2008-01-29, 21:02
Medlem
Såg en bild på Yasser Arafat's begravning häromdan. Tanken slog mig att i denna kista som det påstods ligga en avdankad död terrorist i så fanns det inget som talade om(annat än fotografens ord) att det var en bild på Arafats kista. Vem avgör om bilden är äkta?
Citera
2008-01-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
en avdankad död terrorist

Terrorist? Vad bygger du det på? Han fick Nobels fredspris tio år innan sin död, hur fan gick det till isåfall?
Citera
2008-01-30, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteh
Terrorist? Vad bygger du det på? Han fick Nobels fredspris tio år innan sin död, hur fan gick det till isåfall?

http://en.wikipedia.org/wiki/1973_Kh...assassinations
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatah

Citera
2008-01-30, 01:12
Medlem
Citat:
Såg en bild på Yasser Arafat's begravning häromdan. Tanken slog mig att i denna kista som det påstods ligga en avdankad död terrorist i så fanns det inget som talade om(annat än fotografens ord) att det var en bild på Arafats kista. Vem avgör om bilden är äkta?

Bilder som används i tidningar och andra nyhetsmedier är ofta tagna av professionella fotografer som är anslutna till en bildbyrå. Vill dom ha jobb i framtiden så gäller det att berätta sanningen med bilden. Det var en amerikansk fotograf från Getty (tror jag) som hade manipulerat bilder (lagt till rök, skotthål på hus osv...) från västbanken för några år sedan, tror aldrig att han kommer lyckas sälja en bild igen.

Bildredaktören väljer vilka bilder som ska användas i tidningen.
Citera
2008-01-30, 01:14
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yorii
http://en.wikipedia.org/wiki/1973_Kh...assassinations
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatah

Även Nelson Mandela var terroriststämplad. Yitzhak Shamir som var premiärminister i Israel var ju också terrorist (Sternligan).

Saker och ting förändras med tiden.
Citera
2008-01-30, 09:42
Medlem
Farbror Sallads avatar
Håll er till ämnet! Huruvida Arrafat var terrorist har ingenting med foto att göra, hur intressant det än må vara. All OT nedom detta inlägg raderas. /Mod
Citera
2008-01-30, 14:09
Medlem
mattkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirek
Bilder som används i tidningar och andra nyhetsmedier är ofta tagna av professionella fotografer som är anslutna till en bildbyrå. Vill dom ha jobb i framtiden så gäller det att berätta sanningen med bilden. Det var en amerikansk fotograf från Getty (tror jag) som hade manipulerat bilder (lagt till rök, skotthål på hus osv...) från västbanken för några år sedan, tror aldrig att han kommer lyckas sälja en bild igen.

Bildredaktören väljer vilka bilder som ska användas i tidningen.

Tycker du sammanfattar det hela på ett bra sätt.
Citera
2008-01-30, 14:42
Medlem
Gerras avatar
Det här, käre SMK, är Sverige, och här litar vi på våra pressfotografer. Vem som ligger i vilken kista är möjligtvis något att tvivla på i Nordkorea eller i Småland, men fasen inte här i Sverige. Här tvivlas icke!

Fast - på allvar nu - så ljugs det hej vilt med bilder i pressen. I senaste numret av Kamera & Bild (nr. 1 2008, s.32) så skriver de t.ex. om en låda med puckar och bollar i olika storlekar som stod på DN:s bildredaktion. Detta för att i efterhand smidigt kunna lägga till sådant som fattades i sportbilder

Man gör nog klokt i att anta att bilderna i pressen mer illustrerar händelserna än dokumenterar dem.
Citera
2008-01-30, 21:40
Bannlyst
Press

Citat:

Kanske inte riktigt samma grejj men..

Jag jobbar som pressfotograf, har enskilt företag. Jag säljer dagligen bilder till alla svenska tidningar. Precis som nämt här innan så är det den ansvariga utgivaren på vardera tidning som får ta reda på att bildtexten från fotografen verkligen stämmer. Via polis, rtj, sosab, eller andra källor som är säkra ex. folk som jobbar på platsen där händelsen inträffat osv.

För övigt så skulle jag kunna salta på mina bilder ganksa bra utan att de kan kolla det. Men så är det i vår svenska press etik
Citera
2008-02-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gNuSoftWare
Kanske inte riktigt samma grejj men..

Jag jobbar som pressfotograf, har enskilt företag. Jag säljer dagligen bilder till alla svenska tidningar. Precis som nämt här innan så är det den ansvariga utgivaren på vardera tidning som får ta reda på att bildtexten från fotografen verkligen stämmer. Via polis, rtj, sosab, eller andra källor som är säkra ex. folk som jobbar på platsen där händelsen inträffat osv.

För övigt så skulle jag kunna salta på mina bilder ganksa bra utan att de kan kolla det. Men så är det i vår svenska press etik

Hmm..nästa fråga blir således. Om man skulle ta nån intressant bild som kanske skulle intressera en nyhetsredaktion. Hur säljer man den till dom? Kan man maila nån ansvarig utgivare och berätta vad man sitter på? Aftonbladet har ju dom där mms-bilderna som man kan få 7100:- för. Men jag har inte sett en enda bild utav bra kvalite. Till och med jag med mina begränsade kunskaper inom fotografi skulle kunna ta bättre bilder.
Citera
2008-02-04, 19:40
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Hmm..nästa fråga blir således. Om man skulle ta nån intressant bild som kanske skulle intressera en nyhetsredaktion. Hur säljer man den till dom? Kan man maila nån ansvarig utgivare och berätta vad man sitter på? Aftonbladet har ju dom där mms-bilderna som man kan få 7100:- för. Men jag har inte sett en enda bild utav bra kvalite. Till och med jag med mina begränsade kunskaper inom fotografi skulle kunna ta bättre bilder.
Och framförallt få mer pengar för samma händelse. Var något klantarsle förra året som skickat in (bra) bilder tagna med en systemkamera till deras jävla skit-71000, han hade antagligen fått mer för dem om han ringt runt till dagstidningar/kvällstidningar och sålt dem direkt till bildredaktören...
Bojkotta denna skit säger jag.
Citera
2008-02-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gravity2
Och framförallt få mer pengar för samma händelse. Var något klantarsle förra året som skickat in (bra) bilder tagna med en systemkamera till deras jävla skit-71000, han hade antagligen fått mer för dem om han ringt runt till dagstidningar/kvällstidningar och sålt dem direkt till bildredaktören...
Bojkotta denna skit säger jag.

Ja inte tänker jag offra en bra bild för 7100 om jag kan få mer för den. Nu tror inte jag att jag kommer att sälja så värst många bilder. Men OM jag får en bra bild så tänker jag försöka få mer för den. Men hur är det när man säljer en mmsbild? Avsäger amn sig alla rättigheter på den bilden eller kan man prångla den vidare till andra tidningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in