2008-01-30, 21:39
Medlem
Hej jag använder programmet Diskeeper som defragmenteringsprogram. När det defragmenterat klart kan man läsa en "job report" om diskens hälsa.
Så här står det.

Warning!
The overall health of volume W: is degraded
The overall health is at "Warning" level for the following reason:
  • The MFT usage was currently 99 precent of the total MFT size, which indicates it is likely the MFT will become fragmented.

MFT betyder Master File Table. Men det säger mig inte så mycket.

Vad kan/ska jag göra åt det? och var är det?
Citera
2008-01-30, 21:50
Medlem
cammos avatar
Är disken full? Man ska aldrig fylla en disk med mer än 80%
Citera
2008-01-31, 12:14
Medlem
Empires avatar
Rensa disken ordentligt från allt gammalt skräp du inte använder, kör sedan DK igen. MFT är en typ infofil som talar om för datorn var på hårddisken en spec fil ligger. Om mft'n blir full måste burken börja lägga ut infon på andra ställen på disken, med ökad accesstid som resultat.

En rensad(läs:enbart nödv progr) odefragmenterad hd är alltid snabbare än en full hd som är fraggad...
Citera
2008-01-31, 12:52
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Är disken full? Man ska aldrig fylla en disk med mer än 80%
Värst vad det är populärt att komma med osanningar som inte har någon som helst förankring förutom att 'det har jag hört någonstans'. Det finns ingen magisk gräns för hur mycket en disk får fyllas. Det beror helt och hållet på till vad den används, vad för filer som ligger på den, hur stora kluster man kör, hur stor och var MFT'n ligger (förutsatt att man kör NTFS då...). Sen vad det gäller gnället om MFT så är det inte säkert att det innebär ett verkligt problem. Blir MFT full så sväller den. Har du kört defrag innan dess så du har lite större block med ledig plats så kommer det inte att märkas någon skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in