• 1
  • 2
2008-01-28, 18:18
Medlem
XXXLNs avatar
Har en HP Pavilion dv9686 med Vista. Köpte mig nyligen ett trådlöst modem från '3', 7,2 mbit/s (Turbo 3G). Modemet ska fungera på Vista från början men i 3-butiken testade de flasha det iaf och det funkar ändå inte.

Modemet fungerar däremot på XP, och därför vägrar 3 hjälpa mig med mitt problem. HP har jag inte hunnit ta kontakt med men tänkte att jag ger flashback ett försök.

När jag kopplar in modemet installeras mjukvaran och allt rullar på fram tills det att jag öppnar mjukvaran och ska knappa in PIN-koden för att sedan koppla upp mig. Först står det "Detecting Wireless device" och sedan "Wireless device does not exist or unavailable". Om den fungerat korrekt skulle det alltså komma upp en ruta där jag knappar in min pinkod.

Jag har stängt av alla brandväggar men det fungerar ändå inte.

Vad kan felet vara? Antar att det är någon inställning någonstans.

- Jag har (utan framgång) försökt med olika USB-portar, installera om allt och att använda båda kablarna man får med till modemet.
Senast redigerad av XXXLN 2008-01-28 kl. 18:27.
Citera
2008-01-28, 18:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Telias 3G modem fungerar (oftast) inte heller med Vista utan att man flashar om dom... Är du säker på att dom gjorde rätt? Man måste flasha dom från en XP maskin då Vista inte hittar dom...
Citera
2008-01-28, 18:48
Medlem
XXXLNs avatar
Jodå, testade göra det själv på en av våra XP datorer här hemma. Fungerade inte heller.
Citera
2008-01-28, 19:00
Medlem
Det problem jag har märkt under Vista med Telias Huawei-modem är att man måste köra installationen två gånger.

1. Sätt i modemet låt den hitta och installera drivrutinerna för den virituella CD-enheten.

2. Välj att köra autorun.exe, kör igenom installationen.

3. Ta ur modemet, kör autorun.exe igen, nu brukar det poppa upp att den har hittat ny hårdvara blablabla. Den installerar modemdrivrutinerna.

Om du byter USB-port brukar du behöva köra installationen igen.

hoppas det löser dina problem.

//z
Citera
2008-01-28, 19:06
Medlem
LeTigres avatar
Jag har 3 usbmodem till min fujitsu siemens laptop med vista. Dock har jag 3,2mb/s...hade tänkt uppgradera det till 7,2 vilket är gratis...men måste göras via xp och jag fattar ingenting...saken är den att det iaf funkar på min dator för tillfället...men har alltid varit skit rent ut sagt...tankar man nåt åker man ur direkt typ....man åker ur oavsett med jämna mellanrum och måste ansluta på nytt...har haft det i 5 månader...börjar bli riktigt less på det faktiskt...men är bunden i 2 år :S
Citera
2008-01-28, 19:13
Medlem
XXXLNs avatar
Testat dina tips zekel, drivrutinerna installeras igen men när jag kör AutoRun.exe händer inget. Jag tillåter programet och det börjar ladda sen står det stilla.

Det vanliga händer när jag startar Mobile Connect.

Modemet är föresten ett Huawei e220.
Citera
2008-01-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTigre
Jag har 3 usbmodem till min fujitsu siemens laptop med vista. Dock har jag 3,2mb/s...hade tänkt uppgradera det till 7,2 vilket är gratis...men måste göras via xp och jag fattar ingenting...saken är den att det iaf funkar på min dator för tillfället...men har alltid varit skit rent ut sagt...tankar man nåt åker man ur direkt typ....man åker ur oavsett med jämna mellanrum och måste ansluta på nytt...har haft det i 5 månader...börjar bli riktigt less på det faktiskt...men är bunden i 2 år :S

Ta kontakt med 3. kan dem inte hjälpa dig tror jag att du kan häva köpet.

Inte helt säker men tror att du har rätt via konsumentköpslagen att häva ett köp om inte företaget kan leverera vad dem lovar.

//z
Citera
2008-01-28, 19:22
Medlem
XXXLNs avatar
Själv har jag ångersrätt på 2 veckor. Vet inte hur det blir med modemet dock, måste jag behålla det, dvs betala för det, om jag häver mitt avtal inom 2 veckor?
Citera
2008-01-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XXXLN
Själv har jag ångersrätt på 2 veckor. Vet inte hur det blir med modemet dock, måste jag behålla det, dvs betala för det, om jag häver mitt avtal inom 2 veckor?

Inte helt säker på vad avtalet säger, men ångersrätt borde innebära att du skickar tillbaka modem och hela kittet.
Citera
2008-01-28, 20:49
Medlem
Provat med att använda sladden med 2 usb-uttag?
Öppna enhetshanteraren (Start->Högerklicka på den här datorn ->Enhetshanteraren), och klicka sedan på "Modem". Finns modemet där?
Har själv haft problem med skiten till min Hp-dator (DV9000 series som din).

Kan även säga att när man ringer till Tre, så ska man ha tur och bli kopplad till rätt person. Har man otur blir man till 90% kopplad till någon som inte kan ett skit, utan har 4 punkter att gå igenom i en manual innan dom säger "Det är fel på din dator, ring HP"
Citera
2008-01-28, 21:03
Medlem
XXXLNs avatar
Modemet finns inte i enhetshanteraren under Modem (använder kabeln med två uttag).

Nu då?
Citera
2008-01-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XXXLN
Modemet finns inte i enhetshanteraren under Modem (använder kabeln med två uttag).

Nu då?
Det är värre.
Kolla i enhetshanteraren, hittar du någon "okänd" enhet eller någon enhet som ej fungerar som den ska (Enhet med gult utropstecken eller rött kryss)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in