 7 borde inte finnas med på listan alls då han inte återbesöker en enda restaurang i USA-versionen (som väl denna tråden handlar om?).

Ah, den har jag inte kommit till än. Är fortfarande inne på de brittska/europeiska säsongerna. Verkar som om de flesta tycker att den amerikanska varianten inte är lika bra?
Citera
2008-02-03, 13:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Ah, den har jag inte kommit till än. Är fortfarande inne på de brittska/europeiska säsongerna. Verkar som om de flesta tycker att den amerikanska varianten inte är lika bra?

Vi hade en Ramsey orgie här hemma och kollade hela usa säsongen på en dag, och kom fram till att vi gillade den Engelska mer.
Anledningar,
I USA versionen lite för mycket klipp där man talar om vad som ska hända senare i programmet (tidsutfyllnad/MTV klipp teknik)
Lite för mycket som Extreme (Home) Makeover programmen. Där det grinas stup i ett.
Men det värsta med USA serien är att de censurera svärorden med ett bleep ljud. Det blir ju rätt många bleep när det gäller Mr Fuck Me Ramsey, hans svärande är ju lite hans signum och rätt så underhållande.

Holy Macrell
Citera
2008-02-03, 15:03
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Glöm inte:

4B. Gordon lär kökspersonalen att kommunicera med varandra.

De senare avsnitten som jag sett har följt regelverket nästan till punkt och pricka, men under säsong 1 och säsong 2 var det några som bröt mot regelverket. Och Gordon var mycket snällare i början, när serien inte var etablerad.
S1.1/S2.8 Bonaparte's - Allt är lika jävligt när Gordon kommer tillbaka efter en månad. Den överbefodrade och överbetalde unge kocken slutar(kickas?). Restaurangen läggs ner och förvandlas till en bar, ägaren beklagar sig över den bild restaurangen fått i media och att nedläggningen var Ramsays fel. Kocken säger att man skulle lyssnat på Gordon (Giant Squids 2.2). "Sometimes you must accept defeat", säger Gordon.

S2.2 D-Place. Går i konkurs under Gordon's vecka. Under inspelningen! Poff!

S2.6 Restaurangen får ett ryck under Gordon-veckan, men när Gordon kommer tillbaka så har man återigen nästan inga kunder. Gordon gör snabbt analysen att priserna är för höga för att locka ut folk från staden. Ägaren vägrar. Restaurangen läggs ner två år efter programmen spelats in (hittade det på nätet). http://www.caterersearch.com/Articles/2007/05/17/313802/former-michelin-starred-restaurant-the-walnut-tree-inn.html
Citera
2008-02-03, 15:21
Bannlyst
Är det ingen som tycker det är jobbigt med elaka människor?
Citera
2008-02-03, 19:27
Bannlyst
Jag tycker inte programmet känns uppgjort på något sätt. Senaste avsnittet med gangsterwannaben Peter var ju att han levde glassigt trots att han inte hade pengar. Han satt på sitt arsle och bad om Cappuccino varje morgon, och bidrog inte restaurangen med ett skit, plus att han var sjukt korkad. Fin bil, fina kläder, tog pengar ur restaurangens kassa hela tiden - varför skulle han inte vara skuldsatt?

Han kanske hade skuldindrivare som kom förbi varje vecka och fick lite pengar. Den första som kom förbi fick ju ingenting och blev mer eller mindre utslängd. Den andra som kom förbi kanske skulle göra skillnad och få med sig pengar när den första inte fick det. Dom kanske hade verksamhet ihop, vad som helst.
Kan tänka mig att skuldindrivare har taskigt tålamod, så att dom skulle dyka upp två gånger på en vecka känns inte långsökt på något sätt.

För övrigt så är ju alla program i denna serie uppbyggd på samma sätt, självklart. Varför sända ett avsnitt där Gordon Ramsay misslyckas med att återuppliva ett ställe? Se det från producenternas synpunkt - vad tjänar dom på det?
Det roliga med att se programmen är ju de olika ägarna och hur dom sköter sitt ställe, vilket skick det är i och om deras kockar är kompetenta eller helt värdelösa.
Citera
2008-02-03, 19:51
Medlem
Ledarens avatar
Säga vad man vill om manus och uppgjort, men man kan inte förneka att det är jävligt bra TV.
Citera
2008-02-04, 16:35
Medlem
flushdraws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uNderdog_101
Jag fick ett ryck och kollade igenom hela serien idag, och utan att ge bort något speciellt kan jag ju säga att det finns ett par rejäla jävla stolpskott till kockar att vänta i kommande program.

Citera
2008-02-05, 01:03
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Hoppsan, en annan som inte följde regelverket var "Mama Sherrie's soul food shack" som visserligen följde regelverket i originalprogrammet till punkt och pricka, inklusive Gordons omhuldade "Simple, local, good food" (tror jag det var). Men när man kom tillbaka senare i nästa säsong hade man använt hypen från Gordon's program till att skapa en minikedja med usla snabbmatsrestauranger. Så nog går det att tjäna grova pengar på att Gordon kommer på besök.

Med detta sagt så skulle jag bli förvånad om inte Gordon har ett team av kunniga researchers som gör mycket bakgrundsarbete - inklusive kollar om restaurangen kan gå att rycka upp - redan innan han sätter sin fot i restaurangen. Och restauranger som man inte kan tillämpa regelverket på faller bort.
Senast redigerad av Kvackelikvack 2008-02-05 kl. 01:08.
Citera
2008-02-05, 10:15
Medlem
Vilken säsong är det som går på sverige nu?
Somnade från förra programmet och skulle ladda ner det men hittade inte rätt...
Citera
2008-02-05, 14:01
Bannlyst
Nån som vet när andra programmet går?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här