• 1
  • 2
2008-01-31, 01:00
Bannlyst
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=907&a=398141

Citat:
Uppdaterad: 2008-01-30 13:06

Före detta aktivist får stipendium

Salka Sandén, före detta anarkist och antifascistisk aktivist har fått stiftelsen Artister mot nazisters hedersstipendium på 50 000 kronor.

Salka Sandén får priset för den självbiografiska romanen "Deltagänget" som beskriver "en ung flickas politiska uppvaknande och konkreta deltagande i kampen mot den i Sverige framväxande nazismen", står det bland annat i motiveringen.

I styrelsen för Artister för nazister sitter bland andra Tomas Ledin och Mikael Wiehe.
http://www.sdkuriren.se/blog/index.p..._pris_for_sitt

Citat:
080115, 12:31

Våldskommunist belönas med pris för "sitt mod"

"Jag är inte ledsen för att han skadades" sade Fredrik Jönsson, företrädare för Sveriges Kommunistiska Ungdom, efter att jag fick föras till sjukhus efter det våldsamma attentatet mot sverigedemokraternas möte i skånska Eslöv den 15 oktober 2006. Fredrik Jönsson, som av flera personer har pekats ut som deltagare i attacken, har nu belönats med 50.000 kronor för "civilkurage". Bakom pengarna står Mikael Wiehes och Tomas Ledins stiftelse "Artister mot nazister".

I TV4-studion måndagen efter attacken satt Fredrik Jönsson och hyllade den kommunistiska ideologin och försvarade våldsattacken mot sd-mötet. Han erkände först att han själv fanns på plats i Eslöv, men att han inte deltagit i varken våldshandlingen eller skadegörelsen. Men som sann kommunistisk historierevisionist försökte han sedan skriva om historien. På Politikerbloggens hemsida gick han i svaromål mot mig och hävdade att han inte ens befunnit sig i Eslöv under attacken.

Hans uttalanden och försvar av den politiska våldsaktionen, som flera av hans partikamrater och åsiktsfränder låg bakom, rörde upp heta känslor bland många människor. En av dem påstås vara en före detta partikamrat till mig. Han skall ha ringt och hotat Fredrik Jönsson efter dennes uttalande. Oavsett vilka avskyvärda åsikter som Jönsson företräder och oavsett att Jönsson själv är en förespråkare av våld och hot så är det oacceptabelt att hota någon annan. Det är min bestämda ståndpunkt. Jag är därför tacksam att den person som misstänks ha hotat Jönsson inte längre är medlem i mitt parti.

Trots att Fredrik Jönsson ställer sig bakom hot och våld och dessutom är försvarare av en politisk ideologi som skördat över hundra miljoner oskyldiga människoliv belönas han alltså nu för "sitt mod". I Expressen hyllas han av journalisterna Henrik Högström och Claes Carlson. Och av artisterna Wiehe och Ledin får han alltså 50.000 kronor.

Slutligen några ord från Fredrik "Finken" Jönssons egen hemsida, med anledning av det våldsamma attentatet mot mig och mitt parti:
"Självklart blir jag inte ledsen för att en person som representerar ett rasistiskt parti, som dagligen kränker hundratusentals invandrare här i Sverige. Han stödjer också israelernas rasistiska apartheid politik mot araberna, bl.a. genom sitt stöd till en hemsida som kallas "I'm a Proud Friend of Israel!". Därför blir jag inte ledsen över att han klämde armen i söndags."
Not: "Artister mot Nazister" finansieras med skattemedel. 2001 beslutade dåvarande regering att ge fonden för denna stiftelse 5 miljoner kr.
Är det rätt våra skattepengar går till dessa vänsterextrema och anti-demokratiska element? Vilka är det som sköter denna stiftelse egentligen?
Senast redigerad av whoopwhoop 2008-01-31 kl. 01:26.
Citera
2008-01-31, 01:15
Medlem
Artister mot nazister måste dom väl ändå heta?
Citera
2008-01-31, 01:19
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Är det rätt våra skattepengar går till dessa vänsterextrema och anti-demokratiska element?

Tja, vi ger ju skattepengar till SD.

Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Vilka är det som sköter denna stiftelse egentligen?

Stiftelsens styrelse består av:
Mikael Wiehe, Tomas Ledin, Martin Jonsson, Maria-Paz Acchiardo (LO),
Helena Johansson (TCO), samt Anders Larsson (United Stage Artist)
Citera
2008-01-31, 01:28
Medlem
baslarss avatar
"Är det rätt våra skattepengar går till dessa vänsterextrema och anti-demokratiska element?"

"Tja, vi ger ju skattepengar till SD."
På vilket sätt är SD extrema eller antidemokratiska? Nu har du allt sagt bort dig.
Citera
2008-01-31, 01:33
Medlem
baslarss avatar
Artister är ett jävla pack rent generellt! Varför i helvete ska dom göra politiska uttalanden? Rösta som alla andra och hålla käften bör vara deras melodi. Fyfan.
Citera
2008-01-31, 01:38
Medlem
Satan vad patetiskt, och roligt.

Ledin (nordens sämsta musiker) och Wiehe (före-detting utan någon reell politisk grund) ger 50,000 kronor till en utvecklingsstörd person för att han varit så modig att han klämt en sverigedemokrats arm så att denne fick uppsöka sjukvård. Rena rama dagis.

Citat:
Salka Sandén får priset för den självbiografiska romanen "Deltagänget" som beskriver "en ung flickas politiska uppvaknande och konkreta deltagande i kampen mot den i Sverige framväxande nazismen", står det bland annat i motiveringen.

Det där fick mig också att skratta. Röding-tomtarna tror att det kryper nassar i varenda buske.
Citera
2008-01-31, 01:48
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baslars
"Är det rätt våra skattepengar går till dessa vänsterextrema och anti-demokratiska element?"

"Tja, vi ger ju skattepengar till SD."
På vilket sätt är SD extrema eller antidemokratiska? Nu har du allt sagt bort dig.

"Ok". Säger du det så.
Citera
2008-01-31, 10:22
Medlem
Graspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Satan vad patetiskt, och roligt.

Ledin (nordens sämsta musiker) och Wiehe (före-detting utan någon reell politisk grund) ger 50,000 kronor till en utvecklingsstörd person för att han varit så modig att han klämt en sverigedemokrats arm så att denne fick uppsöka sjukvård. Rena rama dagis.

Tja, han fick väl priset för boken och inte för sitt engagemang i AFA?

Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Det där fick mig också att skratta. Röding-tomtarna tror att det kryper nassar i varenda buske.

Dom kanske har lurkat lite på flashback?
Citera
2008-01-31, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Tja, han fick väl priset för boken och inte för sitt engagemang i AFA?

Det var en annan som fick pris för en bok. Jönsson fick pris för sitt mod.

Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Dom kanske har lurkat lite på flashback?

Ja, alla är ju nazister på flashback. Det finns säkert så mycket som 20-30 aktiva debattörer, tänk om dom blir fler, då är Sverige dömt.
Citera
2008-01-31, 13:32
Medlem
Boken utspelar sig inte riktigt under 2000-talet...
Citera
2008-01-31, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disco2000

På så vis, jag trodde att det var en svensk ungdomsbok i nutid.
Citera
2008-01-31, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av disco2000
Inte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in