• 1
  • 2
2008-01-28, 15:15
Medlem
Marxamas avatar
Det mesta jag behöver veta har jag lyckats googla fram, men det är en grej jag är osäker på: Jag har ingen skruvmejsel som passar för att få bort den här metalplattan från den gamla hårddisken. Måste jag byta den, eller kan jag sätta i min nya hårddisk utan?
Citera
2008-01-28, 15:20
Medlem
Jag är ganska säker på att du behöver den. Finns hela take apart guider på apple.com.

Har du konto på OSX.apple.com är det ännu enklare. De skruvarna som de har där är väl inga speciella, bara vanliga stjärn om jag minns helt rätt.
Citera
2008-01-28, 15:25
Medlem
Marxamas avatar
Så skumt bara, på
http://manuals.info.apple.com/en/Mac...dDrive_DIY.pdf
står det ingenting om den där metallplattan - men de kanske enbart tar sina egna hårddiskar i betänkande, och de kanske kommer med så'n metallplatta direkt. Muh, nåja... har testat med ett gäng olika skruv- och stjärnmejslar, och ingen passar tillräckligt bra för att det ska funka (skruvarna sitter stenhårt)
Citera
2008-01-28, 15:25
Medlem
]CraP}s avatar
Du behöver en Torx T9 för att få loss hårddisken.
Citera
2008-01-28, 17:57
Medlem
Marxamas avatar
Fixade det med lite MacGyver-tricks, sitter och installerar massa program och grejer nu Tack för hjälpten~
Citera
2008-01-28, 18:34
i alla män bor det en McGyver...
Citera
2008-01-29, 22:01
Medlem
sockerfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
i alla män bor det en McGyver...

Kanske även i Göran Hägglund?
Citera
2008-02-07, 01:12
Medlem
tältpinnes avatar
Jag bumpar denna tråden med ett par frågor på ämnet. Vinner jag någonting i prestanda på att byta till en 7200rpm jmf. med den 5400 som sitter i min MacBook senaste gen? Förlorar jag någonting i batteritid? jag har sökt och sökt på vad orginalhdn har för energikonsumtion för att jämföra med en 7200rpm men jag finner ingenting. Hjälp uppskattas.
Citera
2008-02-10, 00:22
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ]CraP}
Du behöver en Torx T9 för att få loss hårddisken.
Nej det behövs inte.

Liten stjärna samt torx 8 sedan är allt löst. Det är mycket lätt att byta på macbook. Ikväll har jag haft isär både iBook G4 samt macbook.
Citera
2008-02-10, 13:50
Medlem
Stofoluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerfri
Kanske även i Göran Hägglund?

Nej

Angående 7200rpm disken så har jag hört att man märker lite prestanda förbättring, typ som snabbare uppstart och att batteritiden försämras lite men jag har inte testat själv så jag är inte helt säker. Dock så låter de ju ganska realistiskt
Citera
2009-01-10, 08:23
Bannlyst
Bumpar igen med ny besläktad fråga

Fungerar det alltid problemfritt att byta hårddisk (till exempel från den på 60GB som jag har nu till den här: http://www.macoteket.se/product_list...uct_id=1185802 ?

Som ni förstår är jag ganska grön på det här med att mecka med datorn. Det ser ju ganska enkelt ut, vad är det jag behöver tänka på förutom att ha alla skivor som följde med vid köpet redo?
Citera
2009-01-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itma Hoha
Bumpar igen med ny besläktad fråga

Fungerar det alltid problemfritt att byta hårddisk (till exempel från den på 60GB som jag har nu till den här: http://www.macoteket.se/product_list...uct_id=1185802 ?

Som ni förstår är jag ganska grön på det här med att mecka med datorn. Det ser ju ganska enkelt ut, vad är det jag behöver tänka på förutom att ha alla skivor som följde med vid köpet redo?

De problemen som KAN uppstå:

1, Du klickar inte i din HDD tillräckligt bra och datorn känner inte igen den, detta är väldigt sällsynt iof.

2, Du är inte antistatisk och får elen i datorn att faila (Detta är också ovanligt).

3, Du kan behöva formatera om hårddisken via skivverktyget igenom att boota från skivan.

Men oftast så är det inga komplikationer, OSX är väldigt plug n play och därav är datorerna som är skapade för systemet också väldigt "plug n play"-ish.

Det som du borde tänka på om du är ny till att "bygga lego" är la:

Skruva ur skruvarna och håll koll på dem, forcera ingenting utan se till att saker och ting sitter rätt så ska du inte ha några problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in