• 1
  • 2
2013-08-26, 13:59
Medlem
bravehs avatar
Gammal tråd!

Efter år av friterad kyckling så kan jag säga så här....jag har aldrig vågat mig på att endast fritera kyckling. Jag steker alltid kycklingen i ugnen efter eller före fritering. Detta pga att jag är livrädd för salmonella.

Det går nästan inte att misslyckas. Så länge du får tillräckligt mycket mjöl att fastna på kycklingen så blir det alltid otroligt gott.

Du kan blanda riven lök med mjölet...blanda i olika kombinationer av kryddning med mjölet....det smakar alltid gott.

Jag har dock fritös och skulle aldrig använda en kastrull
Citera
2014-11-29, 16:13
Medlem
Ratis avatar
Ska man även tillaga bläckfisk innan fritering?
Citera
2014-11-29, 16:46
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ska man även tillaga bläckfisk innan fritering?

Om jag inte är felunderrättad blir/förblir bläckfisk mör om man tillagar den tillräckligt kort tid, seg om man tillagar den lite för länge, och sedan mör igen om man tillagar den tillräckligt länge. Snabb fritering utan föregående upphettning är såvitt jag vet det vanligaste sättet att fritera bläckfisk.
Citera
2014-11-29, 16:50
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Om jag inte är felunderrättad blir/förblir bläckfisk mör om man tillagar den tillräckligt kort tid, seg om man tillagar den lite för länge, och sedan mör igen om man tillagar den tillräckligt länge. Snabb fritering utan föregående upphettning är såvitt jag vet det vanligaste sättet att fritera bläckfisk.
Ja, håller med.
Citera
2014-11-29, 17:04
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck

Det har du nog rätt i. Skär man i nog små bitar lär det ju hinna bli genomvarmt på 2 minuter i oljan.
Ska försöka låna en fritös eller köpa en billig. Vill ogärna använda kastrull, av säkerhetsskäl.
Citera
2014-11-29, 17:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det har du nog rätt i. Skär man i nog små bitar lär det ju hinna bli genomvarmt på 2 minuter i oljan.
Ska försöka låna en fritös eller köpa en billig. Vill ogärna använda kastrull, av säkerhetsskäl.
Skaffa dig en infraröd termometer, är guld värd när man friterar i gryta.
Eller en vanlig termometer av ugnstyp eller K-typ(denna lite dyrare).
Citera
2014-11-29, 19:23
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Äh, kör i en stor kastrull eller ännu hellre en gjutjärnsgryta (håller värmen bättre). Häll inte i för mycket olja bara, och sätt i en termometer med någon sorts fästanordning.
Citera
2014-12-01, 20:26
Medlem
krss avatar
Recepttips för friterad kyckling:
http://taiwanduck.com/taiwanese-salt...t-street-food/

Riktigt gott, inte en huvudrätt utan sidorätt/snacks. Rikligt med thaibasilika och salt+peppar är viktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in