• 1
  • 2
2008-01-28, 17:54
Medlem
Vet inte om det passar inte här, men är jävligt frustrerad!- På samhället!

Jag menar om man skulle vilja leva "naturligt" så skulle man inte få göra det av samhället/samhällena i världen. T.ex. så får man inte vara på vissa ställen på morder jord (andra länder) utan att söka tillstånd och betala massa pengar.
Man får inte gå ut naken (tror jag), även fast det är en av dom mest naturliga sakerna i världen (även fast människo kroppen har utvecklats att ha kläder på sig (inte hår över hela kroppen)), men iaf.
Man får inte heller ta vilka droger man vill, även fast det finns droger som är bra mycket naturligare än t.ex. alkohol.
och man MÅSTE betala skatt, även fast man inte vill ta del av dagens samhälle och inte bryr sig om att ha staten på sin sida (t.ex. hjälp av polis och räddningstjänst eller t.o.m. sjukvård).

visst kan man påverka den s.k. "demokratin", men den lilla grupp som vågar/vill bryta sig loss ifrån sammhällets normer skulle ju aldrig få sin röst hörd i den "propagana demokrati" vi alla lever i.

Hörde någonstans (i en film kanske) där någon sa:
"...det är som om två loppor skulle slåss om vem som ägde hunden dom bodde på", och samhället och människan är ju lite så. Man slåss om vem som ska ÄGA naturen.

Fattar att det nästan måste finnas saker man får och inte får göra för att få ett så avanserat samhälle som vi idag lever i att funka, men frågan är om det ska vara så? Vad tycker ni? Ska samhälle styra över människan?
Citera
2008-01-28, 18:01
Medlem
kudde1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Vet inte om det passar inte här, men är jävligt frustrerad!- På samhället!

Jag menar om man skulle vilja leva "naturligt" så skulle man inte få göra det av samhället/samhällena i världen. T.ex. så får man inte vara på vissa ställen på morder jord (andra länder) utan att söka tillstånd och betala massa pengar.
Man får inte gå ut naken (tror jag), även fast det är en av dom mest naturliga sakerna i världen (även fast människo kroppen har utvecklats att ha kläder på sig (inte hår över hela kroppen)), men iaf.
Man får inte heller ta vilka droger man vill, även fast det finns droger som är bra mycket naturligare än t.ex. alkohol.
och man MÅSTE betala skatt, även fast man inte vill ta del av dagens samhälle och inte bryr sig om att ha staten på sin sida (t.ex. hjälp av polis och räddningstjänst eller t.o.m. sjukvård).

visst kan man påverka den s.k. "demokratin", men den lilla grupp som vågar/vill bryta sig loss ifrån sammhällets normer skulle ju aldrig få sin röst hörd i den "propagana demokrati" vi alla lever i.

Hörde någonstans (i en film kanske) där någon sa:
"...det är som om två loppor skulle slåss om vem som ägde hunden dom bodde på", och samhället och människan är ju lite så. Man slåss om vem som ska ÄGA naturen.

Fattar att det nästan måste finnas saker man får och inte får göra för att få ett så avanserat samhälle som vi idag lever i att funka, men frågan är om det ska vara så? Vad tycker ni? Ska samhälle styra över människan?

Oj oj oj, vad du är dum! Jag vet inte ens vart jag ska börja...
Som du inser så bor du i ett Land där regering bestämmer, och om du vill ha ett ställe där du får göra vad du vill måste du tyvärr kriga till dig ett.

Så skapa ett eget land, och din vilja kommer fram.
Citera
2008-01-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kudde1
Som du inser så bor du i ett Land där regering bestämmer, och om du vill ha ett ställe där du får göra vad du vill måste du tyvärr kriga till dig ett.

Fattar du inte vad jag snackar om?
Jag vill inte kriga till mig ett eget land, det kommer ändå inte vara jag som äger det, ingen äger jorden. Och att begränsa människans frihet p.g.a. att vissa människor tror sig äga "moder jord" är väll fel? Tycker jag iaf.

Det jag menar är att jorden är inte uppdelad i flera länder, människan har delat upp den och har begränsat våran frihet.
Ett e.x: om någon skulle vilja leva som en grott-människa (flummigt men men...). Då skulle man inte få göra det för att t.ex. man inte får jaga när det inte är jakt säsong. Och man skulle inte heller få gå utanför det landet man föddes i och dess gränser, visst skulle man kunna göra det ändå, men man skulle inte få göra det.

Låter kanske lite flummigt (är lite flummig nu), men hoppas nån fattar....
Citera
2008-01-28, 18:46
Medlem
Givetvis är det sant det du säger. Ingen hemlighet.

Du äger inte din kropp. Du får inte göra vad du vill med den, du får inte knarka och du måste mönstra. Marken är styckad och stulen, eg. borde marken betraktas som tidigare d v s som en allmänning eller utan ägare. Alltihop är konstruerat så att en del kan få mer priviliegier och makt än andra.

Du är inte fri att göra vad du önskar, du är för svag till det. Du står mot en ofattbar övermakt.

Sorry.

Snart är väl infoanarkisterna krossade också, då är det lika bra att blåsa hjärnan med en colt.
Senast redigerad av Seburo C-X 2008-01-28 kl. 18:49.
Citera
2008-01-28, 19:28
Medlem
wellermans avatar
Om alla hade fått göra som dom ville (fri jakt m.m) så skulle vi inte ha något kvar att jaga efter första året. Jag tror du får acceptera att vi är för många människor på för liten yta. Enda chansen vi har att klara oss är att organisera oss, vare sig vi vill det eller ej. Annars dör vi.
Vill du bo helt avskuren från samhället så går det fortfarande. Ingen tvingar dig att ha bostad eller att köpa maten på ica. Kan bli svårt att skaffa mat, men är man driftig så går det att fixa.
Citera
2008-01-28, 19:36
Medlem
Hundsims avatar
Citat:

Du verkar ha missat poängen, varför har några tagit på sig ansvaret att styra vår värld?
Varför får vi inte själva välja hur vi ska leva, utan tvingas till att följa uppsatta regler- Som tillsatts av de som hann "haffa" markytan först.

Jag har tänkt på detta länge, men sanningen är nog den att det ändå är bäst så här. Trots att vi får en hel del skit tack vare vår regeringsform så tjänar vi garanterat mer på det.
Om du inte kommer fram till ungefär vad jag syftar på.. Då ska du skämmas
Citera
2008-01-28, 20:00
Medlem
kudde1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundsim
Du verkar ha missat poängen, varför har några tagit på sig ansvaret att styra vår värld?
Varför får vi inte själva välja hur vi ska leva, utan tvingas till att följa uppsatta regler- Som tillsatts av de som hann "haffa" markytan först.

Vi är så många på jorden så vi måste ha gemensamma regler som majoriteten gillar. Hur menar du med ytan? Menar du att det ska finnas en plats på jorden som ingen äger, och alla får göra vad man vill där? Det skulle nog aldrig funka tyvärr, så vi får hålla oss till reglerna som finns, även om många lagar är dumma.
Citera
2008-01-28, 20:08
Bannlyst
Jag tycker att du har fel när det gäller skatten, alla ska betala skatt. Alla måste hjälpa till för att få detta avancerade samhälle att fungera.
Så enkelt är det.

Men jag tycker att du har rätt angående drogerna, och, kanske, när det gäller att gå utanför sitt hus och vandra längs trottaren naken.
Man ska få välja om man vill sluta med en överdos eller om man vill leva för att få barn/se sina barn växa upp.

Men jag skulle dock inte bli glad om en gubbe på femtiofyra år går förbi min dotter med kuken före (jag har dock inga barn).

Men det är så vi har fostrats. Inte bara av våra föräldrar och så, utan vi har fostrats av media och samhället i vad som är rätt och fel.

T.ex. Det är fel att våldta ett barn.
Det är fel att mörda en människa.
Det är fel att säga till den här trådskaparen att hans tråd suger kuk.
Dock så gör den inte det, den är mycket intressant enligt mig.

Förstår du mig?

Vi kan snacka och prata om bla och blä men vi kommer inte att komma någon vart. Om du dragit upp det här runt tiden innan Jesus föddes så hade du kanske kunnat förändra något, men det är kanske inte därför du skapar denna tråd?

Du kanske bara vill berätta vad du tycker om det "avancerade" och "sofistikerande" samhälle vi lever i.

Bottom line: Du har rätt; vi borde kunna göra som vi vill. Med våran kropp. Vi borde kunna stå utanför hemköp i nordstan i Göteborg och tända på en spliff. Vi borde kunna gå runt nakna och känna oss fria med pungpåsen dinglande mellan bena. Vi borde kunna göra vad fan vi nu vill göra med våran kropp.
Så länge det inte går ut över andra mer avancerade och sofistikerande människor.

Men jag tycker nu att du ska sluta drömma om ett sådant samhälle.
Det kommer aldrig att hända. Vi kommer att leva som vi gör nu tills den dag då det till slut kommer att ta död på oss.

Jag önskar dig dock all lycka i din fina politik!

Peace min vänn,
Peace
Citera
2008-01-28, 20:09
Bannlyst
Citat:
Vi är så många på jorden så vi måste ha gemensamma regler som majoriteten gillar. Hur menar du med ytan? Menar du att det ska finnas en plats på jorden som ingen äger, och alla får göra vad man vill där? Det skulle nog aldrig funka tyvärr, så vi får hålla oss till reglerna som finns, även om många lagar är dumma.

Jo.
Citera
2008-01-28, 20:13
Medlem
Hundsims avatar
Citat:

Jo, och det var det jag menade med andra delen av min post som du av någon anledning inte valde att ta med i citatet- Trevligt att du förtydligade det annars.

Med ytan menar jag just marken, jorden vi lever på. Finns nog få platser som värdsledare inte tagit över ännu, och de platserna som finns kvar är nog inte värda att leva på ändå. Enda anledningen till att vi har det styrande vi har nu är ju trots allt att ganska långt bak i tiden så gjorde människor upp, och vinnaren konstaterade glatt:
"Det här är min plats, jag var här först!", eller för att citera Arne Anka;
Definitionen på ett land är inte kulturell, det är administrativ yta
Citera
2008-01-28, 20:57
Medlem
orkar inte svara på allt (framförde bara mina åsikter och kan ju inte säga att andras är fel )
Håller dock med mycket av de "EcstaZy" säger .
Citera
2008-01-28, 20:59
Medlem
Tycker dock fortfarande att det är idiotisk och elakt att människor tror att dom kan äga allt, det finns ju faktiskt andra djur på denna planet... också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in