• 1
  • 2
2008-01-29, 11:39
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Det där receptet lät gott, stor älskare av köpt vörtbröd lär ju en hembakt version vara himmelriket. Synd att säsongen är lite över... Aldrig bakat limpa, bara "vanligt" tunt bröd, undrar om jag har skillsen. Dom menar att man ska rulla ihop limpan? Som en tunnbrödrulle? Jag förstår inte riktigt. Ska man inte puffa ihop den som en kudde ungefär? Som var på topic, några förslag... rulla in brödet i gladpack + två påsar i varsin ände? Tre påsar, utan gladpack. Bara gladpack?

Jag gjorde det på folköl några gånger, då blev det inte lika stark vörtsmak och känndes inte lika juligt. Det kanske är ett alternativ?
Du kan egentligen forma limpan precis hur du vill, rullningen är bara ett sätt att få rätt form. Släng upp degen på bakbordet. Tryck/kavla ut den till 30x50 cm ungefär och rulla ihop den på diagonalen så du får en limpformad degklump.

Lösningar med flera påsar är svåra att få täta och bökiga att öppna och stänga igen när man vill ha en macka. Gladpack skulle väll funka men känns också bökigt.
Hittar jag inget enklare så gör jag nog en beställning från företaget i inlägg tre.

/ Sconeman.
Citera
2008-01-29, 19:44
Medlem
hesons avatar
Det finns jättefina fryspåsar att köpa, min mor har påsar i lagom form och storlek för allt från painriche till lantbröd (eller vad de nu heter de långsmala och de semmelformade)

Var hon köper dem vet jag inte, men jag skulle gissa på GeKå's i Ullared eller närmaste Ica/Konsum.

EDIT: Jag är blind, se inlägg tre, köp där.
Citera
2008-01-29, 22:37
Medlem
Per Plexs avatar
Brukar inte välsorterade ICA affärer och liknande ha brödpåsar i sortimentet?
Jag är ganska säker på att jag köpt sådana för ett par år sedan, de brödpåsar jag har nu är dock köpta på någon marknad och de har räckt några år, därav osäkerheten rörande mitt tidigare inköp.
Citera
2008-01-30, 12:58
Medlem
mistakers avatar
En rättelse i någon mån till ett tidigare inlägg:

Icas "egna märke" har brödpåsar. 60-pack (220x500mm) för ca 15-20 spänn.

Köpte dem idag inspirerad av dessa diskussioner

En liten varning dock är att de inte verkar vara ägnade till djupfrysning: "Våra brödpåsar kan också användas/brukes för djupfrysning kortare perioder."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in