• 1
  • 2
2008-01-30, 17:45
Medlem
Sepps avatar
Jag tycker om att fritera och jag har en frits som r ngorlunda luktfri vid anvndning. Undrar om ngon har ngra nya ider om saker att fritera?

Tidigare har jag provat fritera exempelvis kantareller och pumpa, det har blivit fantastiskt gott. Friterad fisk r iofs en bra grej, men det r bara att oljan sen inte gr att anvnda till ngot annat.
Citera
2008-01-30, 17:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepp
Jag tycker om att fritera och jag har en frits som r ngorlunda luktfri vid anvndning. Undrar om ngon har ngra nya ider om saker att fritera?

Tidigare har jag provat fritera exempelvis kantareller och pumpa, det har blivit fantastiskt gott. Friterad fisk r iofs en bra grej, men det r bara att oljan sen inte gr att anvnda till ngot annat.
Problemet r att det inte gr att ge ngra generella regler. Varje ingrediens krver sin speciella friteringsmetod.

~Paul~
Citera
2008-01-30, 17:52
Medlem
Xstars avatar
Snickers och dylikt r ju en klassiker - fantastiskt gott med glass! Mnga frukter gr ocks bra, speciellt banan och lychee.
Citera
2008-01-30, 17:56
Medlem
Friedensengels avatar
Egentligen r ju nstan allt friterat gott...

Kyckling al KFC kanske du skulle gilla, alla recept finns att ladda ned frn TPB.
Citera
2008-01-30, 17:59
Medlem
Jggernauts avatar
Ett paket kokossmr doppat i choklad kan vara mycket fint att fritera. Har sjlv tit detta ngra gnger. Rekommenderas varmt.

Du kan ven fritera upp svl, mmm - den r fin!
Citera
2008-01-30, 18:05
Medlem
Sepps avatar
Flytande fritering...

Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Egentligen r ju nstan allt friterat gott...

Kyckling al KFC kanske du skulle gilla, alla recept finns att ladda ned frn TPB.

Tackar, Snickers lter som ngot att testa, och definitivt KFC kyckling, men vad r TPB?

Jag kom att tnka p att i Holland kan man kpa friterad jordntsss i sdana dr Automatieken, men har ngon ngot hum om hur man friterar halvt flytande saker? Risken r att det rinner ut och blir frdrvat...
Citera
2008-01-30, 18:07
Medlem
Citat:
Tackar, Snickers lter som ngot att testa, och definitivt KFC kyckling, men vad r TPB?

Jag kom att tnka p att i Holland kan man kpa friterad jordntsss i sdana dr Automatieken, men har ngon ngot hum om hur man friterar halvt flytande saker? Risken r att det rinner ut och blir frdrvat...

TPB, thepiratebay, antar jag
Citera
2008-01-30, 18:12
Medlem
Xstars avatar
Citat:

Ett knep r ju att doppa det i choklad och lta chokladen stelna

Ring mig nr du vger 300 kg frresten!
Citera
2008-01-30, 18:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Du kan ha misstolkat mitt frsta inlgg.

Om du talar om vad det r du vill fritera s kan jag hjlpa till (som i det hr fallet).

Saker som Dajm, Mars och liknande gr att fritera efter att man doppat dem i passande smet (ngot tjockare n vanligt). Smeten bildar en omedelbar skorpa och det mjuka innehllet har inte en chans att rinna ut. Det gller dock att man har en vldigt hg temperatur p oljan. Grna runt 210 grader eller mer. Friteringstiden blir vldigt kort. Kanske endast 15 sekunder.

~Paul~
Citera
2008-01-30, 18:34
Medlem
Sepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan ha misstolkat mitt frsta inlgg.

Om du talar om vad det r du vill fritera s kan jag hjlpa till (som i det hr fallet).

Saker som Dajm, Mars och liknande gr att fritera efter att man doppat dem i passande smet (ngot tjockare n vanligt). Smeten bildar en omedelbar skorpa och det mjuka innehllet har inte en chans att rinna ut. Det gller dock att man har en vldigt hg temperatur p oljan. Grna runt 210 grader eller mer. Friteringstiden blir vldigt kort. Kanske endast 15 sekunder.

~Paul~

Tackar, frutom det du nmner vill jag fritera jordntsss (sat) utan att den flyter ut, problemet r att kunna "doppa" ssen eller omgrda den med smet. Jag tror att det r samma som nedan, inte helt sker dock.

http://www.foodnieuws.nl/actueel/pro...-loempiaatjes/

Nej, hr r de frresten och det kan tydligen vara vilken ragu som helst, asgott, men hur r frgan...
Citera
2008-01-30, 18:38
Medlem
Squalos avatar
Rkchips r ltt och snabbt och billigt och allmnt vldigt bra.

Ost och chilibollar om du vill preparera sjlv och ha dig.

Bda mycket goda.
Citera
2008-01-30, 19:17
Medlem
S hr r dets avatar
Har du provat ngra vidriga franska delikatesser, som grshoppor eller sniglar? Doppa ocks ner ett par brieostar och ett par fiskar s har du en kta fransk mltid. Glm frsts inte vinet!

Kan man fritera grshoppor s finns det naturligtvis andra proteinrika insekter som man kan fritera. Det borde allts g att leva p myggor och flugor under hela sommarhalvret. Grodlr r ocks en delikatess.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in