• 1
  • 2
2008-01-31, 13:00
Medlem
Arcanums avatar
Har en gitarr här som är väldigt sliten, den har använts av musikklasser i grundskolan, och sedan av min kompis frenetiska spelade i kanske 6 månader. Köpte den av honom då han införskaffat en elgitarr för något år sedan, men mitt intresse avdankades rätt fort så jag kom inte särskilt långt. Är riktigt sugen på att börja på ny kula, men hur jag än försöker stämma gitarren så låter det inte bra - blir antingen för högt tonläge eller för lågt, låter helt enkelt inte alls som en riktig E-ton. Även om jag nöjer mig med hur E låter så går det inte heller att få A i rätt tonläge. Jag använder standardmetoden då man ska hålla på femte "freten" på femte strängen för att få E och A att låta exakt lika, o.s.v uppåt. Är jag tondöv eller kan jag behöva nya strängar?
Senast redigerad av Arcanum 2008-01-31 kl. 13:04.
Citera
2008-01-31, 13:05
Medlem
Apspektakels avatar
Kan vara så att du är kass

Men när man spelar normalt mycket så ska man ju egentligen byta strängar nån gång i månaden.
Citera
2008-01-31, 13:32
Medlem
SmurfJeffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Kan vara så att du är kass

Men när man spelar normalt mycket så ska man ju egentligen byta strängar nån gång i månaden.
Men det gör man ju inte

iaf. inte jag
Citera
2008-01-31, 14:08
Medlem
Noetlovskijs avatar
Om den varit i händerna på musikklasser i år och dagar kan nog intoneringen vara lite... sne.

Men börja med att byta strängar och se hur det går.
Citera
2008-01-31, 15:37
Medlem
Tooners avatar
Prova en stämapparat eller något som http://www.aptuner.com/ (behöver bara en mikrofon till datorn).

Då vet du ju iallafall om det är gitarren eller dig det är fel på.
Citera
2008-01-31, 15:38
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfJeffel
Men det gör man ju inte

iaf. inte jag

Nää... vem fan gör det egentligen

Men det sägs att man ska
Citera
2008-01-31, 16:33
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanum
Har en gitarr här som är väldigt sliten, den har använts av musikklasser i grundskolan, och sedan av min kompis frenetiska spelade i kanske 6 månader. Köpte den av honom då han införskaffat en elgitarr för något år sedan, men mitt intresse avdankades rätt fort så jag kom inte särskilt långt. Är riktigt sugen på att börja på ny kula, men hur jag än försöker stämma gitarren så låter det inte bra - blir antingen för högt tonläge eller för lågt, låter helt enkelt inte alls som en riktig E-ton. Även om jag nöjer mig med hur E låter så går det inte heller att få A i rätt tonläge. Jag använder standardmetoden då man ska hålla på femte "freten" på femte strängen för att få E och A att låta exakt lika, o.s.v uppåt. Är jag tondöv eller kan jag behöva nya strängar?

När gitarren börjar bli svår att stämma så är det hög tid att byta strängar om gitarren fortsätter att jävlas efter det så kan den vara kasst justerad eller bara kass.
Citera
2008-01-31, 18:18
Medlem
satiins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
När gitarren börjar bli svår att stämma så är det hög tid att byta strängar om gitarren fortsätter att jävlas efter det så kan den vara kasst justerad eller bara kass.

Precis, det är inga direkta kvalitets gitarrer man brukar hitta i grundskolor. Så det kan nog behövas mer än ett par nya strängar för att få den någolunda bra, tror nog att gitarren kan ha misshandlats på ett eller annat vis under tiden i grundskolan. Man minns ju själv.

En sak som jag tycker är konstigt är att (främst) folk som precis börjat spela gitarr tycker att nya strängar låter skit... Nya strängar är det bästa som finns. Även om det inte händer så ofta som man "ska".
Citera
2008-01-31, 21:26
Medlem
This_is_me_s avatar
Köp en ny gitarr istället.
Citera
2008-01-31, 21:46
Medlem
Arcanums avatar
Det blir nog att köpa ett set budgetsträngar då, bara för att testa. Gitarren är i alla fall intakt, så den tror jag inte det är något fel på faktiskt, även om det förmodligen är en rätt billig sort. Min grundskola bestod till 50% av musikklasser, så gitarrerna har nog hanterats rätt bra om man tänker på omständigheterna.

Alltså, jag hittar rätt tonläge, men ljudet är annorlunda. Låter väldigt... distat. Inte alls en harmonisk klang.
Senast redigerad av Arcanum 2008-01-31 kl. 22:40.
Citera
2008-01-31, 23:11
Medlem
SmurfJeffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanum
Det blir nog att köpa ett set budgetsträngar då, bara för att testa. Gitarren är i alla fall intakt, så den tror jag inte det är något fel på faktiskt, även om det förmodligen är en rätt billig sort. Min grundskola bestod till 50% av musikklasser, så gitarrerna har nog hanterats rätt bra om man tänker på omständigheterna.

Alltså, jag hittar rätt tonläge, men ljudet är annorlunda. Låter väldigt... distat. Inte alls en harmonisk klang.
Du har inte för låg stränghöjd/skev hals så att strängen går i nästa band och skorrar?
Citera
2008-01-31, 23:15
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfJeffel
Du har inte för låg stränghöjd/skev hals så att strängen går i nästa band och skorrar?

Nu när du säger det så tror jag stränghöjden är för låg, då strängarna väldigt lätt slår i halsen och/eller slår i de andra strängarna lätt. Behöver jag en ny gitarr i sådana fall?
Senast redigerad av Arcanum 2008-01-31 kl. 23:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in