• 1
  • 2
2008-01-29, 14:14
Medlem
bravehs avatar
Har en fritös som klarar 190 grader. Har aldrig friterat kyckling innan men i alla fall so rekommenderar amerikanska sidor att man friterar i 175-185 grader i 8-10 minuter. Pga av begreppsförvirring förstår jag dock inte om detta gäller s.k. deep fried eller om man behöver steka kycklingen i ugnen före eller efter.

Blir en kycklingklubbor/vingar/filebitar tillräckligt genomstekta efter 10 minuter i en fritös på hög värme?
Citera
2008-01-29, 14:21
Bannlyst
Detta kanske inte är så mycket hjälp men...

Jag har aldrig testat själv men jag har hört att det är ruggigt gott att ta corn flakes och bara krossa litegrann och blanda med frityrsmeten.
Själv skulle jag nog ha lite chipotle i frityrsmeten också.

Jag skulle aldrig vilja ha en fritös av rädslan för allt fett jag skulle få i mig.

Men om jag får drömma:
Har hört att det är sjukt gott att fritera champinjoner etc utan någon frityrsmet, bara in i oljan.
Samt tempura-grönsaker. Mycket tunnare frityrsmet än "standard".
Googla "tempura batter".
Citera
2008-01-29, 14:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Har en fritös som klarar 190 grader. Har aldrig friterat kyckling innan men i alla fall so rekommenderar amerikanska sidor att man friterar i 175-185 grader i 8-10 minuter. Pga av begreppsförvirring förstår jag dock inte om detta gäller s.k. deep fried eller om man behöver steka kycklingen i ugnen före eller efter.

Blir en kycklingklubbor/vingar/filebitar tillräckligt genomstekta efter 10 minuter i en fritös på hög värme?
Det finns två sätt att fritera kyckling på, beroende på storleken på materialet.

Kör man med hela lår eller bröstbitar så bör man blanchera dem i lättsaltat vatten innnan man doppar dem i frityrsmet.

Den andra metoden är att skära kycklingköttet i mindre bitar. Då krävs det ingen blanchering.

Själva proceduren går ut på tvåstegs fritering. Den första på 140-150 grader och den andra och slutgiltiga på 180.

~Paul~
Citera
2008-01-30, 18:21
Medlem
Isnatts avatar
Kör kycklingen klar i ugnen först, kyl ner och fritera sen i 180 grader. Kycklingvingar/klubbor som man gör så och sen doppar i varm tigersås är fint
Citera
2008-05-01, 13:52
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns två sätt att fritera kyckling på, beroende på storleken på materialet.

Kör man med hela lår eller bröstbitar så bör man blanchera dem i lättsaltat vatten innnan man doppar dem i frityrsmet.

Den andra metoden är att skära kycklingköttet i mindre bitar. Då krävs det ingen blanchering.

Själva proceduren går ut på tvåstegs fritering. Den första på 140-150 grader och den andra och slutgiltiga på 180.

~Paul~
Om man kör med den första metoden, behöver man då fritera dom i två steg och isåfall, hur länge på varje temperatur? Och i annat fall, hur länge?
Citera
2008-05-02, 06:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Om man kör med den första metoden, behöver man då fritera dom i två steg och isåfall, hur länge på varje temperatur? Och i annat fall, hur länge?
Jo, du bör fritera dem i två steg. Den första friteringen bör vara ganska lång. Jag kör helt enkelt tills smeten är svagt gyllene. Den andra är avsevärt kortare och syftar till att ge kycklingen en vacker mörkt gyllene yta.

När det således gäller att ange specifika tider så blir det svårt. Gå efter färgen.

~Paul~
Citera
2008-05-02, 22:51
Medlem
Jag brukar panera kycklingben(drumsticks) i agg, vetemjol och grillkrydda, sedan friterar jag dem iolja i stekpanna tills de ar fint bruna och eftersteker i ugnen en stund. Det brukar bli gott.
Citera
2008-05-03, 20:52
Medlem
Airbuzzs avatar
Jag har haft en southern fried chicken-period på youtube nu och kollat på olika tillagningsvarianter, med en gemensam nämnare... Ser grymt gott ut!

Har aldrig testat att göra det själv, men den dagen närmar sig känner jag.
Citera
2008-05-04, 19:24
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Ett tips på panerad kyckling som verkligen är krispig: lägg kycklingfiléer i filmjölk i kylen i två dagar så att de blir möra. Krossa ritz-kex och blanda med salt och peppar eller grillkrydda eller vad man nu vill. Dela kycklingfiléerna i mindre bitar och panera dem i kexsmulorna, fritera as usual. Riktigt gott!
Citera
2012-05-05, 08:38
Medlem
banquets avatar
Lite OT men efter att ha tittat på videos på youtube tänkte jag att det var dags att prova fritera kyckling för första gången igår.

frityrsmet:

2 äggvitor
ca 2.5 dl vetemjöl
1.5 dl bubbelvatten
Salt
Vitpeppar
Paprika pulver
Cayennepeppar
Starkt paprika pulver

Vispa äggvitorna till skum som formar mjuka toppar. Lägg i en annan bunke. Vispa ner mjölet lite i taget i mineralvattnet tills smeten är rätt fast. I med kryddorna. Vänd ner äggvitorna. Låt smeten stå ett litet tag.

Jag skar kycklingfiléer i ca 2x3 bitar, doppade dem i mjöl, sedan vände i frityrsmeten och sedan ytterligare en gång i mjöl. Friterade på "kycklinginställningen" i 6-7 minuter (om någon bryr sig kan jag kolla vilken temperatur det är). Bitarna var då fortfarande väldigt möra i mitten och omringade av mycket knaprig panering som var mörkt gyllenbrun.

Det blev väldigt gott. Nästa gång jag gör om rätten ska jag göra smeten lite starkare samt med lite citron. Eftersom receptet jag använde är ihopklippt från flera olika sidor finns det säkert rum för utveckling och förbättring, om någon skulle få för sig att prova rapportera gärna tillbaka :-)
Citera
2013-08-26, 00:08
Medlem
klistiers avatar
Tänkte testa att fritera kycklinglår för första gången imorgon!
Hur länge ska jag blanchera dessa innan själva friteringen? Eftersom detta är min första gång jag friterar någonting överhuvudtaget vill jag gärna veta om det fungerar att göra detta i en kastrull eller djup stekpanna, vilket blir bäst isåfall och räcker det att köra på medelvärme? Vill undvika att bränna det
Citera
2013-08-26, 03:11
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klistier
Tänkte testa att fritera kycklinglår för första gången imorgon!
Hur länge ska jag blanchera dessa innan själva friteringen? Eftersom detta är min första gång jag friterar någonting överhuvudtaget vill jag gärna veta om det fungerar att göra detta i en kastrull eller djup stekpanna, vilket blir bäst isåfall och räcker det att köra på medelvärme? Vill undvika att bränna det

Kastrull är nog absolut att föredra. Dels ger mer olja en stabilare temperatur, dels ger det kycklingen mer utrymme. Har du en stor gjutjärnskastrull är det förmodligen det bästa.

När det kommer till temperatur hade jag personligen nog inte friterat i gryta utan termometer. Inte bara för att det är svårt att tillaga något om man inte har koll på oljans temperatur utan också för brandrisken. Även om man har lock redo ifall något skulle hända är brinnande olja något man vill undvika i största möjliga mån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in