• 1
  • 2
2008-01-30, 18:29
Medlem
turdmunchers avatar
Hej, jag undrade om det är lagligt att äga en Barrett .50 kal? Kommer ju troligt vis inte köpa en pga pris och om det är i vägen den lagliga delen.
Skiten kostar fan 53000kr!
Senast redigerad av turdmuncher 2008-01-30 kl. 18:50.
Citera
2008-01-30, 18:54
Medlem
Bajsfacistens avatar
Ja, med licens. Orkar inte förklara hur man får licens då alla jävlar ska ha svaren severade på silverfat sök på Flashbak eller google.

Tror det finns ett generellt förbud i lagen eller förordningar mot ett sådant vapen. Men att på en licens på det vapnet i Sverige är sannolikt en omöjlighet. Så ett sådant vapen är nog omöjligt att motivera fram då det inte finns någon expanderade ammunition (eller ens till den civila marknaden) till jakt, så jaktargument kan man ju glömma, sedan finns det ingen sport heller där .50 används vad jag vet.

5 a § Tillstånd till innehav av skjutvapen för skjutning för annat ändamål än jakt, målskytte, skydd eller avlivning av fällfångade djur får beviljas om det finns synnerliga skäl och först efter det att yttrande från Rikspolisstyrelsen har inhämtats. Förordning (2006:509).
Senast redigerad av Bajsfacisten 2008-01-30 kl. 19:37.
Citera
2008-01-30, 19:03
Medlem
turdmunchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Ja, med licens. Orkar inte förklara hur man får licens då alla jävlar ska ha svaren severade på silverfat sök på Flashbak eller google.

Ja, jag fick precis reda på det var inne på Barretts hemsida, och kollade man ska typ gå igenom träning och så innan man får köpa det, bara den skiten kostade 1500 dollar, så får man räkna med resa dit och tillbaka, och en massa annat fullständigt värdelöst tycker jag!
Köper en svart så enkelt är det, kommer polisen så är det bara att skjuta
Citera
2008-01-30, 19:26
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turdmuncher
Ja, jag fick precis reda på det var inne på Barretts hemsida, och kollade man ska typ gå igenom träning och så innan man får köpa det, bara den skiten kostade 1500 dollar, så får man räkna med resa dit och tillbaka, och en massa annat fullständigt värdelöst tycker jag!
Köper en svart så enkelt är det, kommer polisen så är det bara att skjuta

Jamen det är klart att man köper en sådan på svarta marknaden..det formligen dräller av sådana..Köper du den av någon på FB kan du antagligen få den för en 10-15 tusen..
Citera
2008-01-30, 20:08
Medlem
Bajsfacistens avatar
Men det skall tydligen vara personer i Sverige med 12x99-vapen så det är väl inte omöjligt men då verkar det mest röra sig om McMillan, och då till toppfågeljakt, men jag tvivlar att dessa herrar går runt med ett 16kg vapen i skogen och jagar pippifåglar.

Jag har med andra ord ingen aning hur lätt det är att få licens på 12x99-vapen. Det kan inte vara svårare än att försöka licens och se om det går.
Citera
2008-01-30, 20:08
Medlem
T-5s avatar
Kontakta dessa om en de borde veta svaret.
http://staffansvapen.blawebb.se/inde...83&p=MAN610121

Ser ut att motsvara Barrets version iaf
Citera
2008-01-30, 20:29
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Jag har med andra ord ingen aning hur lätt det är att få licens på 12x99-vapen. Det kan inte vara svårare än att försöka licens och se om det går.

Det är lika lätt som att få licens på vilket annat gevär som helst. 12,7X99 är en godkänd klass-1 kaliber och finns med på Naturvårdsverkets lista. Finns ett antal på jaktlicens. Frågan är vad man skall ha det till. Priserna för sådana gevär börjar på 30-40000kr (utan kikarsikte, lägg på 10-15000 för det) och patronerna kostar säkerligen 100kr/st eller mer, även om du handladdar.
Citera
2008-01-30, 21:26
Medlem
McMillans gevär har inte lite stake heller, jag vill minnas att världsrekordet i avståndsdödskjutning med handeldvapen är taget med ett McMillangevär i .50 BMG i Afghanistan.
Citera
2008-01-30, 21:38
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkel
McMillans gevär har inte lite stake heller, jag vill minnas att världsrekordet i avståndsdödskjutning med handeldvapen är taget med ett McMillangevär i .50 BMG i Afghanistan.

Jupp. Fast det krävdes tre skott...
Citera
2008-01-30, 21:48
Medlem
Men bara en träff!
Citera
2008-01-30, 21:53
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkel
Men bara en träff!

Nja. Det första skottet missade, det andra tog i ryggsäcken och det tredje dödade. Om jag minns rätt. Så - tre skott.
Citera
2008-01-30, 22:12
Medlem
OggeOJs avatar
Måste det vara just .50? Har för mig att den finns i lättare version.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in