2008-01-29, 23:12
Medlem
skogsolas avatar
Hey dr allihopa!

Jag kpte nyligen en ny dator, och har nu satt mig ner fr att g igenom den s alltid lika roliga installationen. Efter att ha ftt in vista p min dator s har jag dock sttt p ngra problem.

Jag har en Western Digital caviar sata hdd 500 GB som jag har patitionerat till en C: p 20 GB fr OS och annan mjukvara. Problemet jag fr r nr jag ska formatera de vriga 450 gigen. Jag frskte kra genom en quick format vilket inte fungerade, s jag gjorde helt enkelt en vanlig NTFS formatering. Nr allt var klappat och klart till 100% fick jag dock ett inte allt fr vackert felmeddelande att datorn inte kunde slutfra formateringen (samma som vid snabb-formateringen). Jag har nu gtt genom disk-management och partitionerat de vriga till en 300 och en 150 gigare. Det verkar dock krabba ven hr.

S min frga r helt enkelt om ngon har nn erfarenhet av snt hr krabb i vista (eller XP fr den delen, all hjlp r vlkommen). Det lustiga r att partitioneringen (de 20 gb) som vista ligger p r "healthy and wealthy".

Tackar p frhand
//skogs
Citera
2008-01-30, 09:31
Medlem
Fluxors avatar
Vilken typ av partition r det? Extended, primary etc? Hur ser disken ut idag?
Citera
2008-02-02, 10:53
Medlem
skogsolas avatar
Disken r en 500 Gigare som r uppdelade i 20 gig till windows e.t.c (primary), sen nu har jag lyckats formatera 300 gigs partitionen som r extended, och nu ska jag frska formatera de sista 150 vilket inte verkar funka. Det hela verkar mysko :/
Citera
2008-02-02, 11:58
Medlem
DeGes avatar
testa att gra det resterande utrymmet till en utkad enhet som du sedan delar upp i 2 logiska enheter.
Citera
2008-02-02, 12:00
Medlem
skogsolas avatar
obs skrev lite fel innan, samtliga r primary...

fr vl fortstta att prva mig fram eller fr jag vl returnera hddn
Citera
2008-02-02, 12:10
Medlem
DeGes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsola
obs skrev lite fel innan, samtliga r primary...

fr vl fortstta att prva mig fram eller fr jag vl returnera hddn

Hmm, om alla r primary kan mkt vl windows ha placerat systemfiler p dem ocks vid installationen.

s gr en primary fr os, resten ska vara extended med logical p.

Testa det
Citera
2008-06-06, 08:00
Medlem
dynamit-kisens avatar
Tar och lnar denna gammla trden.
Jag har problem med min hdd partion. Jag har haft hdd:n indelad i 2 partioner, en fr operativsystemet och en fr diverse media. Nu har jag iaf installerat ett nytt vista dr jag tidigare hade media och jag vill farmatera den gammla systemdisken. Men detta kan jag inte lyckas med
Ngon som vet hur man skall gra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in