Flashback bygger pepparkakshus!
2008-01-30, 19:47
Medlem
pirates avatar
I denna djungel av datorer så tänkte jag fråga er lite om tips och råd om vad för dator man ska köpa. Jag har på senaste tiden snöat in mig på att skaffa en bärbar. Så jag tänkte jag skulle fråga Er om för- och nackdelar en bärbar och en stationär.

Jag ser det som så att det positiva med bärbar är att man slipper sladdar, tar inte så stor plats, flexibelt, går att ta med vart som.

Det negativa är att, reperationen är dyr, komponentbyten är inte lika enkla som hos en stationär, dyrare komponenter(?), åldras snabbt.

Det som är bra med stationär är att man kan byta ut vilken komponent som helst när som helst, men med en stationär så tillkommer sladdtrasslet, tar mkt plats...
Citera
2008-01-30, 19:49
Medlem
quiZterrs avatar
Beror väl lite på vad du tänkt göra med din nästa dator. Ska du spela - stationär utan tvekan. Men om du däremot bara surfar, glor på film osv, så skulle jag lätt köpa en laptop, vilket jag också gjorde
Prestandan i dagens laptops är såpass bra att de kommer att hålla i evigheter om man bara glor på film, surfar och sånt, prestandamessigt alltså.

Macbook ftw!
Citera
2008-01-30, 20:40
Medlem
Char0ns avatar
Om du ska köpa en bärbar så bör du definitivt ha användning av att bära med den ditt du ska, dvs inte bara att flytta den inom huset utan kunna ta med den till jobb/semester/resa/utbildning.
Man brukar säga att en bärbar kostar ca 25% mer än en stationär med samma prestanda.

Håller med quiZterr också om att Macbook är ett av de bättre valen när det gäller laptop. Enkel, lån batteritid och "fungerar helt enkelt". Men om du hade tänkt spela äldre spel så kan en "vanlig" bärbar vara betänkbart.

Om du hade tänkt spela mycket på dator så bör du definitivt skaffa en stationär då den inte bara är bättre prestandamässigt utan har även en längre livstid och är oftast flexiblare när det gäller skärm, mus och tangentbord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in