Enligt SAOB stavas det "dedicera" och jag har alltid uttalat C:et som ett S. Dock började jag nyss fundera, varför säger folk då dedikera? Är det så vanligt som jag har fått för mig? Kan man rent utav säga dedikerad eller används uttalet bara när man talar om en dedikation?
Jag säger "dedikera". Hade faktiskt inte en aning om att det stavades "dedicera". Anledningen till mitt utal är förmodligen på grund av engelskans "dedicate" som i "dedicated server" etc.
Jag säger "dedikera". Hade faktiskt inte en aning om att det stavades "dedicera". Anledningen till mitt utal är förmodligen på grund av engelskans "dedicate" som i "dedicated server" etc.
Där sa du någonting! När man googlar dedikerad får man upp ett flertal resultat angående dedikerade webservers.
EDIT: glömde ett A och ville säga "soup /b/?" till Taiga
Senast redigerad av EFG 2008-01-29 kl. 22:16.
Jag har aldrig använt dedicera i talform, enbart i skrift. Och därmed har jag inom mig uttalat C:et som ett K.
Antagligen eftersom det är ett betydligt vanligare ord i engelskan.
[ded-i-keyt]
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!