2008-01-30, 10:43
Medlem
flygers avatar
Hej!

Jag har börjat leta efter en bättre kamera än den Ixus 70 som jag tar bilder med just nu. Anledningen är att den inte har de valmöjligheter jag vill ha när jag fotograferar. Jag är fortfarande ganska novis på det här med fotografering men tycker det är väldigt roligt och vill lära mig mer.

Kameran kommer bland annat att användas till att fotografera barn som leker och idrottar, högtider, motorsport, semester, natur och lite i vardagen.

Jag har börjat kolla efter en ny kamera och just nu står valet mellan en långzoom/superzoom eller systemkamera.

Budgeten är för tillfället lite begränsad och det vore skönt att inte behöva ge så mycket mer än 5000 kronor i alla fall.

Jag har kollat en del på Panasonics Lumix modeller, då främst DMC-FZ50, DMC-FZ18 och även andra fabrikat så som Sony DSC-H9. De ger många inställningsmöjligheter och en zoom vilket jag tror att jag kommer att behöva. De har samtidigt stora likheter med en systemkamera vilket borde vara bra om jag vill lära mig det sättet att fotografera.

Om man tittar på systemkamera så är det någon Canon EOS 300D-350D-400D eller Nikon D40/D40x mer eller mindre begagnade som gäller. Men då behöver väl det köpas till någon objektiv också för att kunna få bra bilder på avstånd?
Då rullar det också iväg ännu fler kronor från kontot.

Långzoomkamerorna ger vad jag uppfattar det som ganska mycket för pengarna med nackdelen att det brusar mer än hos en digital systemkamera.
Finns det några andra stora nackdelar med att köpa en långzoomkamera?

Om risken är att man växer ur den så är jag nöjd om jag kan ha den i två år för att kanske då satsa på en systemkamera.

Kom gärna med era synpunkter.
Citera
2008-01-30, 16:01
Medlem
503s avatar
En stor nackdel i ditt fall med långzoom om man jämför med systemkameror är att man inte kan byta objektiv på långzoomarna.

Jag tror du gör rätt för dig som skaffar en systemkamera.
Objektiv du behöver för att fota på långt håll (ex. sport osv) är telezoom, kolla runt lite på olika fotosidor och se om du hittar något vettigt.
Jag tror du klarar dig bra med något upp emot 200 eller 300mm.

Alternativt kan du ju köpa en systemkamera och ett sk. "superzoom"-objektiv.
De har sina nackdelar förstås, men jag tror nog att det kan passa dig bra, och speciellt om budgeten är lite begränsad.

Beträffande kameramodellerna så finns där en hel drös med trådar om de modellerna du nämner, så läs där om för och nackdelar med de olika modellerna.
Citera
2008-01-30, 17:51
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Finns det några andra stora nackdelar med att köpa en långzoomkamera?
Ja, det kan man lugnt säga. Personligen (observera att detta är mycket subjektivt) så upplever jag långzoomkameror som produkter menade att tilltala folk som inte har någon koll på foto över huvud taget. De kan vara bra till vissa särskilda ändamål, men i grund och botten är det oftast bara en kompaktkamera i ett större hus. Det innebär fånigt liten sensor, ingen vidvinkel, skitslö tid mellan avtryck och att bilden tas, brusigt som fan, dålig ljusmätning, inget råformat, usel sökare, med mera. Det ser ut som en systemkamera, men där upphör likheterna.
För femtusen spänn får du en riktigt bra systemkamera idag med ett skapligt objektiv. Problemet är att du inte får någon längre brännvidd, utan då måste du lägga till ett teleobjektiv. Jag skulle ändå råda dig att köpa en systemare med "kitobjektiv" om du har lite ambitioner och intresse av foto "på riktigt". Senare kan du uppgradera med ett längre objektiv.

Om du väljer en utgående modell så kan du komma rätt billigt undan, och du får ändå enormt mycket mer för pengarna än med en långzoom.

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=140373
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=132359

Observera att dessa priser är i klass med begagnatpriserna! Det lönar sig ofta inte att köpa begagnat om man inte tittar ännu längre tillbaka i modellprogrammen. Av de ovanstående så är det medföljande objektivet till D40 lite bättre, medan sensorn i 350D är trevligare med lägre brus och lite högre upplösning.
Senast redigerad av Farbror Sallad 2008-01-30 kl. 17:53.
Citera
2008-02-01, 11:53
Medlem
flygers avatar
Tack för bra input, men det förvirrade mig än mer.

Har också varit klämt och känt på kameror i fotoaffärer nu och fick bra tips från den kunniga expediten.

Får fundera vidare en sväng till innan jag slår till.
Citera
2008-02-01, 12:19
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
...och fick bra tips från den kunniga expediten.
Var inte så säker på det. Många "kunniga expediter" har ingen aning om vad de snackar om, men är väldigt duktiga på att få det att låta så, tyvärr. De har förstås endast intresse av att sälja produkter till dig, inte att du ska få bästa möjliga kamera till bästa pris.
Citera
2008-02-01, 12:52
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Var inte så säker på det. Många "kunniga expediter" har ingen aning om vad de snackar om, men är väldigt duktiga på att få det att låta så, tyvärr. De har förstås endast intresse av att sälja produkter till dig, inte att du ska få bästa möjliga kamera till bästa pris.
Så sant.
Köpte min Sony A100 på expert (Gotland är inte direkt rikt på bra fotoaffärer, och jag ville ha drullegaranti så jag bara behövde knalla ner och lämna in den), och trots att expitiden var trevlig så visste hon mindre än vad jag gjorde, och då var det mitt första systemkameraköp. När tjejen inte ens visste vad cropfaktor är så börjar man ju undra...

EDIT:
Vill du ha en ny kamera så kanske detta paketet är att rekommendera?
http://www.dustinhome.se/pd_5010129035.aspx
Citera
2008-02-01, 13:39
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad

Så sant, men jag är själv ganska kritisk av mig och ställde mycket frågor och fick bra svar på samtliga av dem. Hon sa att det inte var ett helt lätt val och att det mest handlade om hur mycket pengar jag ville lägga ut.

Att den butiken skulle få sälja en kamera till mig finns inte i min tanke eftersom de generellt sett låg en tusenlapp högre i pris på alla produkter än de välkända nätbutikerna.

Nu har jag också lusläst alla recensioner som finns på nätet så för och nackdelar är jag ganska klar med. DSLR är bättre på ungefär allt förutom hur enkla dem är att ha med sig och priset.

Jag behöver dessutom inte kameran omgående utan har tid att vänta ett par månader på rätt pris, tillfälle och kamera. Nackdelen med det är förstås att det hinner komma nya värre modeller som man blir sugen på.

Det luter ändå åt en långzoom just nu speciellt eftersom jag fått gamle far att lova att köpa den av mig om jag få för mig att byta upp mig till en DSLR inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in