Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Det kommer nog inte att hålla. Jag förstår hur du menar, men ägande av land och fysiska ting är en naturlig sak för oss människor. Med tanke på hur primitivt utvecklade vi är rent fysiskt så behöver vi verktyg och hjälpmedel för vår överlevnad, samtidigt som vi är högintelligenta och därmed behöver mark(ägande) och system (ägande av varandra) för att kunna fungera tillsammans och utvecklas.
Vad tror du skulle hända om vi avvecklade samhället? Jag tror att vi helt enkelt skulle börja om från ruta 1, varpå vi slutligen skulle återgå till samhälle igen. Det faller sig naturligt.
Absolut, men djur har heller ingen frihet annat än att få ströva fritt i våra skogar och kämpa för sin överlevnad.
Kanske du behöver tänka om, eller se dig om efter ett alternativ. Själv kan jag bara utgå ifrån mina egna känslor, som har skiftat stort från när jag har haft olika projekt som målsättning än när jag inte har haft några projekt alls. Först måste man skapa en vision, formulera ett mål och sedan en metod för att uppnå det målet. Detta är ett projekt, och jag personligen mår bra av sådana utmaningar.
Ex: Om du vill knarka, börja i någon organisation som kämpar för drogliberalism.
Måste kommentera med ett citat: It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried. - Winston Churchill
Jag håller med dig mycket, om man tog bort staten så skulle en ny stat växa fram. Och efter ett tag så skulle även de resultera i ett avancerat system som vi har idag, så är det bara.
Det jag mest irriterar mig på är att man inte har ett val, och jag håller med om att t.ex. om 1/5 (ca 2 miljoner i sverige) skulle gå ur systemet så skulle det resultera i att någons moral är sämre än någon annans, och det skulle säkert bli fler "brott".
Och det skulle ju inte vara så bra.
Men det här är filiosofidelen och inte politikdelen, så det skulle för det första aldrig genomföras och det skulle kanske som du tycker, aldrig gå att ha det så, jag vet inte.
Men det jag menade i frågan i början var att om det är rätt att ha det så, att endel människor delar upp jorden och tvingar på oss olika krav (kan lova att människan inte är menad att ha ett sådant system, lika lite menat som att man ska drika mjölk i vuxen ålder

(men det är en annan debatt

))
Det första inlägget här var främst för att få ut min frustration och jag brydde mig inte direkt om att det skulle bli en lång debatt men men...
Det är väll som sagt bra att ha ett sådant "skydd" ibland och om vi ska ha det så måste samhället kunna ställa krav på oss, håller med.
Men fortfarande så får man inget annat alternativ.
Jag bryr mig faktiskt inte om att förändra samhället, jag lever efter det jag tycker är rätt (kanske lite diskret med "olagliga" saker

). Jag bryr mig inte att rösta på något parti heller för det ända som skulle påverka hur jag skulle leva är i så fall skatten, men det är ju inte så stor skillnad mellan partierna. Är medveten om att om alla skulle tänka som jag skulle självklart inte det vara så bra för samhället men jag betalar också skatt och skadar ingen så det är inte jättemycket som samhället kan säga att jag gör fel, men orkar inte bry mig (behövde bara säga det

)
Det ända som stör mig igentligen är ju som sagt att man inte har något alternativ när man börjar leva och att man säger sig kunna äga land och djur, men också att man inte får göra vissa saker (även fast jag inte skulle villja göra alla dom sakerna), jag vill iaf ha möjligheten att göra som jag vill.
För du måste ju hålla med om att det finns lagar som inte handlar om att dom skulle kunna skada dagens samhälle...