2008-01-29, 21:48
Medlem
Tänkte fråga hur ni tänker angående tvångsvård. Ett ämne som gnagt mig ett tag nu.

När har "man" rätten att tvångsomhänderta en person?
Citera
2008-01-29, 22:19
Medlem
När det finns rättfärdigad tro att personen i fråga utgör akut våldsam risk för allmänheten.
Citera
2008-01-30, 00:05
Medlem
Det har jag tänkt på också. När människan kränker andra människor. Men jag vette fan om jag tycker det är rätt att ta in han innan?
Citera
2008-01-30, 00:07
Medlem
möbelklisters avatar
När man talar om tvångsvård brukar man syfta på att det är patienten som tvingas. Det är ju en ganska liten del av vården som fungerar så.

Däremot är nästan all vård tvångsvård om man syftar på vem som betalar.

Båda typerna är egentligen tveksamma. Tvång bör bara användas mot den är ett hot mot andra, och bara om man kan lösa finansieringen utan tvång.
Citera
2008-01-30, 00:10
Medlem
zoccers avatar
Här
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911128.HTM
kan man läsa vad som gäller för tvångsvård enligt LPT. Jag antar att det är i dom banorna ni tänker.
Som man kan läsa aig till där beaktas inte bara "farligheten" hos personen utan vårdbehovet.
Citera
2008-01-30, 00:35
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Som man kan läsa aig till där beaktas inte bara "farligheten" hos personen utan vårdbehovet.

Ja, och det är det som är fel. Om behov skall motivera tvångsfinansiering så ska du ge mig en ny dator.
Citera
2008-01-30, 00:50
Medlem
zoccers avatar
Jag förstår att du vill politisera och diskutera den allmänt finansierade sjukvården. Men OK, om sjukvården inte finansierades "med tvång" , vem skulle då betala för t.ex. Åkeshovsmannans vård? Han själv? Knappast.
Citera
2008-01-30, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
Det har jag tänkt på också. När människan kränker andra människor. Men jag vette fan om jag tycker det är rätt att ta in han innan?

Du har rätt i att det är problematiskt, det finns risk för något liknande USA:s preemptive strike doktrin. Utan tillräckliga insikter utifrån inom de som har makten att tvångsvårda, så, kan vad som helst hända.

Utfört mot bakgrund av en habil överinseende (men icke allvarligt integritetskränkande) blajblaj så är det ålrajt.

Men det är fanimej icke lätt och icke avgjort.
Citera
2008-01-30, 10:52
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Utan tillräckliga insikter utifrån inom de som har makten att tvångsvårda, så, kan vad som helst hända.

Nej så är det inte. Man följer lagen och där står klart och tydligt när det är motiverat med tvångsvård. Sen kan man diskutera lagens innehåll och mening, om den är rättfärdig eller inte, men vad som helst kan inte hända.
Det är snarare om man inte gjorde det som vad som helst kan hända.
Citera
2008-01-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Nej så är det inte. Man följer lagen och där står klart och tydligt när det är motiverat med tvångsvård. Sen kan man diskutera lagens innehåll och mening, om den är rättfärdig eller inte, men vad som helst kan inte hända.
Det är snarare om man inte gjorde det som vad som helst kan hända.

Jo tack, det är för fasen det jag säger. Har man inte en ordentlig blajblaj-apparat bakom så kan vad som helst hända.

-----------
reit som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in